Hoewel Lada niet meer wordt ingevoerd in België, blijft het gamma van het merk evolueren. Het moment om eens te zien wat het Russische merk heeft uitgestoken de laatste tijd, in het bijzonder met de iconische terreinwagen Niva. Dit model zou oorspronkelijk een nieuw leven krijgen op basis van de Dacia Duster, maar de oorlog in Oekraïne gooide roet in het eten en Renault besloot de markt in allerijl te verlaten. Tot 2022 had Renault Group namelijk nog een belang van 69,69% in Avtovaz, de groep achter Lada.

Desondanks zijn de Russische ingenieurs blijven verderwerken aan het verbeteren van dit bijna 50 jaar oude model. Voortaan voldoet de oude atmosferische 1,7 liter-viercilinder benzinemotor van 83 pk aan de Euro 5-uitstootnorm. Een norm die in Europa werd ingevoerd in... 2011! Nog een nieuwigheid voor de Niva op het vlak van veiligheid: het model krijgt eindelijk ABS, het antiblokkeersysteem bij noodremmen. Europese constructeurs zijn al sinds 2003 verplicht om ABS standaard mee te leveren...

Er is dus een groot verschil tussen wat er zich in de Russische markt afspeelt en de nieuwste versie van de Europese Algemene Veiligheidsverordening (GSR II), die vanaf juli 2024 een intelligente cruise control, een rijstrookassistent en een zwarte doos verplicht voor alle nieuwe modellen die in Europa worden verkocht. Veiligheidsoverwegingen waar Rusland zich niets van lijkt aan te trekken!

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: