Sébastien Vanhouche

19 SEP 2023

Ford Ranger krijgt een plug‑inhybride motorisatie

Deze Ranger PHEV behoudt zijn offroadkwaliteiten en zijn 3,5 ton sleepvermogen, en kan heel wat meer dan enkel 45 km volledig elektrisch rijden.

Ford is de eerste constructeur die een plug-inhybride pick-up lanceert met deze nieuwe PHEV-versie van de Ranger. En hoewel de Amerikaanse gigant er even over gedaan heeft om deze motorisatie te ontwikkelen, is dat niet zonder reden. De batterij die onder de laadbak zit verstopt maakt het namelijk mogelijk om exact dezelfde praktische capaciteiten te bieden als bij de andere varianten. Het is dus nog steeds mogelijk om buiten de gebaande paden te treden, maar hij kan vooral nog steeds tot 3,5 ton trekken.



Meer dan 45 km elektrisch en een recordkoppel

Onder de motorkap van deze Ranger plug-inhybride zit een 2,3 liter grote EcoBoost-viercilinder op benzine. Helaas laat Ford zijn exacte vermogen nog niet weten. Maar de Amerikaanse constructeur laat wel vallen dat deze variant het meeste koppel heeft van het hele gamma, wat neerkomt op meer dan 600 Nm! Ook de exacte grootte van de batterij krijgen we niet te weten, maar Ford zegt wel dat de Ranger PHEV een volledig elektrisch rijbereik van meer dan 45 km krijgt. Het model beschikt ook over 4 rijmodi, waarvan een modus om de batterij op te laden tijdens het rijden om later van zijn voordelen te kunnen genieten. De batterij heeft namelijk meer in zich dan enkel een lagere CO2-uitstoot...

Nog praktischer voor professionals en avonturiers

Zoals ook te vinden is bij de andere (geëlektrificeerde) bedrijfsvoertuigen van Ford, heeft deze Ranger PHEV een 10 A-stopcontact in de laadbak, maar ook in het interieur. Die worden in eerste instantie gevoed door de batterij. Is die plat, dan neemt de benzinemotor die taak over. Deze Pro Power Onboard-functie zal ongetwijfeld van pas komen op de werf en op avontuur.



Lancering vanaf 2025

De productie van deze nieuwe geëlektrificeerde Ford Ranger gaat eind volgend jaar van start, voor een marktlancering in het begin van 2025. En hoewel het nog wachten is op de rest van zijn technische details, vragen we ons ook af of de Volkswagen Amarok van dezelfde hybride aandrijving zal kunnen genieten. En zo is een volledig elektrische Ford Ranger nog maar één stap verwijderd... 

Advertentie
Advertentie
Advertentie