Ford gooit hoge ogen met slogans en promotievideo’s om ons ervan te overtuigen dat "de legende terug is". Oftewel, dat de geest van de vorige Capri herleeft in deze elektrische crossover. Maar eerlijk gezegd, de Capri zoals we die kenden is verleden tijd. En dat hoeft geen drama te zijn, aangezien bijna niemand nog een lage driedeurs-coupé met potente verbrandingsmotoren wil kopen. Los van de marketinghype heeft Ford dus een klassieker uit de mottenballen gehaald om zijn elektrische SUV, de Explorer, een coupévariant te geven: de Capri. Dit is Fords interpretatie van de elektrische coupé-SUV’s van de Volkswagen-groep, zoals de VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé en Audi Q4 e-tron Sportback. Moest je nog niet mee zijn: met de Explorer en de Capri breidt Ford zijn Europese elektrische gamma uit, met behulp van het MEB-platform van Volkswagen.
Design Ford Capri
Made in Germany
Het heeft weinig zin om te lang stil te staan bij uiterlijke gelijkenissen tussen deze Capri en zijn voorgangers. We zitten hier eerder in de sfeer van subtiele knipogen (bijvoorbeeld de lichtsignatuur die vaag doet denken aan de vier koplampen van de oude coupé of de zwarte strip die de koplampen vooraan verbindt) dan in de echte retrostijl van een Renault R5 E-Tech. In profiel doet deze crossoverachtige Capri meer denken aan een Polestar 2 dan aan een sensuele coupé. Maar het is zeker geen haastige rebranding van de Volkswagen ID.5: Ford gebruikt enkel het MEB-platform om schaalvoordelen te benutten. Het ontwerp en de ontwikkeling zijn volledig door Ford gedaan, en de productie gebeurt in de eigen fabriek in Keulen, Duitsland.
"Long tail"
In tegenstelling tot de meer conventionele Explorer heeft de Capri een schuine achterruit, wat zijn silhouet verlengt tot 4,63 m, 16 cm meer dan de Explorer. Toch is de wielbasis identiek (2,77 m). Dankzij de lange achteroverhang van 98 cm, in vergelijking met 85 cm bij de Explorer, krijgt de Capri een ‘long tail’-uitstraling die de aerodynamica en dus de actieradius ten goede komt. Bovendien ligt de Capri iets lager op de weg dan de meer avontuurlijk ingestelde Explorer, wat zijn sportieve karakter benadrukt: de bodemvrijheid bedraagt 13,5 cm tegenover 15 cm bij de Explorer, afhankelijk van de uitvoering.
Vivid Yellow zonder meerprijs!
De Capri biedt enkele opvallende kleuren, zoals Vivid Yellow, een niet-metallic lak die zonder meerprijs wordt geleverd, en My Mind Blue, een exclusieve metallic lak voor 1.000 euro, net als Lucid Red. Zo krijgt het wagenpark wellicht wat kleur, al zullen de car policies van bedrijven waarschijnlijk de voorkeur geven aan het meer conventionele wit, grijs of zwart. De Capri is standaard uitgerust met 19-inch velgen, maar kan optioneel tot 21 inch gaan. Opvallend detail: Ford heeft gekozen voor verschillende bandenmaten voor de voor- en achterwielen, wat betekent dat je ze niet kunt wisselen van as om de slijtage gelijkmatig te houden.
Beleving Ford Capri
Subtiele Capri-details
Het interieur van de Ford Capri is onmiskenbaar Ford: het is een vertaling van het nieuwe dashboard van de Explorer, geen klakkeloze kopie van Volkswagens MEB-producten. De Capri voegt wel een speciaal stuurwiel toe met uitgesneden rondjes die subtiel verwijzen naar het sportstuur van de oude Capri. Ook in het interieur blijft Ford de historische accenten bescheiden gebruiken.
Verborgen opbergruimte
Het dashboard van de Explorer hergebruiken is vooral een positieve keuze. Het slimme verticale 14,6-inch scherm (SYNC Move), dat in hoek verstelbaar is, bevat een verborgen opbergvak genaamd "My Private Locker", dat automatisch wordt vergrendeld. Handig voor waardevolle spullen die je in de auto wilt laten. Daarnaast is er de "MegaConsole" tussen de voorstoelen met ruimte voor een laptop, handtas of drie grote flessen water. Helaas voelt de afwerking soms wat goedkoop aan, met harde plastic stukken en een over het algemeen niet heel stevige indruk.
SYNC4-kopie
De Capri krijgt echter ook wat te maken met Volkswagen-invloeden, zoals de transmissiebediening achter het stuur, touch-knoppen voor de verlichting en het volume, en slechts twee bedieningsknoppen voor de ramen (om de achterste ramen te bedienen, moet je eerst op "rear" drukken…). Het besturingssysteem achter het SYNC Move-scherm lijkt op een minder geslaagde kopie van Ford's SYNC4, maar het is duidelijk dat de Volkswagen-software de basis vormt. Het geheel werkt vrij intuïtief en ondersteunt draadloos Apple CarPlay en Android Auto.
De bestuurder heeft een klein digitaal display van 5,3 inch dat overgenomen wordt uit de Volkswagen ID-lijn, maar dan in een geüpdatete versie met meer informatie. Naast de snelheid en actieradius kunnen ook de gegevens van de boordcomputer en navigatie-instructies worden weergegeven. Optioneel is er een uitgebreider head-up display voor wie meer wil.
Ruimte zat, maar minder zicht schuin achteruit
Dankzij een daklijn die pas na de achterbank begint te zakken, is er voldoende hoofdruimte voor de passagiers achterin. Ook de beenruimte is royaal, al kun je de voeten minder makkelijk onder de voorstoelen schuiven. Hoewel de zitruimte gevrijwaard blijft, beperkt het coupédesign wel het zicht schuin naar achteren, vanwege de dikke C-stijlen. Gelukkig is de achteruitrijcamera standaard, maar voor extra gemak bij parkeren is het "Driver Assistance"-pakket met 360°-camera’s aan te raden.
Grote koffer, geen frunk
Ondanks het coupé-ontwerp biedt de Capri zelfs méér kofferruimte dan de Explorer dankzij de langere achteroverhang: 572 liter onder de hoedenplank en tot 627 liter tot aan het dak. De Explorer haalt ‘slechts’ 470/530 liter volgens dezelfde metingen. Met de achterbank neergeklapt stijgt het volume tot respectievelijk 1.510 liter en 1.460 liter voor beide elektrische SUV’s van Ford.
Tot zover de theorie, maar ook in de praktijk toont de Ford Capri zich praktisch dankzij zijn grote achterklep (opgepast in lage garages), de regelmatige vormen van zijn bagageruimte en zijn standaard meegeleverde instelbare bodemplank. Toch heeft de Capri geen frunk onder de motorkap, een erfenis van het MEB-platform van Volkswagen…