Sébastien Vanhouche

3 MEI 2024

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

"De Smart #3 is een premium elektrische SUV-coupé met knappe prestaties, die zowel vrolijk als praktisch voor de dag komt."

Advertentie
Advertentie

De Smart #3 is het tweede model van het oorspronkelijk Duitse merk sinds zijn gedeeltelijke overname door de Chinese reus Geely. Hij werd vorig jaar voorgesteld op het autosalon van Shanghai en is sinds begin dit jaar officieel gelanceerd in Europa. En hoewel hij een groot deel van zijn design, zijn technische basis en zijn Chinese productie deelt met zijn kleine broer, de SUV #1, is het niet zomaar een coupéversie van die laatste.

Design

Meer dan zomaar een coupéversie

Met een lengte van 4,4 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,56 m is de SUV-coupé #3 van Smart toch 10 cm langer, 2 cm breder en 8 cm lager dan de #1. En hoewel beide modellen quasi identieke neuzen hebben, zijn het profiel en de achterzijde van de #3 natuurlijk een pak dynamischer en uitgestrekter dan die van zijn kleine breor. De Smart #3 is ook beschikbaar als Brabus, die er een pak sportiever uitziet met zijn rode accenten, zijn luchthappers op de motorkap, een spoilerlipje vooraan en een grotere spoiler achteraan. Toch is er nog ruimte voor een beetje fun, met kleine #3’tjes hier en daar verstopt op het koetswerk. Met al deze details en de feloranje lakkleur van ons testmodel, gaat de Smart #3 Brabus niet onopgemerkt in het verkeer.

Beleving

Nog even leuk?

Ook aan boord van de Smart #3 zijn er enkele verschillen te merken ten opzichte van de #1. De ronde luchtroosters op de middenconsole, bijvoorbeeld, of de zetels met geïntegreerde hoofdsteunen. De bijzonderheden zijn echter subtieler dan aan de buitenkant. Dat betekent ook dat er, naast de vrolijke sfeer die heerst aan boord, nog steeds heel wat harde plastics te vinden zijn rond de middenconsole, net als in de #1.

Hetzelfde geldt wanneer je naar de schermen kijkt. Op het grote centrale aanraakscherm van 12,8 inch draait hetzelfde vrolijke infotainmentsysteem, met echter iets te kleine toetsen. *** Jammer genoeg verdwijnen de bediening van de klimaatcontrole en enkele shortcuts ook nog steeds wanneer je Apple CarPlay of Android Auto inschakelt. Dat kan ook draadloos, maar soms heeft het systeem de neiging om vast te lopen – natuurlijk net op het slechtst mogelijke moment. Over het digitale instrumentenpaneel van 9,2 inch en het optionele head-up display van 10 inch hebben we echter niets op te merken.

Nog praktischer

Met zijn wielbasis van 2,79 m, wat 3,5 cm langer is dan bij de #1, biedt de Smart #3 nog meer beenruimte dan zijn kleine broertje. En ondanks zijn aflopende daklijn zit je ook niet met je hoofd tegen het plafond. Het slechte nieuws is dat de SUV-coupé zijn verschuifbare achterbank verliest. De koffer is wel groter, met 370 tot 1.160 liter wanneer je de achterzetels neerklapt. En vergeet niet dat de Smart #3 ook een kleine opbergruimte onder de motorkap heeft, die net groot genoeg is om er je laadkabels in op te bergen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Enkele of dubbele portie vermogen

Smart biedt momenteel vier verschillende versies aan van zijn SUV-coupé #3. Als instapversie heb je de Pro, die is uitgerust met een enkele motor op de achteras van 200 kW (272 pk) en 343 Nm, met een batterij van 49 kWh. Deze versie haalt tot 325 km autonomie en sprint van 0 tot 100 km/u in 5,8 seconden. Het laadvermogen is beperkt tot 7,4 kW op wisselstroom en 130 kW aan een snellader op gelijkstroom, waarmee je van 10 tot 80% bijlaadt in minstens 30 minuten. De Smart #3 Pro+ heeft dezelfde motor en prestaties, maar een grotere batterij van 66 kWh om tot 435 km te kunnen rijden op een volle batterij. De laadvermogens nemen toe tot 22 kW en 150 kW, maar het duurt nog steeds 30 minuten om van 10 tot 80% te snelladen. De Premium is de eerste uitvoering met een warmtepomp, waarmee het rijbereik nog verder toeneemt tot 455 km. Tenslotte staat de Smart #3 Brabus bovenaan het gamma, met een sprint van 0-100 km/u in 3,7 seconden dankzij zijn twee motoren die samen tot 315 kW (428 pk) en 543 Nm opwekken. De Smart #3 Brabus haalt echter nog steeds een maximale autonomie van 415 km. Alle varianten hebben een topsnelheid van 180 km/u en wegen minstens 1,8 ton, met uitzondering van de Brabus, die nog eens 100 kilo zwaarder is.

Achter het stuur van de Smart #3 Brabus konden we een minimaal verbruik van 19 kWh/100 km en een gemiddelde van 21,7 kWh/100 km meten. Cijfers die niet al te ver liggen van wat Smart belooft, maar die toch aantonen dat je eerder op 300 km dan op 400 km moet rekenen op een volle batterij. Het verbruik valt echter nog mee voor de prestaties die je krijgt van de Brabus.

Meer dynamie, maar minder comfort

Dankzij zijn lagere ophanging en zijn langere wielbasis is de SUV-coupé #3 stabieler en koersvaster in de bochten dan de #1. Hij voelt dus iets dynamischer aan om mee te rijden. De #3 geniet ook van een precies stuur en een goed geïsoleerd interieur. Helaas maakt deze lagere bodemvrijheid hem ook iets harder afgeveerd dan de #1. En ondanks zijn goede regeneratieve remwerking, is het eenpedaalrijden met de #3, net als met de #1, niet erg overtuigend. De #3 is dus iets dynamischer dan zijn kleine broer, maar ook wat minder comfortabel. Toch is hij onder alle omstandigheden op zijn gemak, zonder dat hij echt schittert in een bepaald domein.

Brabus is eerder efficiënt dan fun

In tegenstelling tot wat Brabus doet met zijn snelle Mercedessen, zoals de Mercedes-AMG G 63, Rocket 900 of Rocket 1000, heeft het tuningbedrijf niet geraakt aan de ophanging van de #3 Brabus. Die rijdt dus net zo aangenaam als elke andere versie van het model. Maar als je het rechterpedaal vloert, word je door de 315 kW (428 pk) en 543 Nm koppel gekatapulteerd naar de volgende bocht! Door zijn langere wielbasis heb je echter minder het effect van de krachtigere elektromotor achteraan dan in de #1. Hij rijdt dus meer als een vierwielaandrijver dan dat de nadruk op de achterwielen ligt, waardoor we hem eerder efficiënt dan fun zouden noemen.

Prijs

Smart #3 2024 prijs

De Smart #3 heeft momenteel een vanafprijs van 37.495 euro als Pro. De Pro+ met zijn grotere batterij is beschikbaar vanaf 42.494,99 euro. Om te kunnen genieten van een warmtepomp en enkele extra opties als Premium, moet je minstens 45.495 euro uitgeven. Tenslotte heeft de sportieve Brabus #3 een vanafprijs van 49.995 euro. Het goede nieuws, is dat de optielijst zeer kort is. Sterker nog: er zijn helemaal geen opties! Vergeleken met de #1 is de Smart #3 ongeveer 1.000 tot 2.000 euro duurder, afhankelijk van de versie. En aangezien de Brabus slechts 10% duurder en 10% minder zuinig is dan de Premium, met wel 57% meer vermogen, vinden we dat de meest interessante versie van de Chinees-Duitse SUV-coupé.

Verdict

Net als de #1 is de Smart #3 een leuke elektrische SUV-coupé met een premium gevoel en een stabiel weggedrag. Hij is echter iets minder comfortabel, iets dynamischer en vooral een stuk praktischer dan zijn kleine broertje. Bovendien ziet hij er knapper uit, is de technologie aan boord even geslaagd en zijn de prijzen interessant, zeker voor de supersnelle Brabus.

Advertentie
Advertentie
Advertentie