We kregen recent de kans om de Renault 4 E-Tech Electric te ontdekken tijdens zijn grote debuut op de Mondial de l'Auto in Parijs. Dit gaf ons niet alleen de gelegenheid om hem in levende lijve te ontdekken, maar ook om 5 unieke details op te merken die ons het meest zijn bijgebleven.

Advertentie
Advertentie

1. Zijn knipogen naar het origineel

Geen twijfel mogelijk: Renault heeft de iconische 4L helemaal naar de 21e eeuw gebracht. Hoewel de Renault 4 E-Tech Electric hypermodern is met zijn volledig elektrische aandrijving, heeft hij zijn roots niet verloochend, integendeel! Zo heeft hij, net als zijn voorganger, een hoge bodemvrijheid van 18,1 cm. En hoewel zijn grille verlicht is en de achterlichten LED-technologie gebruiken, verwijzen hun vormen rechtstreeks naar de R4 uit de jaren ’60. Zelfs de drie lijnen in de deuren zijn een knipoog naar de GTL-versie uit 1978. Maar het absolute hoogtepunt is toch wel het grote, elektrische stoffen schuifdak van 80 cm breed en 92 cm lang! Oké, de 21e-eeuwse R4 heeft misschien niet het uitgesproken karakter van zijn kleine broer, de Renault 5 E-Tech, maar hij doet zeker eer aan de originele 4L, en dat niet alleen met zijn uiterlijk.

Advertentie
Advertentie

2. Zijn praktische eigenschappen

Ondanks zijn compacte afmetingen – 4,14 m lang, 1,8 m breed en 1,57 m hoog – is het interieur van de nieuwe Renault 4 slim ingericht om een maximum aan ruimte te bieden. Dankzij de wielbasis van 2,62 m kunnen twee volwassenen comfortabel achterin zitten, toch zolang ze het een beetje afstemmen met de voorste inzittenden. De ruimte achterin is niet enorm, maar wel ruimer dan bij de R5. Wel krijg je ook hier te maken met een relatief hoge vloer. De koffer van de Renault 4 E-Tech Electric heeft een keurig volume van 420 liter en is gemakkelijk bereikbaar dankzij een lage tildrempel van slechts 61 cm! En er is meer: door de passagiersstoel neer te klappen, kunnen ook voorwerpen van maximaal 2,2 m lang mee. Ideaal voor een surfplank of een ritje naar die bekende Zweedse meubelwinkel!

3. Zijn technologie aan boord

Net als zijn kleine broer, de Renault 5 E-Tech, heeft de Renault 4 E-Tech Electric een digitaal dashboard van 7 of (optioneel) 10,1 inch en een centraal scherm van 10 inch. Het laatste draait op de nieuwste versie van het OpenR Link-systeem, ontwikkeld door Renault in samenwerking met Google. Een systeem dat we al konden appreciëren in andere Renault-modellen zoals de Scenic en de Megane E-Tech Electric.

Advertentie
Advertentie

4. Made in France, met oog voor het milieu

De Renault 4 E-Tech Electric is Frans en daar is hij trots op! Met een motor uit Cléon en een batterij die vanaf maart 2025 in Douai wordt geproduceerd, komt 75% van de leveranciers binnen een straal van 300 km rond Maubeuge, waar hij geassembleerd wordt. Volledig lokaal geproduceerd zouden we hem niet noemen, maar voor een auto is dit toch indrukwekkend. Bovendien is de Renault 4 E-Tech Electric tot 88,6% recycleerbaar en wordt hij zelf gemaakt van 19,2% gerecycleerd materiaal. Deze gerecycleerde materialen komen vooral terug in het interieur, zoals de bekleding van de stoelen in de Techno- en Iconic-uitvoeringen, die tot wel 100% bestaat uit gerecycleerde plastic flessen.

Advertentie
Advertentie

5. Zijn… prijskaartje?

Officiële prijzen zijn nog niet bekend, maar we vermoeden dat de elektrische 4L uit de 21e eeuw een scherpe prijs zal krijgen. Waarom? Ten eerste omdat hij duidelijk een heel aantal componenten deelt met de andere elektrische modellen van Renault, wat de productiekosten verlaagt. Als we kijken naar de huidige prijzen bij Renault, dan kunnen we al een goede inschatting maken. De R5 begint momenteel bij 32.900 euro, maar zal binnenkort verkrijgbaar zijn vanaf 25.000 euro, terwijl de Megane een startprijs van 37.750 euro heeft. Voor het basismodel van de Renault 4 met een 90 kW (122 pk) en 225 Nm sterke motor, en een batterij van 40 kWh (goed voor een actieradius van 300 km), verwachten we een vanafprijs rond de 30.000 euro. Het model met 110 kW (150 pk), 245 Nm en 400 km actieradius moet qua prijs logischerwijs tussen de R5 en Megane liggen, rond de 35.000 euro dus. We hopen snel de exacte prijzen te kunnen bevestigen!