Olivier Maloteaux

18 AOÛ 2023

Test: DS 3, geconcentreerde Franse luxe

De kleinste DS staat symbool voor Franse luxe, maar dan in een geconcentreerd formaat als mini-SUV. Kwaliteit boven kwantiteit, dus... Laten we zien hoe het smaakt.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Les points forts

    Les points faibles

      Er is een overvloed aan kleine SUV’s op de markt, maar de meeste modellen gaan voor een generalistische insteek. De DS 3 wil verfijnder zijn. Het model werd in 2019 gelanceerd (toen nog met het achtervoegsel Crossback) en kreeg een facelift voor 2023, als directe rivaal van de Audi Q2 in de nog zeer kleine markt van kleine luxe-SUV’s. In afwachting van de Lexus LBX zou je de Mini Countryman ook als concurrent kunnen beschouwen, al is die nog een stuk groter. BMW en Mercedes zijn echter afwezig in dit segment.

      Stijlvolle DS 3

      Deze kleine DS is stijlvol, maar ook origineel, met een volledig eigen look die zich vooral onderscheidt ter hoogte van de achterdeuren en hun ‘haaienvin’. Uniek is het zeker. We zien ook verzonken deurgrepen, die tevoorschijn komen met een druk op de afstandsbediening, of zelfs automatisch als je de auto nadert (met het optionele keyless entry).

      Voor de facelift van 2023 kreeg het model een hertekende grille, die groter werd en voorzien is van zwarte of chromen diamantvormige openingen, afhankelijk van de versie. De nieuwe LED-koplampen (standaard op elke versie) geven hem ook een scherpere look, met drie typische modules die door chroom zijn omringd. De DS 3 wordt aangeboden met 7 koetswerkkleuren: effen kleuren, metallic of zelfs parelmoer. Je kan zelfs voor een tweekleurige combinatie kiezen dankzij de mogelijkheid om het dak in een contrasterend Perlazwart of Caratgrijs te bestellen.

      Nieuw multimediasysteem met groter scherm

      De facelift bracht ook een nieuw stuurwiel met zich mee (voorzien van knoppen voor de rijhulpsystemen en voor het infotainment, met ook nog schakelflippers voor de versies met automaat) en een groter infotainmentscherm (10,3 inch). Dat kreeg ook een update met het nieuwe DS IRIS SYSTEM, dat vlot werkt en alle hedendaagse functionaliteiten in zich heeft, waaronder een efficiënte stembediening en de mogelijkheid om je smartphone te verbinden via Android Auto of Apple CarPlay. Er worden ook verschillende online services aangeboden, net als een inductielader voor smartphones. Het digitale instrumentenpaneel achter het stuur is vrij klein (7 inch) en ook moeilijk afleesbaar. Dan doet de Audi Q2 het toch beter met zijn Virtual Cockpit.

      Verfijnd, maar...

      Ook de sfeer aan boord is vrij chic en warm, met een knap ontwerp en veel zachte plastics. Er zijn ook nobelere materialen te bestellen, waaronder Nappaleer in een ‘horlogepatroon’, Alcantara, of een ‘Clous de Paris’-textuur voor de knoppen rond de transmissiepook (met kleine piramidevormige noppen die kriskras door elkaar lopen). Op de optielijst vinden we ook voorzetels met een massagefunctie.

      ... niet erg ruim

      De binnenruimte is niet het sterkste punt van deze DS. De passagiers voorin zitten wel comfortabel, maar op de achterbank is het minder aangenaam vertoeven. Het begint al met een moeilijke toegang door de smalle deuropening achterin. En ook de beenruimte is vrij beperkt, net als de breedte voor je schouders. Tenslotte zorgt die fameuze haaienvin in de achterdeuren voor een slechtere zichtbaarheid naar buiten voor de passagiers achterin, die zich dus wat ingesloten zullen voelen aan boord van de DS 3. 

      Een glazen panoramadak had soelaas en wat extra daglicht aan boord kunnen bieden, maar die optie is jammer genoeg niet te vinden in de catalogus. Ook een verschuifbare achterbank zal je tevergeefs zoeken. De koffer is daarnaast niet erg gemakkelijk toegankelijk en zijn volume is beperkt. We kunnen dus wel zeggen dat de praktische aspecten geen voorrang hadden ten opzichte van de looks.

      Slechts twee benzinemotoren

      Geen dieselmotor (meer) onder de motorkap van deze DS 3: naast de elektrische E-Tense die we eerder hebben behandeld, bestaat het gamma nog maar uit twee benzinemotoren. Beide varianten zijn gebaseerd op de 1,2 liter-driecilinder turbo, die 100 pk (enkel met manuele zesversnellingsbak) of 130 pk (enkel met 8-trapsautomaat) levert. In beide gevallen is de kleine motor pittig genoeg en aangenaam voor het oor. En veel dorst heeft hij ook niet: reken op zo’n 7 l/100 km bij normaal gebruik met de 100 pk-versie, of 7,5 l/100 km voor de 130 pk sterke DS 3 met automaat.

      Comfort en wegligging

      Deze kleine DS moet het zonder gestuurde demping en zelfs zonder de progressieve hydraulische bumpstops doen die op sommige Citroëns te vinden zijn. Desondanks is hij wel erg comfortabel. De ophanging is zeer efficiënt in het absorberen van bulten en kuilen. En dat zonder dat de auto te zacht afgeveerd is: de koetswerkbewegingen worden erg goed onder controle gehouden, waarmee de kleine SUV (die enkel met voorwielaandrijving te krijgen is) ook door een bocht durft gaan. De DS 3 heeft dus een erg goed compromis tussen comfort en wegligging.

      Hoeveel kost de DS 3?

      Deze luxe mini-SUV is niet goedkoop: de prijzen voor de benzineversies beginnen bij, of zelfs net boven de 30.000 euro. Dat ligt binnen de lijn van de verwachtingen binnen het premiumsegment, maar het is ook wat duurder dan de Peugeot 2008, die niet zoveel minder chic is en bovendien een pak praktischer is. Gelukkig is de DS 3 goed uitgerust. En zijn chique en eigenzinnige look zou hem ook gewild kunnen maken op de tweedehandsmarkt.

      Ons verdict

      De DS 3 is een kleine, chique en vooral geslaagde SUV, die maar weinig rechtstreekse concurrenten heeft. Tegenover het klassicisme van de Audi Q2 biedt deze SUV van DS meer originaliteit en de charmes van de Franse luxe. Maar het model maakt daarvoor ook enkele offers, zoals een matige binnenruimte en een slechte zichtbaarheid rondom door de haaienvleugels op zijn achterdeuren.

      PUBLICITÉ
      PUBLICITÉ
      PUBLICITÉ