Yeelen Möller

26 JAN 2024

Nieuwe Maserati Quattroporte uitgesteld tot 2028

Maserati heeft zijn strategie voor de komende jaren voorgesteld, met een focus op elektrificatie en luxe. Het Italiaanse merk bevestigt ook dat de volgende generatie Quattroporte EV pas in 2028 zal uitkomen.

Vorige week gonsde het al van de geruchten dat Maserati de ontwikkeling van de volgende generatie Quattroporte, een elektrisch model dat zowel de huidige generatie als de Ghibli moet opvolgen, zou hebben gepauzeerd. De prestaties van het model zouden nog niet voldoen aan de verwachtingen. Nu bevestigt Maserati in een presentatie van zijn nabije toekomststrategie dat het model pas in 2028 op de markt komt, hoewel we hem eigenlijk in 2024 hadden verwacht. 

1.000 jobs geschrapt

Een reden voor dit uitstel krijgen we echter niet van Maserati. Het gevolg is wel dat, wanneer de Ghibli en Quattroporte dit jaar uit productie gaan, het Italiaanse luxemerk enkele jaren zonder vlaggenschip zal zitten. En dat heeft dan weer een impact op de fabriek van Mirafiori in Turijn, waar de Quattroporte van de band rolt. Maserati zou van plan zijn om 1.000 jobs tijdelijk te schrappen in afwachting van een opvolger van het huidige model.

GranCabrio, MC20, Levante, ...

Wat er nog blijkt uit de elektrificatiestrategie van Maserati? Wel, het eerstvolgende elektrische model wordt de GranCabrio Folgore, in navolging van de (peperdure!) GranTurismo Folgore. De cabrio wordt nog dit jaar onthuld. In 2025 volgt dan de elektrische versie van de MC20, die naar verwachting de driemotorige en 750 pk sterke aandrijflijn van de GranTurismo Folgore overneemt. Vervolgens komt de elektrische opvolger van de Levante in 2027, opnieuw later dan oorspronkelijk verwacht, met dan de Quattroporte EV een jaar later.

Op maat gemaakte Maserati’s

Daarnaast wil het Italiaanse merk zijn positie op de luxemarkt verstevigen. Ten eerste door zich te identificeren als een op en top Italiaans merk, waarbij het gamma “100% ontworpen, ontwikkeld en gebouwd wordt in Italië”. Daarnaast moet de fabriek in Modena, waar de MC20 wordt gebouwd, ook als ‘Atelier’ dienen voor het Fuoriserie-personalisatieprogramma om volledig op maat gemaakte Maserati’s te bouwen. Wordt het daarmee ook mogelijk om unieke creaties te maken, zoals Ferrari met zijn ‘Special Projects’, of draait het eerder om meer mogelijkheden qua materialen, afwerkingen en kleuren à la Rolls-Royce? De tijd zal het ons leren...

Advertentie
Advertentie
Advertentie