1. Het gemiddelde verbruik in de brochure gaat naar omhoog

Sinds 1 september 2017 is de verouderde NEDC-testprocedure voor nieuwe modellen vervangen door de WLTP-cyclus, die realistischere testresultaten geeft. Het verschil tussen het verbruik dat constructeurs in hun brochures opgeven en het werkelijke verbruik moet daardoor minder groot worden.

Vanaf 1 september 2018 moeten ook alle bestaande modellen volgens die cyclus worden getest. Autoconstructeurs die in hun brochures de WLTP-cijfers gebruiken, zullen voor bestaande modellen dus voortaan hogere verbruikscijfers publiceren.

2. Je zult nog steeds NEDC-cijfers tegenkomen

Omdat je als autokoper het verbruik van een auto die volgens de WLTP-procedure werd getest moet kunnen vergelijken met dat van een auto die nog volgens de NEDC-cyclus werd getest, werd “NEDC 2.0” in het leven geroepen. Dat cijfer, ook bekend als de “gecorreleerde NEDC” is een herberekening van de WLTP-waarde naar de NEDC, en mag nog tot eind 2021 worden gebruikt.

De NEDC 2.0-cijfers liggen logischerwijs lager dan de WLTP-cijfers, en zullen dus hier en daar nog in brochures en promotiemateriaal opduiken. Wie een auto koopt, leest daarom best de kleine lettertjes en checkt best de manier waarop de verbruikscijfers werden gemeten.

3. Je betaalt door WLTP (voorlopig) nauwelijks meer belastingen op een nieuwe auto

De nieuwe WLTP-cyclus meet net als de NEDC-cyclus niet alleen het verbruik van een auto, maar ook de CO2-uitstoot. Dat laatste beïnvloedt in ons land verschillende autobelastingen: de belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in Vlaanderen, de ecomalus in Wallonië, en het voordeel alle aard op en fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens op federaal niveau.

Sectorfederaties Febiac, Traxio en Renta uitten hun ongerustheid over de hogere CO2-cijfers in de WLTP-cyclus: “Het gebruik van de WLTP-waarde zou immers een forse belastingverhoging betekenen”, aldus Traxio. De federale regering liet weten dat ze tot eind 2020 de NEDC 2.0-waarden zou gebruiken om een plotse belastingverhoging te vermijden. Op Vlaams niveau zou dat tot eind 2019 zijn. Wat er daarna gebeurt, is nog niet duidelijk.

4. Je zult langer moeten wachten op sommige modellen

Vanaf 1 september mogen constructeurs geen nieuwe of bestaande auto’s meer verkopen die niet volgens de WLTP-procedure werden getest. Daarom was het de afgelopen maanden geweldig druk in de officiële testcentra. Dat levert vertragingen op, en betekent dat klanten op sommige modellen langer moeten wachten. Door langere levertermijnen, zoals bij Volkswagen, of zelfs door tijdelijke productiestops, zoals bij Audi.

5. Sommige modellen verdwijnen volledig uit de catalogus

Voor sommige modellen moeten constructeurs afwegen of de kosten voor de WLTP-homologatie en de aanpassingen aan de nieuwe Euro 6d TEMP-uitstootnormen opwegen tegen het aantal exemplaren dat er van een bepaald model verkocht wordt. Daarom is het makkelijker om sommige modellen niet langer te verkopen.

Zo zijn bij BMW bijvoorbeeld de M3 en 330e uit de catalogus verdwenen. “Dat komt ook omdat de huidige 3-Reeks stilaan op zijn laatste benen loopt”, zegt de Belgische invoerder. Toyota, dat klassiek inzet op hybrides als alternatief voor diesel, stopt met het aanbieden van dieselmotoren in zijn passagiersvoertuigen. Zwaardere Toyota’s, zoals de Hilux en Land Cruiser, hebben nog wel een dieselmotor.