1. Kopzorgen voor Williams
Weet je nog, toen Williams wegens een gebrek aan reservechassis maar één auto kon inzetten in de GP van Australië na de crash van Albon? Dit weekend zal de onderdelenvoorraad geen deugd hebben gedaan. Sargeant crashte op vrijdag tijdens de vrije trainingen, en Albon werd in de tweede bocht al uit de race gekegeld door Ricciardo. Sargeant ging zelfs nog eens van de baan aan het einde van de race, maar wist gelukkig de muur te vermijden. Het risico bestaat nu dat Williams niet voldoende onderdelen heeft om twee auto’s klaar te maken voor de volgende race in China. En mogen we een kleine voorspelling doen? Sargeant keert volgens ons niet terug naar de F1 in 2025...
2. Gemenge gevoelens voor RB
Het was een belangrijke race voor Yuki Tsunoda (RB), die op Suzuka zijn thuispubliek mocht entertainen. Missie geslaagd: na een bijzonder chaotische race, met tal van verschillende strategieën door de hoge bandenslijtage, wist hij als tiende over de streep te rijden, als eerste Japanner in 12 jaar die scoort in zijn thuisrace. Voor Ricciardo was het een minder goed weekend. Hij kwalificeerde op minder dan een tiende van zijn teamgenoot, maar had in de tweede bocht dus niet gezien dat Albon langszij was gekomen. De Australiër zou al een ultimatum hebben gekregen om te presteren, deze onhandige crash zal zijn kansen geen deugd hebben gedaan...
3. Ferrari had een goede strategie!
Ferrari staat er de laatste jaren om bekend regelmatig snel genoeg te zijn voor een podium, om het dan grondig te verpesten met een verkeerde strategie. En na een matige kwalificatie van Sainz en Leclerc waagden de Italianen het er opnieuw op: Leclerc moest zijn mediums zo lang mogelijk in leven houden, en Sainz schakelde ook niet zo snel over naar de harde banden. We verwachtten al dat de rode auto’s genadeloos ingehaald zouden worden, maar dat was niet het geval! De Ferrari was duidelijk zuiniger op zijn banden dan de McLaren, en Sainz en Leclerc eindigden netjes op plaats 3 en 4. Het is eens iets anders.
4. Sauber zkt. mechaniciens
Heb je een beetje mechanisch talent, dan denken we dat je bij Sauber terecht kan. Het gifgroene team lijkt het te zijn verleerd hoe ze een pitstop moeten doen. Na de vorige races verschillende keren tientallen seconden te doen over een pitstop die er normaal maar 2,5 zou moeten duren, was er deze race verbetering te zien: Bottas en Zhou moesten nog maar 4 à 5 seconden wachten op een setje banden... Niet dat het daarna koek en ei was, want Zhou moest uiteindelijk opgeven wegens versnellingsbakproblemen. Zouden ze bij Sauber al uitkijken naar het geld van Audi?
5. Pérez komt dichter in de buurt
Met alle chaos in het middenveld zouden we haast vergeten dat er ook nog twee Red Bulls meedoen in het F1-kampioenschap. Verstappen startte, zoals elke race dit jaar, vanop polepositie en gaf zijn plek niet meer af – maar dat zijn we intussen wel gewoon. Opvallender was dat Sergio Pérez wel heel dicht in de buurt kwam tijdens de kwalificaties, en daardoor zich niet meer moest opwerken tijdens de race. De Mexicaan zegt hierdoor ook meer zelfvertrouwen te hebben gekregen voor de komende races. Dat betekent natuurlijk ook dat het kampioenschap nog wat minder spannend kan worden... We zullen het zien in China, dat voor het eerst sinds de coronapandemie terug op de kalender staat van 19 tot 21 april!