Pierre-Benoit Sepulchre

22 MEI 2020

Test: Audi RS Q3 Sportback, plezier tot de vijfde macht

Met zijn Lamborghini Urus-achtige uitstraling is de nieuwe RS Q3 Sportback van Audi een van de meest te duchten compacte SUV’s van het moment.

Advertentie
Advertentie

20200522092159audi-rs-q3-sportback-4.jpg

De geschiedenis van Audi is nauw verbonden met de vijfcilinder in lijn die de nieuwe RS Q3 en RS Q3 Sportback aandrijft. Bijna 45 jaar geleden stelde het merk met de vier ringen zijn eerste benzinemotor met vijf cilinders voor in de tweede generatie van de Audi 100. Die vijfpitter wist al snel een cultstatus te verwerven door zijn buitengewone klank en betrouwbaarheid, maar vooral dankzij de vele overwinningen die hij wist binnen te rijven onder de motorkap van de al even legendarische Audi Quattro. Die laatste domineerde het wereldrallykampioenschap van het eind van de jaren 1980. En hoewel we even vreesden dat dit blok zou verdwijnen als gevolg van de steeds strengere uitstootnormen duikt hij vandaag weer op onder de motorkap van verschillende Audi’s dankzij het talent van de ingenieurs uit Ingolstadt, die erin geslaagd zijn om hem ‘groener’ te maken.

20200522092159audi-rs-q3-sportback-2.jpg

Qua look haalt de RS Q3 Sportback vooral inspiratie bij zijn grote broer e-tron Sportback, maar ook bij de Lamborghini Urus en Porsche Cayenne Coupé, met een duikende daklijn die dynamiek uitstraalt. Daarmee komt hij tegemoet aan de wensen van wie op zoek is naar een SUV die er niet al te imposant uitziet. Zoals het een RS betaamt krijgt het model twee ovalen uitlaatpijpen, een gigantisch radiatorrooster en een paar andere kleine aanpassingen aan het koetswerk die de auto meer spierballen moeten geven.

20200522092203audi-rs-q3-sportback-10.jpg

Chic en sober

Bij Audi hoort soberheid op alle vlak. De RS Q3 Sportback wijkt niet van de regel af, met een bijna klinisch interieur. Achter het stuur staat de indrukwekkende Virtual Cockpit met zijn diverse weergavemogelijkheden. Bovenop de middenconsole prijkt het infotainmentsysteem, dat wordt gedomineerd door een naar de bestuurder gericht aanraakscherm. Wie allergisch is voor een ergonomie waarbij alles via het scherm verloopt, zal blij zijn dat de radio en de klimaatregeling nog met traditionele knoppen kunnen worden bediend.

20200522092202audi-rs-q3-sportback.jpg

We merken ook de RS-knop op het stuurwiel op, waarmee je met een druk kan overstappen van de klassieke modi van het Audi Drive Select (Comfort, Dynamic en Eco) naar de RS-modus. Die laatste heeft twee varianten, RS1 en RS2, die instelbaar zijn voor de afstellingen van de motor, de besturing, de transmissie, de ophanging, het Sport Quattro-differentieel en de motorklank. Zo kan je met een klik de klanken van deze robuuste krachtbron dempen of versterken.

20200522092201audi-rs-q3-sportback-8.jpg

Tot slot merken we nog op dat dit model ruim is ondanks zijn minder geschikte daklijn. Audi is er zelfs in geslaagd om hetzelfde koffervolume te behouden als in de klassieke Q3, met een basis van 530 liter die kan worden uitgebreid tot 1.525 liter door de achterbank neer te klappen.

20200522092201audi-rs-q3-sportback-7.jpg

Vijfkoppig koor

De legendarische vijf-in-lijn ontwikkelt hier 400 pk en een koppel van 480 Nm. Daarmee knalt de RS Q3 van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden, waarbij hij wordt bijgestaan door de uitstekende gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling S-Tronic, maar ook door de vierwielaandrijving, die altijd een perfecte grip biedt.

Het model vertoont een foutloos rijgedrag en het met 10 millimeter verlaagde onderstel en de progressieve stuurbekrachtiging staan in voor een perfecte navolging van het opgelegde traject, zelfs in vlot aangesneden bochten. De remmen kwijten zich uitstekend van hun taak, met geventileerde stalen schijven die vooraan 375 en achteraan 310 millimeter groot zijn. Als optie kan je voor nog efficiëntere remmen kiezen, met koolstofkeramische schijven.

20200522092200audi-rs-q3-sportback-5.jpg

De betoverende klank van de vijfcilinder is weer van de partij, ondanks de aanwezigheid van een partikelfilter. In de stad, in tunnels en zelfs op de snelweg doet het gezang van het Audi-blok meer dan één hoofd draaien.

Budget

Tijdens onze test over een gemengd parcours in de stad en op de snelweg lag het verbruik van de RS Q3 rond de 12 à 13 l/100 km. Maar zodra je de toerenteller een beetje prikkelt, gaat het verbruik door het dak. Wie omgekeerd graag met een ei onder het gaspedaal rijdt, moet onder de grens van de 10 l/100 km geraken, ook in de stad. Daarmee valt de dorst al bij al mee gezien de prestaties die deze auto biedt.

20200522092201audi-rs-q3-sportback-9.jpg

De Audi RS Q3 Sportback is verkrijgbaar vanaf 64.400 euro. Onze testauto was onder meer uitgerust met de hifi-installatie Bang & Olufsen Premium Sound (600 euro), de draadloze smartphonelader (480 euro) en de Sport RS-stoelbekleding in fijn geruit leder (2.760 euro). Reken op iets meer dan 5.000 euro voor de koolstofkeramische remmen, 1.000 euro voor de ophanging met gestuurde demping en hetzelfde bedrag voor de zwarte uitlaatmonden… Als je jezelf iets wil gunnen uit de gigantische optielijst, kan dat heel duur uitvallen.

20200522092202audi-rs-q3-sportback-3.jpg

Ons verdict

Met deze RS Q3 versterkt Audi zijn aanbod in het segment van de extreem sportieve SUV’s. In dit tijdperk van downsizing en elektrische aandrijving zal zijn motor van 400 pk met zijn weinig discrete stem heel wat milieuliefhebbers doen steigeren. In de stad hoort hij dus misschien niet thuis, maar het is wel een buitengewone reismachine, die zijn inzittenden pleziert met uitzonderlijke prestaties gecombineerd met een mooi comfort. Wie op zoek is naar een SUV van een redelijk formaat die performant is en efficiënt en bereid bent om heel diep in de buidel te tasten, dan is deze nieuwe RS Q3 je op het lijf geschreven.

20200522092200audi-rs-q3-sportback-6.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie