Na hem in juni voor het eerst te hebben getest, kregen we onlangs nog eens de kans om achter het stuur van de Cupra Tavascan te kruipen. Een mooie kans om meer te vertellen over de Spaanse elektrische SUV-coupé, en meer bepaald zijn dynamische VZ-versie. Dit zijn onze 5 favoriete details van het model - alhoewel sommige aspecten meer zijn dan zomaar een detail...

Advertentie
Advertentie
1. Zijn look

Hetgeen het meest in het oog springt van de Cupra Tavascan zijn zijn koplampen, zijn grote 21-inch velgen, zijn gewelfde motorkap, zijn aflopende daklijn... Kortom, zijn look springt er gewoonweg uit! Hij heeft een agressieve uitstraling, met zelfs de allures van een mini-Lamborghini Urus vanuit de juiste hoek. Daarmee is deze Spaanse elektrische SUV duidelijk begeerlijker dan zijn neven van bij VW, Skoda en Audi, zonder té opvallend te worden. En ook aan boord voelt hij iets specialer aan dankzij knappe materialen met een leuke textuur, bronskleurige accenten en zetels die zowel comfortabel zijn als veel steun bieden. En dan hebben we het nog niet over zijn lichtspel gehad!

2. Zijn lichtspel

Bij het ontwerpen van de Tavascan heeft Cupra duidelijk veel moeite gestoken in het lichtspel van zijn SUV-coupé, zowel aan de buitenkant als van binnen. Vooral de verlichte Cupra-logo's voor- en achteraan konden we waarderen. Het is duidelijk dat het design van de Tavascan VZ zijn grootste sterkte is, maar gelukkig heeft het model nog meer troeven om te verleiden.

3. Zijn compromis tussen comfort en dynamiek

Dankzij zijn twee elektromotoren die samen tot 250 kW (340 pk) leveren, is de Cupra Tavascan VZ beslist geen slak in een rechte lijn. Hij sprint namelijk van 0 tot 100 km/u in slechts 5,5 seconden, en dat ondanks een gewicht van om en bij de 2,3 ton! Bovendien levert zijn veel krachtigere achterste elektromotor (die op zich al 210 kW/286 pk levert) hem een aangename dynamiek op, met duidelijk de nadruk op de achterwielen. Maar dat betekent niet dat het mogelijk is om al driftend de bochten uit te komen, want de Cupra Tavascan VZ biedt vooral een efficiënte en stabiele wegligging, zonder echt speels te zijn.

Advertentie
Advertentie

Terwijl de elektrische SUV van Cupra aangenaam is bij een dynamische rijstijl, laat hij zich ook appreciëren als je het wat rustiger aan doet. De standaard meegeleverde gestuurde dempers van de VZ-versie houden de koetswerkrol onder controle, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Naast een efficiënt en gebalanceerd chassis heeft de Tavascan ook een precies stuur. Dat maakt hem niet de leukste of meest comfortabele van zijn soort, maar het levert hem wel een uitstekend compromis op voor dagelijks gebruik, met af en toe de mogelijkheid om de chauffeur te belonen. En dan haalt hij ook nog eens een WLTP-autonomie van 522 km! Tijdens onze tweede, meer uitgebreide test haalden we een gemiddeld verbruik van 17,9 kWh/100 km. In de praktijk moet je dus zo'n 430 km kunnen rijden op een volle batterij.

4. Zijn infotainmentsysteem

Cupra (en de rest van de Volkswagen-groep) heeft goed werk geleverd om het infotainmentsysteem achter het 15 inch grote centrale aanraakscherm van de Tavascan te verbeteren. Het is een pak duidelijker en gebruiksvriendelijker geworden dan voordien. De menu's hebben een nieuwe structuur gekregen, terwijl Android Auto en Apple CarPlay snel en zelfs draadloos kunnen verbinden als je dat wil. Vooral de strook sneltoetsen die permanent aanwezig is bovenaan het scherm is erg handig.

5. Zijn verhouding formaat/binnenruimte

Met een lengte van 4,64 m, een breedte van 1,86 m en een hoogte van 1,6 m is de Cupra Tavascan geen kleine jongen, maar een reus is het ook niet. Hij staat wel op een vrij lange wielbasis van 2,77 m. Dat levert veel ruimte op op de achterbank en in de koffer! Ondanks zijn duikende daklijn en zijn dynamische lijnen houdt de Tavascan nog een royale kofferruimte over van 540 liter, al heeft hij geen tweede opbergruimte onder de motorkap. Alleen jammer dat de Cupra Tavascan VZ met zijn vanafprijs van 76.200 euro veel geld vraagt voor zijn troeven, hoe veel het er ook zijn...