Volgens een recente berekening van Traxio, de Belgische federatie van autoverkopers en -herstellers, zouden er ongeveer 439.752 Waalse auto's binnen 2,5 jaar worden geweerd uit het grondgebied! Dat is zomaar even een kwart van het totale huidige wagenpark in Wallonië...

2025 en 2026

Het gaat hier om het decreet van 17 januari 2019 over de strijd tegen luchtvervuiling, dat voorziet om auto's met Euronorm 0, 1, 2 en 3 te verbieden op Waalse wegen vanaf 1 januari 2025 (zonder uitzondering voor oldtimers). Een jaar later, op 1 januari 2026, zouden wagens met Euro 4 ook geen toegang meer hebben tot Wallonië, tenzij ze voor 2019 werden aangeschaft.

Maximum 3.000 km?

Er zou echter wel een uitzondering zijn voor wagens die minder dan 3.000 km per jaar afleggen. Met name oldtimers kunnen daarmee nog af en toe een ritje maken binnen Wallonië. Maar hoe zal dit worden gecontroleerd? En wat met de kilometers die bijvoorbeeld in het buitenland worden afgelegd?

Traxio maakt zich zorgen over de passieve houding van de Waalse politici, en roept op om het decreet van 17 januari 2019 verder te verduidelijken. "We zijn inmiddels 4 jaar later. Het lijkt erop dat het project in de ijskast is gezet: er is nog steeds geen uitvoerend besluit. De vraag die zich dus stelt, is of duizenden auto's niet meer binnen Wallonië zullen mogen rijden vanaf 1 januari 2025."

Alternatieven?

Voor mobiliteitsbedrijf Touring zou het beter zijn om tijdens deze overgangsperiode rekening te houden met de reële levensduur van bestaande wagens. Volgens de organisatie "zal de invoering van maatregelen die deze levenscyclus verkorten, leiden tot de vroegtijdige vervanging van bestaande wagens, wat nefaste gevolgen kan hebben voor het milieu en voor de portemonnee van de consument".

Bij Traxio wordt er eerder gepleit voor meer controle op het goede onderhoud van bestaande wagens: "In plaats van ze simpelweg te verbieden en de toegang te ontzeggen van een beperkt aantal auto's, zou het beter zijn om op grote schaal te investeren in het onderhoud en de 'reiniging' van alle auto's met een verbrandingsmotor, onafhankelijk van de Euronorm die ze hebben. Een goed afgestelde en goed onderhouden auto is niet enkel minder schadelijk voor het milieu, maar verbruikt ook minder."

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: