Porsche gebruikte de GTS-benaming eerst om auto’s te homologeren die bestemd waren voor de racerij. Vandaag staan de drie letters symbool voor sportiviteit. Ze beloven een dynamiek die die van de GT3 benadert, maar dan met het comfort van een Carrera. Op papier heeft het veel weg van de ideale sportwagen. Maar hoe zit dat in de praktijk? Dat konden we in Italië ontdekken aan boord van de Targa, maar ook met de Coupé-versie, zowel op de weg als op het circuit!





Licht gepeperd

De GTS, dat is eerst en vooral een look die net iets anders is dan de andere 911’s. Het model krijgt standaard een aangepast SportDesign pack. We zien ook specifieke velgen met centrale wielmoeren heel wat donkere details: de wielen, de lichtblokken, de uitlaten… alles is zwart! In tegenstelling tot de aerodynamische addenda van de GT3 blijven de aanpassingen wel subtiel. Toch zorgen ze voor een agressiever ogende auto. Of je hem nu kiest in het rood, groen of grijs, het blijft een 911 waarvan de vorm meteen herkenbaar is. Genoeg gepraat over het koetswerk, tijd om plaats te nemen achter het stuur!







Er zijn ergere plekken om je tijd in door te brengen... 

Eens je in de auto zit, merk je dat je wel degelijk in een 992 zit. De knoppen hebben plaatsgemaakt voor schermen en aanraakgevoelige panelen. We appreciëren dat Porsche niet te ver is gegaan en op de middenconsole nog een aantal knoppen en rechtstreekse toegang tot bepaalde functies biedt. Het eindresultaat is harmonieus en, zoals altijd bij de Duitse autobouwer, bijzonder goed afgewerkt. Een kleine touch die je een goed gevoel geeft nog voor je het contact aanzet, is de prachtige analoge toerenteller die vlak voor je neus zit.





In deze GTS is, zoals we ook al zagen in de Taycan, alcantara alomtegenwoordig! Porsche noemt het Race-tex en het zit overal: van de zetels tot het stuur en de versnellingspook als je de handgeschakelde versnellingsbak kiest. De kers op de taart zijn de carbon kuipzetels die rechtstreeks uit de GT3 komen. Jammer dat het een optie is... die bijna € 6.000 kost.

Het gaat hard, heel hard!

Direct op de achteras ligt geen atmosferisch blok, maar dezelfde 3 liter zescilinder boxer met turbo als in de andere Carrera's. Behalve dat hij hier 480 pk levert en 570 Nm koppel, dat beschikbaar is vanaf 2.300 t/min! Met andere woorden, het gaat vooruit, altijd en overal! Terwijl we het eerder timide stemgeluid in de meer klassieke versies betreuren, zorgt het specifieke sportuitlaatsysteem voor meer karakter in de GTS. Maar het maakt hem niet tot operazanger die tot kilometers in de omtrek te horen is, wat misschien geen slechte zaak is. Deze versie is immers ook bedoeld om in het dagelijks leven te gebruiken.

De motor wordt standaard gekoppeld aan Porsche's PDK versnellingsbak. We hebben niets te klagen over de snel en efficiënt schakelende bak met dubbele koppeling, die zijn deugdelijkheid in de loop der jaren bewezen heeft. Zonder extra kosten (noch korting...) is Porsche bereid de PDK te vervangen door een handgeschakelde 7-versnellingsbak. En we zien geen reden om dat niet te doen! Ten eerste omdat je gemakkelijk went aan die extra versnelling. Ten tweede omdat de pook perfect in de hand ligt en je het exacte moment kan voelen waarop de versnelling vergrendelt. Als extra bonus is de slag van de pook in de GTS zelfs verkort en in de sportstand geeft de auto automatisch tussengas. Schakelen is een puur plezier, ook al hoef je dat niet zo vaak te doen omdat de motor zo'n hoog koppel heeft.

Een echte sportwagen

Onder een blakende zon gingen we aan het stuur van de iconische Targa de weg op. Handgeschakelde versnellingsbak, open dak en de zonnebril op het puntje van de neus, we hebben ons geen moment verveeld! Maar toch is er wat turbulentie door de lucht die de cabine binnenkomt. Je kan beter met de ramen open rijden en genieten van het geluid van de uitlaat dan gehinderd te worden door de wind.

Op de smalle Italiaanse wegen, die niet echt in goede staat zijn, laat de GTS al snel zien dat hij bovenal een sportwagen is! Zijn specifieke chassisafstelling is iets stijver dan die van een Carrera en zijn 20 duim grote wielen vooraan en 21 duim achterwielen helpen ook niet... Verwacht dus niet dat je er comfortabel mee kan rondtoeren. De GTS verslindt liever de bochten dan de tijd te nemen om ze te omarmen. Nauwkeurig, levendig en direct: het is onmogelijk om zijn volledige potentieel op de weg te benutten. Gelukkig was het circuit van Vallelunga niet ver weg...





En op het circuit? 

Eens op het circuit maakten we van de gelegenheid gebruik om over te stappen op de coupéversie met de PDK-versnellingsbak. In deze met vierwielaandrijving uitgeruste 911 laat sportiviteit zich niet rijmen met driften, maar eerder met efficiëntie! Veel vaster op de weg dan de vorige generatie, dankzij het bredere spoor, en goed geholpen door zijn vierwielaandrijving, laat deze GTS zich niet makkelijk op fouten betrappen! Maar, zoals we al zeiden, de flat-six gaat erg hard! Gelukkig remt deze Porsche ook net zo goed! Het moet gezegd dat achter deze specifieke velgen de schijven en remklauwen van de Turbo zitten! Als optie, voor bijna € 10.000, kan de GTS uitgerust worden met keramische remmen.

Ai, en nog eens ai… 

Het zal niet als een verrassing komen dat deze Carrera 4 GTS geen koopje is. In coupéversie met vierwielaandrijving kost hij minstens € 157.312,10. Reken op € 171.953,10 voor de Targa 4 GTS! En dat is natuurlijk nog zonder opties… Voor het exemplaar waarmee wij reden, vraagt Porsche € 20.000 bovenop de vanafprijs van de Targa. Ai. In de auto waarmee we op het circuit reden, uitgerust met de mooie kuipzetels, wordt dat € 30.000 euro extra bovenop de prijs van de coupé! Nog eens ai...





Ons verdict

Is de 911 GTS de ideale sportwagen? Hij zit er in elk geval niet veraf. Met vierwielaandrijving gaat hij jammer genoeg eerder voor efficiëntie dan fun. En de ophanging is wat stevig voor dagelijks gebruik. Maar voor het overige rijdt de GTS een foutloos parcours! Krachtig, snel en precies… dit is een juweeltje om te besturen, en dan in het bijzonder de handgeschakelde versie! Eigenlijk is het niet eens verbazingwekkend dat Porsche er zoveel geld voor vraagt...