Jean-Francois Christiaens

15 JUL 2020

Test: Renault Clio E‑Tech, achterstand ingelopen?

Renault heeft niet bepaald vroeg voor hybridisering gekozen. Zijn nieuwe en op papier vrij veelbelovende E-Tech-technologie kan de constructeur misschien helpen om zijn achterstand in te lopen. We hebben het onderzocht aan het stuur van de nieuwe Clio E-Tech.

Advertentie
Advertentie

20200715142524renaultclio(1).jpg

Renault is onbetwistbaar een van de pioniers in de elektrische aandrijving. Maar door al heel vroeg op enkel stroom in te zetten sloeg de constructeur de stap van de hybridisering van zijn motoren over. Gezien de evolutie van de markt heeft Renault nu het geweer van schouder veranderd door een familie hybride modellen te ontwikkelen onder de naam E-Tech. Het idee is om één mechanische architectuur te behouden die dan kan worden ingezet voor zowel hybrides (Clio) als plug-inhybrides (Captur en Mégane).

20200715142526renaultclio(7).jpg

Drie motoren, geen koppeling

We gaan niet in detail terugkomen op de theoretische werking van deze originele architectuur, want dat hebben we recent nog gedaan. Wie geen zin heeft in een lange uitleg over de manier waarop deze hybride technologie werkt, onthoudt gewoon dat ze een atmosferische 1.6-benzineviercilinder van 91 pk en 144 Nm combineert met twee elektromotoren: een ‘kleine’ van 15 kW/50 Nm die als alternator-starter werkt en een ‘grote’ van 36 kW/205 Nm waarmee puur elektrisch kan worden gereden. Alles wordt gecombineerd in een originele versnellingsbak waar geen enkele koppeling in zit. Tijd voor de praktijk aan het stuur van de Clio E-Tech.

20200715142526renaultclio(6).jpg

Bijna ‘normaal’

Omdat de integratie van deze hybride aandrijflijn van bij de ontwikkeling van het platform was meegerekend, doet ze niets af aan de binnenruimte of de moduleerbaarheid (neerklapbare achterbank) in vergelijking met de versies met enkel een verbrandingsmotor.

20200715142526renaultclio(5).jpg

Op het eerste gezicht is ook de koffer identiek. In werkelijkheid verdwijnt het extra bergvak onder de vloer. Daardoor krimpt de bagageruimte van 391 naar 300 liter in vergelijking met de ‘fossiele’ versies.

20200715142527renaultclio(10).jpg

EV

Aan het stuur vinden we dezelfde, vrij verzorgde sfeer die we al kennen van de vijfde generatie van de Clio. De hybride onderscheidt zich enkel door een paar details, zoals het opduiken van specifieke hybride informatie in de digitale teller.

20200715142528renaultclio(11).jpg

Er zit ook een EV-knop waarmee de elektrische modus (tijdelijk) geforceerd kan worden ingeschakeld. De versnellingspook heeft een B-stand waarmee de recuperatie van remenergie tijdens vertragingen wordt gemaximaliseerd.

20200715142528renaultclio(12).jpg

Zeer elektrisch in de stad…

De mechanische architectuur die Renault heeft gekozen voor zijn geëlektrificeerde Clio maakt dat je zo veel mogelijk elektrisch kan rijden. In de praktijk maakt dat verplaatsingen in de stad behoorlijk comfortabel. Het is bijna alsof je met een Zoé onderweg bent. Renault bevestigt dat je met haar technologie tot 80 procent van de ritten in de stad elektrisch kan rijden. Deze korte eerste kennismaking lijkt die bewering te staven. In vergelijking met andere hybride modellen kan je in de elektrische modus wat flukser optrekken. De Clio E-Tech gaat zonder probleem door tot 70 à 75 km/u in de puur elektrische stand.

20200715142525renaultclio(3).jpg

Wel valt op dat de benzinemotor bij een vrij hoog toerental opstart, hoger in elk geval dan wat nodig lijkt om te kunnen rijden. Dat is normaal, omdat de benzinemotor op dat moment wordt gebruikt om de 1,2 kWh grote lithium-ionbatterij te herladen via de kleine elektromotor, maar hij wordt daarbij niet met de wielen verbonden. Aanvankelijk kan dat wat vreemd aanvoelen, maar je went er snel aan.

…Maar ook daarbuiten fijn

De verbrandingsmotor kan de auto niet voortstuwen bij lage snelheden, maar op grote verkeersassen wordt hij met de wielen verbonden. De werking van de complexe versnellingsbak met twee assen maakt 15 verschillende configuraties mogelijk en heeft als doel de motor zo vaak mogelijk tussen de 2.000 en de 4.000 o/m te laten werken om zijn rendement te optimaliseren.

20200715142529renaultclio(2).jpg

Het gecumuleerd vermogen van de hybride Clio piekt op 140 pk en hij belooft prestaties die volstaan om met het verkeer mee te kunnen: 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden, een kilometer vanuit stilstand in 31,0 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Toegegeven, de iets minder krachtige Clio TCe 130 EDC komt wat pittiger voor de dag, met respectievelijk 9,0 seconden, 30,1 seconden en 200 km/u voor dezelfde oefeningen, maar de hybride Clio blijft aangenaam bij krachtige hernemingen zonder je met het ‘koffiemoleneffect’ te confronteren van sommige van zijn rivalen.

96 g/km WLTP

De Clio E-Tech kondigt een gemiddeld WLTP-normverbruik aan van 4,3 l/100 km voor een gehomologeerde CO2-uitstoot van 96 g/km. In de praktijk haal je die cijfers met gemak. Tijdens onze testrit noteerde onze boordcomputer een gemiddelde van 3,9 l/100 km zonder dat we daarom speciaal zuinig hebben gereden.

20200715142525renaultclio(4).jpg

+1.300 euro

De Clio E-Tech begint bij het uitrustingsniveau Zen vanaf 22.100 euro in België. De versies Intens en Initiale Paris kosten respectievelijk 23.600 en 26.400 euro. Dat is een ‘redelijke’ 1.300 euro meer dan een gelijkwaardige Clio TCe 130 EDC. Bij de lancering is ook een E-Tech First van 24.850 euro verkrijgbaar.

20200715142527renaultclio(8).jpg

Ons verdict

Als E-Tech behoudt de Clio zijn belangrijkste praktische en dynamische kwaliteiten. Bovendien maakt hij nagenoeg puur elektrische stadsritten mogelijk en is het reële verbruik gevoelig lager, terwijl de meerprijs van deze versie goed meevalt. Het is nooit te laat om goed te doen…

20200715142527renaultclio(9).jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie