Sébastien Vanhouche

21 AUG 2024

Test: Xpeng G9, de beste... tot nu toe?

De elektrische SUV G9 is ontworpen op Europese leest, maar is hij voldoende uitgerust om het op te nemen tegen de lokale premiumspelers?

"

De Xpeng G9 is een zeer comfortabele, zuinige en ruime elektrische SUV. Zijn matige dynamiek en een deel van zijn ingebouwde technologie spelen hem echter parten."

De Xpeng G9 is een SUV afkomstig uit China, maar is zeer duidelijk gemaakt om het de Europese premiummerken moeilijk te maken. De G9 is al sinds oktober 2022 te koop in China en is sinds kort ook verkrijgbaar in België. Een model dat niet enkel ontworpen is voor zijn thuismarkt, maar ook om zijn stempel te drukken op ons continent! En hij heeft duidelijk alles in zijn mars om zijn opdracht te volbrengen...

Advertentie
Advertentie

Design

Subtiel, maar echt premium

De eerste indruk die je krijgt van de Xpeng G9 is die van een imposante SUV. En inderdaad, met een lengte van 4,891 m, een breedte van 1,937 m en een hoogte van 1,68 m is het geen kleine jongen. Maar in werkelijkheid is de Xpeng G9 ongeveer even groot als een Polestar 3 of een Mercedes EQE SUV. Hij is zelfs iets kleiner dan een Audi Q8 e-tron. Drie modellen waarmee deze Chinees overigens de concurrentie wil aangaan. En om het Europese publiek te charmeren, hebben de designers van Xpeng zich eerder ingezet op de details dan op een opvallend uitverlijk. Lelijk zouden we hem absoluut niet noemen, maar de G9 zal geen hoofden doen draaien. Hij onderscheidt zich vooral met zijn uitgebreide lichtsignaturen voor- en achteraan, met verschillende animaties. Een kunst die de Chinese constructeurs bijzonder goed beheersen, dat moeten we toegeven.

Zoals we al konden opmerken aan boord van de Hongqi E-HS9 (die een veel opzichtiger uiterlijk heeft), leveren de Chinese constructeurs tegenwoordig ook uitstekend werk qua bouwkwaliteit. De afwerking is simpelweg van een zeer hoog niveau in het interieur van deze Xpeng G9. Ook de materialen die de cabine bekleden, moeten niet onderdoen voor de Europese premiummerken waaraan Xpeng zich wil spiegelen. En ook hier maakt de SUV indruk met een indrukwekkend lichtspel en vooral veel grote schermen!

Beleving

Overvloed aan schermen vooraan en ruimte achteraan

Het dashboard van de Xpeng G9 wordt bijna volledig bedekt met displays! Daarbij heeft de bestuurder pech, want hij moet het doen met het kleinste schermpje van allemaal, aangezien de digitale tellerpartij ‘maar’ 10,25 inch groot is. Het is minimalistisch en personaliseerbaar, met wel alle noodzakelijke info voor tijdens het rijden. Voor al de rest moet je je richting een van de twee andere grote schermen van 15 inch wenden, inclusief om de klimaatcontrole te bedienen. Dat kan namelijk via beide displays, net als de bediening van het multimediasysteem. Het passagiersscherm kan zelfs videocontent afspelen tijdens het rijden dankzij een coating die het beeld afschermt van de ogen van de bestuurder.

Het centrale aanraakscherm beschikt over een snel infotainmentsysteem dat je zo goed als volledig kan personaliseren. Maar de indeling van de menu’s en submenu’s vraagt toch enige gewenning. En helaas waren noch Android Auto, noch Apple CarPlay beschikbaar tijdens onze testperiode. Een OTA-update zou echter onderweg zijn om beide functies toe te voegen. Gelukkig werkte de navigatie wel goed, ondanks een ietwat gedateerde look. Nog een kleine teleurstelling: hoewel er twee opbergvakken zijn voor smartphones, heeft enkel de bestuurderskant recht op een inductielader.

Achteraan zijn er jammer genoeg geen schermen, maar krijg je wel een royale zitruimte! De Xpeng G9 rust dan ook op een wielbasis van 2,99 m, waarmee de SUV een uitstekende verhouding tussen binnenruimte en formaat kan voorleggen. De passagiers op de achterbank genieten zelfs van instelbare rugleuningen om het zich nog comfortabeler te maken. De perfect vlakke vloer maakt zelfs de centrale zitplaats gemakkelijk inzetbaar. Wat niet betekent dat er geen plek overblijft in de koffers van de Xpeng G9. Zijn laadvolume bedraagt namelijk 660 tot 1.576 liter met de achterbank neergeklapt, terwijl er onder de motorkap nog een tweede opbergruimte van 71 liter schuilt. Helaas kan je die enkel van in het interieur van de elektrische SUV openmaken.

Advertentie
Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 570 km autonomie of 550 pk

Er worden in 2024 drie varianten aangeboden van de Xpeng G9 in België. Als instapversie krijgt de Standard Range een enkele motor van 230 kW (313 pk) en 430 Nm op de achteras, gekoppeld aan een LFP-batterij van 78,2 kWh, waarvan 75,8 kWh effectief bruikbaar. Daarmee sprint de grote SUV in een respectabele 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 200 km/u. In deze configuratie biedt de Xpeng G9 ook een maximale WLTP-autonomie van 460 km.

De Long Range krijgt dezelfde elektromotor, maar dan gekoppeld aan een NMC-batterij van 97 kWh, waarvan 93,1 kWh bruikbaar. In deze configuratie haalt de Chinese SUV tot 570 km WLTP-autonomie. Ondanks zijn grotere batterij zijn de prestaties van deze variant vergelijkbaar met die van de Standard Range. Tenslotte is de Xpeng G9 er ook als Performance! Die krijgt de batterij van de Long Range, maar dan gekoppeld aan twee elektromotoren voor een totaal van 405 kW (550 pk) en 717 Nm koppel. Voldoende om in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/u te accelereren en een topsnelheid te halen van 200 km/u, met een maximale autonomie van 520 km.

Batterij laadt snel op, loopt traag leeg

Ongeacht het vermogensniveau en de soort batterij geniet de Xpeng G9 van een 800 V-architectuur, en dus een zeer hoog laadvermogen. De Chinese SUV kan namelijk tot 260 kW incasseren met de kleine batterij, en zelfs tot 300 kW met de grote. Laadvermogens waarmee hij van 10 tot 80% kan bijladen in minimum 20 minuten, maar waarmee het ook mogelijk is om 100 km te recupereren in amper 5 minuten tijd. En dat lukt ook in de praktijk! Zodra we hem aansloten aan een geschikte snellader, zagen we een laadvermogen van 213 kW verschijnen, terwijl het laadniveau gedurende de hele laadbeurt boven de 200 kW bleef hangen. Bij wisselstroom is de Xpeng G9 echter beperkt tot 11 kW.

De batterij van de Xpeng G9 laadt niet enkel snel op, hij loopt ook vrij traag leeg. Tijdens onze test met de Xpeng G9 Performance konden we een gemiddeld verbruik meten van 18,3 kWh op een gemengd traject van zo’n 100 km. Daarmee is het mogelijk om meer dan 500 km te rijden met een volle batterij, wat overeenkomt met de cijfers die Xpeng claimt. Met een lichte rechtervoet zou je ze zelfs kunnen overtreffen, en dat is niet zo moeilijk.

Eerder comfortabel dan dynamisch, maar...

Zoals het een goede elektrische wagen betaamt, trekt de Xpeng G9 hard op, erg hard zelfs! Maar aan één snelle acceleratie heb je genoeg om te beseffen dat deze SUV eerder bedoeld is voor comfort dan voor sport. Zelfs in de meest sportieve rijmodus voorkomt zijn luchtvering het niet dat hij een beetje overhelt in de bochten. Met een massa van 2,25 tot 2,35 ton, afhankelijk van de versie, is de Xpeng G9 dan ook geen lichtgewicht! Bovendien biedt zijn ultralichte stuur geen greintje feedback over wat er met de vooras gebeurt. Gevaarlijk wordt het gelukkig nooit, want er is wel steeds voldoende grip aanwezig. Een kwaliteit die de G9 eerder te danken heeft aan zijn uitstekende Michelin Pilot Sport EV-banden dan aan zijn chassis...

Laat je het gas los, dan kan je beginnen genieten van zijn uitstekende schokdemping en de zeer goede geluidsisolatie aan boord van de G9. Een ideaal vervoersmiddel om lange afstanden mee af te leggen. De SUV steekt zelfs een handje toe met zijn overvloed aan rijhulpmiddelen! De Xpeng G9 heeft werkelijk overal camera’s, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Maar hoewel hoewel sommige systemen zeer goed werken, zoals de adaptieve cruisecontrol of de rijstrookassistent, laten anderen het simpelweg afweten. Zo schat de verkeersbordherkenning de toegelaten snelheid regelmatig verkeerd in, met als gevolg dat, als je het systeem niet uitschakelt, de Xpeng G9 continu piept. Een handeling die verschillende kliks op het centrale display vereist, wat dan weer de aandachtssensor op de A-stijl triggert als je het bent vergeten uitschakelen voor vertrek. En aangezien de meeste van deze ‘hulpmiddelen’ zichzelf bij elke start opnieuw activeren, moet je dit elke dag opnieuw doen.

Prijs

In België beginnen de prijzen van de Xpeng G9 bij 59.990 euro voor de Standard Range, die tot 460 km autonomie biedt. De Long Range met 570 km autonomie is dan weer beschikbaar vanaf 63.990 euro. Tenslotte is er nog de krachtige Performance, die nog steeds 520 km autonomie overhoudt, met een vanafprijs van 73.990 euro. De Xpeng G9 heeft trouwens dezelfde prijs in Frankrijk, Nederland en in de rest van Europa. En zoals vaker het geval bij de Chinese constructeurs, wordt bijna alle uitrusting standaard meegeleverd! De configurator van de Xpeng G9 beperkt zich dan ook tot enkele kleuren voor het koetswerk en het interieur, en twee losse opties: een elektrisch uitklapbare trekhaak en het Premium Comfort & Audio-pakket, voor een prijs van respectievelijk 1.290 euro en 3.990 euro. Dit laatste omvat onder meer massagezetels en een beter audiosysteem. Full option kost de duurste Xpeng G9 dus maximaal 80.770 euro. Niet slecht, zeker als je vergelijkt met de concurrenten die we in het begin hebben opgenoemd.

Verdict

De Xpeng G9 is de meest overtuigende elektrische SUV uit China die we tot nu toe hebben getest. Hij is zeer comfortabel, met een uitstekende autonomie, een dito laadvermogen en veel binnenruimte. Daarmee is het de eerste auto in zijn soort die echt de concurrentie aan kan gaan met zijn Europese rivalen. Maar natuurlijk is hij niet foutloos. De minpunten blijven echter beperkt tot de technologie aan boord, en meer bepaald het infotainmentsysteem. Foutjes die potentieel verholpen kunnen worden met enkele OTA-updates. Maar Xpeng moet er zich wel voor willen inzetten, en aangezien Android Auto/Apple CarPlay nog niet eens aanwezig is, valt het te bezien of de andere foutjes nog gecorrigeerd zullen worden.

Advertentie
Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie