In tegenstelling tot wat sommige politici of activisten lijken te geloven is het einde van de diesel nog niet nabij. Deze brandstof met geschonden imago zou nu toch zijn reputatie weer kunnen oppoetsen. Het lijkt er in elk geval op dat NOx-filters, partikelfilters en AdBlue-injecties eindelijk goed werk leveren, want de jongste resultaten van de organisatie Green NCAP bevestigen dat de uitstoot van vervuilende stoffen door de jongste dieselmotoren significant is gedaald.

‘Elektrisch’ schoon

Concreet heeft de Europese organisatie Green NCAP een reeks van 17 auto’s getest die allemaal waren uitgerust met een motor van de jongste generatie. Drie dieselmotoren krijgen daarbij drie sterren. De uitlaatgasreiniging van de Mercedes C220d heeft de organisatie zelfs zodanig weten te overtuigen dat ze hem een 10/10 toekende voor zijn luchtkwaliteit. Dat is heel symbolisch, want gewoonlijk is deze score voorbehouden aan elektrische auto’s.

-98% NOx

Bij ons bevestigt Test Aankoop deze tendens en geeft de organisatie toe zelf verbaasd te zijn over deze resultaten, die 65 andere onafhankelijke tests bevestigen die zijn uitgevoerd volgens de Euro 6d- en Euro 6d Temp-normen. Volgens de consumentenvereniging vertonen recente diesels een gemiddelde NOx-uitstoot van 22 tot 34 mg/km, wat veel minder is dan de grens van 80 mg/km die vanaf 2020 van kracht is.

Test Aankoop herhaalt echter nogmaals dat een diesel niet voor elk type bestuurder geschikt is. Het beveelt dit type aandrijflijn aan voor bestuurders die minstens 35.000 kilometer per jaar rijden en die enkel lange trajecten rijden om de uitlaatgasreinigende systemen te kunnen activeren.