1. Lotus Emira
In ‘The Avenue’, het stukje Autosalon dat het verdwijnen van ‘Dream Cars’ goed moet maken, valt heel wat moois te spotten. Maar mijn favoriet is een mijlpaal, de laatste der Mohikanen bij Lotus: de Emira. Het laatste model van het merk met een verbrandingsmotor (naar keuze een V6 of een viercilinder) en ook de laatste die het ‘Light is Right’-credo van Colin Chapman belichaamt. De Eletre staat ook geparkeerd op The Avenue, maar elektrische SUV’s zal je in tegenstelling tot sportwagens met verbrandingsmotor nog lang kunnen kopen (alhoewel…).
2. Dacia Manifesto - Citroën Oli
Als het dan toch een elektrische SUV moet zijn, dan mag hij wat mij betreft licht en speels zijn. En twee modellen op het Salon die aan die omschrijving voldoen zijn beiden concept cars, waar ik niet tussen kan kiezen: de Citroën Oli en de Dacia Manifesto. Het ziet er dus naar uit dat ik ook op zoek mag naar een parkeerlift om te zorgen voor wat extra ruimte in mijn virtuele garage met 5 auto’s. Speelse modellen die zichzelf niet al te au sérieux nemen en terugkeren naar de essentie: meer van dat graag!
3. Nissan Ariya Single Seater
Een elektrische 1-zitter bijvoorbeeld… want ook die vind je op de Brussels Motor Show 2023, zij het opnieuw in conceptvorm. Op zijn naam en kleur na heeft de Ariya Single Seater maar weinig te maken met de gelijknamige SUV van Nissan, al gebruikt hij wel dezelfde aandrijflijn. Een elektrisch alternatief voor de BAC Mono: praktisch is hij niet, maar het concept van een auto die enkel en alleen gemaakt is om zijn bestuurder pure fun te bezorgen, spreekt me wel aan.
4. Audi Skysphere Concept
Weer elektrisch en opnieuw een concept car, maar dromen mag in een virtuele garage: de Audi Skysphere Concept. De looks doen me denken aan de ‘over-the-top’ creaties van Europese koetwerkbouwers in de eerste helft van de 20ste eeuw en in het echt is hij nog intrigerender dan op foto. Een aanrader om een kijkje te gaan nemen dus, al was het maar om de chauvinist in jezelf te belonen en op de Audi-stand ook de ‘Belgische’ Q8 e-tron mee te pikken.
5. Alfa Romeo 33 Stradale
Afsluiten doe ik met in mijn ogen één van de meest opwindende bolides uit het sowieso al rijke verleden van Alfa Romeo, de 33 Stradale (met op de achtergrond Alfa-CEO Jean-Philipe Imparato). Een wulps koetswerk getekend door Franco Scaglione, een bronstige 2 liter V8 centraal achterin en vlinderdeuren… dit is de Italiaanse belichaming van de ‘swinging sixties’ tijdens de hoogdagen van Alfa Romeo. Ik zou wat graag ooit in het echt één van de 18 gebouwde exemplaren in mijn garage parkeren, maar het zal ongetwijfeld blijven bij het schaalmodel dat al jarenlang mijn bureau siert.