Renault verkeert in zwaar weer en legt de basis voor zijn nieuwe concurrentiekracht. “De moeilijkheden waar de Groep mee wordt geconfronteerd, de enorme crisis waar de hele auto-industrie het hoofd aan moet bieden en de dringendheid van de ecologische transitie dwingen het bedrijf allemaal tot een versnelling van zijn transformatie”.
Om zijn kosten te drukken kondigt Renault aan bijna 4.600 banen te schrappen in Frankrijk. In de rest van de wereld komen daar nog eens 10.000 andere verloren jobs bij. Renault benadrukt echter bij dit banenverlies zoveel mogelijk gebruik te maken van “omscholingsmaatregelen, interne mobiliteit en vrijwillige vertrekken”.
Daarnaast kondigt Renault een “herdimensionering van de industriële capaciteit” aan. De wereldwijde productiecapaciteit van Renault gaat van 4 miljoen auto’s in 2019 naar 3,3 miljoen auto’s tegen 2024. In tegenstelling tot wat kon worden vermoed op basis van de geruchten van de voorbije dagen is Renault (nog) niet van plan om fabrieken te sluiten in Frankrijk. Van de 14 industriële sites van het merk in Frankrijk gaat enkel die van Choisy-le-Roi dicht in 2022 omdat de activiteiten ervan verhuizen naar Flins.
Naast die verschillende maatregelen voorziet Renault ook talrijke andere besparende maatregelen op andere posten, zoals in de algemene kosten, de marketing en de ingenieursafdelingen. Dat kan door de samenwerking te versterken met de andere merken van de Alliantie, Nissan en Mitsubishi.