De nieuwe Volvo S60 rolt natuurlijk ook van de band in het Amerikaanse Charleston: de Zweedse constructeur onderstreept daarmee het internationale belang van de berline. De vierdeurs is namelijk populairder in Noord-Amerika en Azië dan bij ons. Het is overigens de eerste Volvo die in de Verenigde Staten wordt gebouwd.
Geen diesel
Tegelijk is het ook de eerste nieuwe Volvo die zonder dieselmotor wordt aangeboden. Niet toevallig zijn de Verenigde Staten en China twee markten waar de zelfontbrander aan terrein verliest. Volvo gaf eerder al te kennen dat het vanaf volgend jaar in al zijn modellen minstens een vorm van elektrificatie wou aanbieden, en dat het niet langer in nieuwe generaties dieselmotoren wilde investeren.
Polestar Engineered
Het motoraanbod van deze nieuwe S60 bestaat bij de lancering uit vier versies: in de eerste plaats de klassieke T5 en T6-benzinemotoren, beide gebaseerd op Volvo’s 2.0 viercilinder maar met respectievelijk 250 en 310 pk. Daarnaast zijn er de twee plug-inhybrides die de Zweden ook op de breakversie, de V60, aanbieden: de T6 TwinEngine van 340 pk en de T8 TwinEngine van 400 pk. Dankzij de ingenieurs van Polestar Engineered is er voor de T8 een upgrade naar 415 pk beschikbaar.
SPA
Verder staat deze nieuwe berline op het vertrouwde SPA-platform voor Volvo’s grote modellen. Dat betekent dat de S60 recht heeft op de veiligheids- en connectiviteitstechnologie van de grotere XC90, V90 en S90, en die eveneens beschikbaar is op de XC60 en V60. We noteren onder meer een uitgebreid City Safety-systeem dat voetgangers, fietsers en grote dieren herkent, en dat in verschillende situaties de auto zelfstandig afremt om aanrijdingen te vermijden. Ook de semi-autonome Pilot Assist voor op de snelweg doet zijn intrede op de S60.
Geconnecteerd
In het interieur herkennen we het rechtopstaande Sensus Connect-infotainmentsysteem uit de andere vernieuwde Volvo’s. Het is onder meer compatibel met Appel CarPlay en Android Auto .Tot slot valt deze nieuwe S60 ook onder het Care by Volvo-programma, waarbij je maandelijks betaalt voor het gebruik van je Volvo in plaats van hem op de klassieke manier te kopen. Bij ons wordt dat systeem in een later stadium uitgerold.