Mercedes geeft zijn E-Klasse een facelift. Uiterlijk sluit hij heel nauw aan bij de recente berlines en breaks van het merk op basis van het voorwielaangedreven platform van de A-Klasse – zodanig zelfs dat hij er langs voren of langs achteren gezien bijna niet meer van te onderscheiden is. Gelukkig is de All-Terrainversie met cross-overlook een pak stoerder geworden, dus als je je van de rest van het Mercedes-gamma wil onderscheiden, kies je gewoon die laatste.
Nieuwe uitrusting
De grootste veranderingen zitten echter vooral onderhuids. Zo krijgt de E-Klasse net zoals heel wat VW-producten een stuurwiel dat met sensoren detecteert of je het wel vasthebt en een geassisteerde rijfunctie (autonomie van niveau 2) met gps-gebaseerde snelheidsaanpassingen. De automatische parkeerhulp is nog slimmer geworden en voortaan waarschuwt een E-Klasse je ook als je wil uitstappen op het moment dat er een andere weggebruiker op je af komt gereden. Het MBUX-multimediasysteem uit de A-Klasse komt uiteraard ook naar de ‘E’. Verder kan je als optie ‘Energizing’-stoelen bestellen, die allerlei massagebewegingen maken om je fris en monter te houden tijdens lange ritten. En als je dan toch eens wil pauzeren, hebben ze een Power Nap-functie, die je met specifieke bewegingen in slaap helpt en na een bepaalde tijd weer wekt. Deze functie kan enkel in de plug-inhbrides worden gebruikt.
Hybride
Heel wat versies krijgen namelijk een of andere vorm van hybride aandrijving. Zo zijn er zeven plug-inhybrides op diesel of benzine, met achter- of vierwielaandrijving en in de berline of de break. Er komt ook een nieuwe mildhybride E-Klasse met 270 benzine-pk’s uit een zescilinder en 20 elektrische pony’s die worden gevoed door een 48V-batterij. Deze motor krijgt bovendien een elektrische compressor ter ondersteuning van de door uitlaatgassen gevoede turbo’s.
Het benzinegamma in zijn geheel biedt motoren van 156 tot 367 pk, diesels zijn er met 160 tot 330 pk.
Zoals Tesla
Verder heeft Mercedes bij de opfrisbeurt van zijn E-Klasse een ideetje geleend bij Tesla. Meer dan een jaar geleden introduceerde de Californische autobouwer de ‘Sentry Mode’, die alle camera’s en sensoren van de rijhulpsystemen van de wagen gebruikt voor een soort bewakingsfunctie wanneer hij geparkeerd staat. Mercedes doet nu exact hetzelfde onder de algemene term “Urban Guard”.