Precies 30 jaar geleden verscheen de Polo Harlekin, een opvallende conceptcar bedacht door een handvol stagiairs van de Duitse constructeur. Uiteindelijk werden er 3.806 exemplaren gebouwd met een originele insteek: bij het bestellen van hun wagen, wisten de klanten niet welke kleuren de auto zou krijgen bij aflevering, aangezien de combinatie per auto verschilde. In 1996 werd de Harlekin-saus over de Golf gegoten, met een beperkte reeks van 286 modellen, terwijl Mexico in 1997 zijn eigen Harlekin creëerde op basis van de iconische Kever, die er toen nog werd geproduceerd. Drie modellen die vandaag zeer gewild zijn bij verzamelaars.

Hoe ontstond de Polo Harlekin?

In het midden van de jaren 1990 introduceerde Volkswagen zijn modulaire productiesysteem, waarmee gemakkelijk onderdelen konden worden uitgewisseld met andere modellen en merken van de groep. Om deze nieuwe aanpak in de verf te zetten, besloot een groep stagiairs van het merk tien Polo's uit te rusten met carrosseriedelen in verschillende kleuren: een kleur voor het chassis en drie andere kleuren voor het andere plaatwerk. Groen symboliseerde de lak, blauw de motor en het chassis, geel het interieur en rood de uitrusting. 

Deze veelkleurige Polo's trokken al snel de aandacht van de marketingafdeling van Wolfsburg. Ze werden aanzien als het ideale promomiddel voor de nieuwe Polo III. Er werden nog eens tien exemplaren van de Polo Harlekin besteld die al snel in de smaak vielen, waarna Volkswagen honderden bestellingen ontving. In totaal werden er tussen 1995 en 1997 3.806 exemplaren gebouwd, allemaal eerst met een van de vier kleuren, waarna de koetswerkdelen uitgewisseld werden tussen de andere Harlekins.

Van de Polo tot de ID.3

Om de 30e verjaardag van de Harlekin te vieren, besloten Volkswagen België en de Belgian VW Club om deze leuke traditie voort te zetten door een ID.3 te creëren met de iconische veelkleurige stijl. Deze keer zijn er geen plannen om het model op de markt te brengen, de ID.3 Harlekin zal als showmodel dienen om verschillende nationale en internationale evenementen in de zomer op te fleuren. Het publieksdebuut van de ID.3 Harlekin vond plaats tijdens de e-Rally Ardenne Roads by Volkswagen ID, maar hij zal op nog heel wat evenementen te zien zijn. YouTubers, influencers en content creators worden ook uitgenodigd om Volkswagen België te contacteren om deze zeer speciale auto te testen.