Jean-Francois Christiaens

17 OKT 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Renault Clio

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we de bestseller van Renault: de Clio.

20191017085144clio.jpg

Koetswerk

De Renault Clio heeft zijn groeispurt gestopt. De vijfde generatie is zelfs een beetje korter (-12 millimeter) dan zijn voorganger. Bovendien is er ook geen sprake meer van een driedeursversie of een break. Het enige mogelijke alternatief is zijn SUV-afgeleide, de Captur.

20191017085855clio.jpg

Motor

De Clio vormt het uitstalraam voor een hybride aandrijflijn met de naam E-Tech, die een 1.6-benzinemotor combineert met twee elektromotoren en een batterij van 1,2 kWh. Helaas is deze veelbelovende versie nog niet verkrijgbaar. Voor het moment wordt de Clio enkel aangeboden met een dieselblok met twee vermogens (1.5 dCi met 85 of 115 pk) en drie benzines. De topversie is de 1.3-viercilinder die samen met Daimler is bedacht en die 130 pk ontwikkelt. Maar laten we het houden bij de andere turbobenzine die de Clio inwijdt: de 1.0-driecilinder van 100 pk. Hij maakt het model namelijk al heel veelzijdig. De atmosferische instapversie SCe van 75 pk laten we aan minder veeleisende bestuurders over.

20191017085147clio.jpg

Versnellingsbak

Het is niet mogelijk om de gerobotiseerde versnellingsbak EDC van Renault te bestellen op deze nieuwe 1.0-turbo, want die is het voorrecht van de TCe 130. De eenliter is er enkel met een manuele versnellingsbak, die helaas slechts vijf verhoudingen telt.

20191017085145clio.jpg

Uitrusting

Voorlopig bestaat het Clio-gamma uit de versies Life, Zen en Intens. De luxevariant Initiale Paris komt er pas in de lente bij. De Life is behoorlijk kaalgeplukt en trouwens enkel beschikbaar in combinatie met de SCe van 75 pk. Vanaf de Zen wordt de uitrusting genereus, maar als het kan, kiezen we toch voor de Intens. Voor 1.500 euro meer biedt die de handenvrijsleutel, automatische airco, een digitaal dashboard van 7 duim, Pure Vision-ledkoplampen, parkeersensoren achteraan, lichtmetalen 16-duimvelgen enzovoort.

20191017085934clio.jpg

Onze keuze

Een handgeschakelde Clio 1.0 TCe Intens met metaalglanslak (480 euro), het pack City 3 met achteruitrijcamera en parkeersensoren rondom (300 euro) en een tijdelijk reservewiel (120 euro): 19.900 euro.

Tweedehands? Bekijk dan ook onze Renault Clio-zoekertjes.
Advertentie
Advertentie
Advertentie