De nieuwe generatie van de Ford Kuga staat op een volledig nieuw platform. Hoewel hij kleiner en compacter oogt dan zijn voorganger, levert dat nieuwe platform hem toegenomen afmetingen op. De wielbasis werd 2 centimeter langer, de totale lengte 8,9 centimeter, en de breedte 4,4 centimeter. Inspiratie voor het design haalt de nieuwe Kuga duidelijk van de Focus. Luxueuze, sportieve en chiquere accenten geef je met de uitvoeringen Titanium, ST-Line en Vignale.
Interieur
Binnenin komt de inspiratie ook van bij de Focus. Het dashboard wordt gedomineerd door het 8 duim grote tabletvormige touchscreen voor het infotainmentsysteem. Dat is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, en kan worden uitgebreid met een mobiele hotspot en inductielader voor je smartphone. Het digitale instrumentenpaneel is 12,3 duim groot. De achterbank is ten slotte verschuifbaar en kan voor het eerst worden voorzien van zetelverwarming.
Motoraanbod
Onder de motorkap van de Kuga voorziet Ford een uitgebreid aanbod. Te beginnen bij de 1.5 EcoBoost-driecilinder turbobenzine met 120 en 150 pk, en bij diesels in de vorm van de 1.5 EcoBlue van 120 pk en 2.0 EcoBlue van 180 pk. Die twee laatste kunnen worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Milde hybride
Daarnaast zijn er de hybride Kuga’s. De EcoBlue Hybrid, die later dit jaar volgt, is een 2.0 diesel van 150 pk in combinatie met een mild hybrid-aandrijving. Die bestaat uit een riemaangedreven alternator/starter en lithium-ionbatterij op 48 volt. De milde hybride slaat remenergie op in de batterij en ondersteunt de benzinemotor bij acceleraties. Ford mikt op een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 32 g/km.
Plug-inhybride
De Kuga Plug-in Hybrid gebruikt op zijn beurt een 2.5 viercilinder atkinsonmotor met 14,4 kWh sterke lithium-ionbatterij, goed voor 225 pk. Hier mikt Ford op een volledig elektrisch rijbereik van meer dan 50 kilometer en een laadtijd van vier uur aan een klassiek stopcontact. De verbruikscijfers? 1,2 l/100 km en 29 g/km aan CO2.
Hybride
Tot slot is de Kuga Hybrid een niet-oplaadbare hybride, zoals we die al kennen in de Mondeo. Ook hij gebruikt de 2.5 viercilinder atkinsonmotor, in combinatie met elektromotor en lithium-ionbatterij. Zijn verbruikscijfers bedragen 5,6 l/100 km en 130 g/km CO2. De Kuga Hybrid volgt in 2020.