Jean-Francois Christiaens

30 OKT 2024

Test: Ford Capri 2024, een goed ID?

Is het een goed idee geweest om deze Capri neer te zetten als opvolger van de klassieke Ford-coupé uit de vorige eeuw? Maar om de ingenieurs in Lommel Volkswagens ID-platform te laten aanpassen en er een Ford-saus over te gieten, dat was een briljant idee!

"De Ford Capri biedt een van de beste ophangingen op de markt van elektrische SUV’s. Comfortabel en precies tegelijk, een genot om mee te rijden!"

Ford gooit hoge ogen met slogans en promotievideo’s om ons ervan te overtuigen dat "de legende terug is". Oftewel, dat de geest van de vorige Capri herleeft in deze elektrische crossover. Maar eerlijk gezegd, de Capri zoals we die kenden is verleden tijd. En dat hoeft geen drama te zijn, aangezien bijna niemand nog een lage driedeurs-coupé met potente verbrandingsmotoren wil kopen. Los van de marketinghype heeft Ford dus een klassieker uit de mottenballen gehaald om zijn elektrische SUV, de Explorer, een coupévariant te geven: de Capri. Dit is Fords interpretatie van de elektrische coupé-SUV’s van de Volkswagen-groep, zoals de VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé en Audi Q4 e-tron Sportback. Moest je nog niet mee zijn: met de Explorer en de Capri breidt Ford zijn Europese elektrische gamma uit, met behulp van het MEB-platform van Volkswagen.

Advertentie
Advertentie

Design

Made in Germany

Het heeft weinig zin om te lang stil te staan bij uiterlijke gelijkenissen tussen deze Capri en zijn voorgangers. We zitten hier eerder in de sfeer van subtiele knipogen (bijvoorbeeld de lichtsignatuur die vaag doet denken aan de vier koplampen van de oude coupé of de zwarte strip die de koplampen vooraan verbindt) dan in de echte retrostijl van een Renault R5 E-Tech. In profiel doet deze crossoverachtige Capri meer denken aan een Polestar 2 dan aan een sensuele coupé. Maar het is zeker geen haastige rebranding van de Volkswagen ID.5: Ford gebruikt enkel het MEB-platform om schaalvoordelen te benutten. Het ontwerp en de ontwikkeling zijn volledig door Ford gedaan, en de productie gebeurt in de eigen fabriek in Keulen, Duitsland.

"Long tail"

In tegenstelling tot de meer conventionele Explorer heeft de Capri een schuine achterruit, wat zijn silhouet verlengt tot 4,63 m, 16 cm meer dan de Explorer. Toch is de wielbasis identiek (2,77 m). Dankzij de lange achteroverhang van 98 cm, in vergelijking met 85 cm bij de Explorer, krijgt de Capri een ‘long tail’-uitstraling die de aerodynamica en dus de actieradius ten goede komt. Bovendien ligt de Capri iets lager op de weg dan de meer avontuurlijk ingestelde Explorer, wat zijn sportieve karakter benadrukt: de bodemvrijheid bedraagt 13,5 cm tegenover 15 cm bij de Explorer, afhankelijk van de uitvoering.

Vivid Yellow zonder meerprijs!

De Capri biedt enkele opvallende kleuren, zoals Vivid Yellow, een niet-metallic lak die zonder meerprijs wordt geleverd, en My Mind Blue, een exclusieve metallic lak voor 1.000 euro, net als Lucid Red. Zo krijgt het wagenpark wellicht wat kleur, al zullen de car policies van bedrijven waarschijnlijk de voorkeur geven aan het meer conventionele wit, grijs of zwart. De Capri is standaard uitgerust met 19-inch velgen, maar kan optioneel tot 21 inch gaan. Opvallend detail: Ford heeft gekozen voor verschillende bandenmaten voor de voor- en achterwielen, wat betekent dat je ze niet kunt wisselen van as om de slijtage gelijkmatig te houden.

Beleving

Subtiele Capri-details

Het interieur van de Ford Capri is onmiskenbaar Ford: het is een vertaling van het nieuwe dashboard van de Explorer, geen klakkeloze kopie van Volkswagens MEB-producten. De Capri voegt wel een speciaal stuurwiel toe met uitgesneden rondjes die subtiel verwijzen naar het sportstuur van de oude Capri. Ook in het interieur blijft Ford de historische accenten bescheiden gebruiken.

Verborgen opbergruimte

Het dashboard van de Explorer hergebruiken is vooral een positieve keuze. Het slimme verticale 14,6-inch scherm (SYNC Move), dat in hoek verstelbaar is, bevat een verborgen opbergvak genaamd "My Private Locker", dat automatisch wordt vergrendeld. Handig voor waardevolle spullen die je in de auto wilt laten. Daarnaast is er de "MegaConsole" tussen de voorstoelen met ruimte voor een laptop, handtas of drie grote flessen water. Helaas voelt de afwerking soms wat goedkoop aan, met harde plastic stukken en een over het algemeen niet heel stevige indruk.

SYNC4-kopie

De Capri krijgt echter ook wat te maken met Volkswagen-invloeden, zoals de transmissiebediening achter het stuur, touch-knoppen voor de verlichting en het volume, en slechts twee bedieningsknoppen voor de ramen (om de achterste ramen te bedienen, moet je eerst op "rear" drukken…). Het besturingssysteem achter het SYNC Move-scherm lijkt op een minder geslaagde kopie van Ford's SYNC4, maar het is duidelijk dat de Volkswagen-software de basis vormt. Het geheel werkt vrij intuïtief en ondersteunt draadloos Apple CarPlay en Android Auto.

De bestuurder heeft een klein digitaal display van 5,3 inch dat overgenomen wordt uit de Volkswagen ID-lijn, maar dan in een geüpdatete versie met meer informatie. Naast de snelheid en actieradius kunnen ook de gegevens van de boordcomputer en navigatie-instructies worden weergegeven. Optioneel is er een uitgebreider head-up display voor wie meer wil.

Ruimte zat, maar minder zicht schuin achteruit

Dankzij een daklijn die pas na de achterbank begint te zakken, is er voldoende hoofdruimte voor de passagiers achterin. Ook de beenruimte is royaal, al kun je de voeten minder makkelijk onder de voorstoelen schuiven. Hoewel de zitruimte gevrijwaard blijft, beperkt het coupédesign wel het zicht schuin naar achteren, vanwege de dikke C-stijlen. Gelukkig is de achteruitrijcamera standaard, maar voor extra gemak bij parkeren is het "Driver Assistance"-pakket met 360°-camera’s aan te raden.

Grote koffer, geen frunk

Ondanks het coupé-ontwerp biedt de Capri zelfs méér kofferruimte dan de Explorer dankzij de langere achteroverhang: 572 liter onder de hoedenplank en tot 627 liter tot aan het dak. De Explorer haalt ‘slechts’ 470/530 liter volgens dezelfde metingen. Met de achterbank neergeklapt stijgt het volume tot respectievelijk 1.510 liter en 1.460 liter voor beide elektrische SUV’s van Ford.

Tot zover de theorie, maar ook in de praktijk toont de Ford Capri zich praktisch dankzij zijn grote achterklep (opgepast in lage garages), de regelmatige vormen van zijn bagageruimte en zijn standaard meegeleverde instelbare bodemplank. Toch heeft de Capri geen frunk onder de motorkap, een erfenis van het MEB-platform van Volkswagen…

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Achter- of vierwielaandrijving

De Capri biedt dezelfde aandrijvingen als de Explorer: bij de lancering bestaat het aanbod enkel uit de twee Extended Range-versies, met achterwielaandrijving (286 pk / 210 kW) of vierwielaandrijving (340 pk / 250 kW). Een instapmodel met minder vermogen (170 pk / 125 kW) en een kleinere batterij volgt later.

De Extended Range-versies hebben een lithium-ionbatterij van het type NMC met een capaciteit van 77 kWh (RWD) of 79 kWh (AWD), en kunnen snelladen tot respectievelijk 135 en 185 kW, goed voor een laadbeurt van 10-80% in minder dan 30 minuten. Ze hebben standaard een driefasige boordlader van 11 kW.

Tot 627 km autonomie

Dankzij zijn betere stroomlijn kan de Capri verder rijden dan de Explorer tussen oplaadbeurten. De RWD Extended Range haalt namelijk tot 627 km WLTP, en ook de AWD komt in de buurt van 600 km op papier (tot 592 km WLTP). Tijdens onze testrit noteerden we inderdaad een laag verbruik bij beide versies, soms zelfs in lijn met de WLTP-cijfers (13,3 kWh/100 km voor de RWD en 15,0 kWh/100 km voor de AWD). De actieradius in de praktijk zou dus vrij comfortabel moeten blijven.

Zelfs in minder gunstige omstandigheden (snelweg, dynamisch rijden) bleef het verbruik onder de 20 kWh/100 km, wat ongeveer 400 km autonomie betekent. De nieuwe elektromotor op de achteras van 210 kW (286 pk) en 545 Nm, die we voor het eerst leerden kennen in de VW ID.7 en die nu ook in de andere MEB-modellen van de Volkswagen-groep zit, lijkt dus ook in de praktijk zijn zuinigheid te bevestigen.

Een echte Ford!

Maar het beste nieuws is wel dat je in de Capri het gevoel hebt achter het stuur te zitten van een ‘echte Ford’. Het merk met het blauwe ovaal heeft altijd veel zorg besteed aan het rijgedrag van zijn modellen, zonder in te boeten op het comfort. En de mayonaise heeft opnieuw gepakt met de Capri. Zelfs zonder gestuurde dempers zijn de onderstelingenieurs van Ford Lommel in België erin geslaagd om een uitstekend compromis te vinden tussen dynamiek en comfort. De Capri zweeft over putten en bulten alsof het een oude Citroën is, maar stuurt ook snedig in en houdt zijn koets strak in de bochten.

Als kers op de taart komt de kont van de Capri mee als je van het gas gaat - een typische Ford-eigenschap, die echter ontbreekt bij de andere modellen op het MEB-platform. Zelfs licht overstuur is mogelijk bij het uitaccelereren van de bocht, zonder meteen de elektronische hulpmiddelen op stang te jagen. Er valt dus echt rijplezier te beleven achter het stuur van deze Capri, zeker als AWD, waarvan de extra elektromotor vooraan de nood aan hulp van de elektronica nog verder vermindert. Onze enige opmerkingen: het stuur blijft een beetje te licht (maar voelt wel natuurlijk aan) en vooral het rempedaal is te sponzig en niet consistent genoeg.

Prijs

Prijs Ford Capri 2024

Ford biedt de Capri aan in twee uitvoeringen: Capri en Capri Premium, met een prijsverschil van 3.700 euro met een gelijke motorisatie. De basisversie is al rijkelijk uitgerust, maar de Premium-variant voegt LED-matrixverlichting, 20-inch velgen, een elektrische achterklep, een Sensico-interieur en Bang & Olufsen-audio toe. De prijzen voor de Extended Range RWD bedragen daarbij 51.450 en 55.150 euro, terwijl de AWD-varianten een pak duurder zijn: respectievelijk 63.450 en 67.150 euro. Hoewel de AWD-versies meer rijplezier bieden, is dat toch een groot verschil, waardoor we eerder de al zeer capabele RWD zouden aanraden. De warmtepomp is optioneel (1.200 euro), net als het Driver Assistance-pakket (1.800 euro op de Capri en 1.200 euro op de Capri Premium).

Verdict

Hoewel de Capri 2024 niets te maken heeft met het origineel uit 1970, is er wel een groot verschil met zijn technische neven van de Volkswagen-groep. Zelfs op het MEB-platform blifjt de Capri een echte Ford. Met andere woorden: een leuke maar nog steeds comfortabele auto om in te rijden. En dat met, in het geval van de Extended Range-versies, een geruststellende autonomie in de praktijk.

Advertentie
Advertentie