De stijl is de grootste revolutie. Moderner, spitser,… de nieuwe Scénic zou wel een crossover lijken als hij geen uitgetrokken, doorlopend silhouet had. Zijn hogere bodemvrijheid (40 mm) doet zoveel vermoeden, maar hij neemt ook in de lengte en breedte toe. In totaal is de Scénic 4,406m lang en de Grand Scénic 4,635 m. Uniek detail in dit segment: een tweekleurig koetswerk, met contrasterend dak en contrasterende achteruitkijkspiegels.
20 duim!
Maar de echte revolutie zit in de wielen! Renault kiest namelijk zonder blikken of blozen voor twintigduimsvelgen op alle modellen (inclusief de instapversies), een grootte die je normaal als optie vindt op supercars of grote SUV’s. De breedte is uiteraard niet dezelfde, en als je net als ons wilt weten wat dat kost, kunnen we je geruststellen: Renault verzekert ons dat de banden evenveel kosten als de zeventienduimers van het vorige model. Rest er alleen nog de prijs van een velg te kennen…
Interieurruimte: lichte ontgoocheling
Moduleerbaarheid en interieurruimte waren altijd de sterke punten van de Scénic. Op die kwaliteiten heeft hij zijn succes deels opgebouwd. Vandaag valt het publiek eerder voor een mooie lijn dan voor de puur praktische aspecten van een ruime auto. Je begrijpt het: het model verliest aan interieurruimte ten voordele van de stijl. De tweede zitrij biedt vooral op de Scénic minder plaats dan het vorige model.
De Grand Scénic weet de schade te beperken. Tip: als je achteraan vaak grote passagiers meeneemt, vermijd dan de kleine opklaptafeltjes op de leuning van de voorzetels: die zijn van goedkoop plastic en nemen een deel van de beenruimte weg. De derde zitrij is alleen voorzien voor heel jonge kinderen…
Moduleerbaarheid: een bank in plaats van individuele zetels
Ook hier laten de Scénic en Grand Scénic punten liggen. De tweede zitrij bestaat namelijk niet langer uit drie individuele zetels, maar uit een 1/3-2/3 neerklapbare achterbank. Dat betekent dat twee passagiers achteraan niet langer kunnen profiteren van een neergeklapte centrale zetel als genereuze armleuning en dat er een deel laadlengte van de koffer verloren gaat.
Maar is dat echt erg? Dat beslis jij. Het koffervolume van de Scénic bedraagt 572 liter, dat van de Grand Scénic 596 liter (233 liter als zevenzitter). De tweede zitrij is verschuifbaar, dus het volume kan je aan je noden aanpassen…
Moduleerbaarheid: het goede nieuws!
Gelukkig biedt het duo een uitgekiende moduleerbaarheid, met onder meer knoppen in de koffer waarmee de zetels op rij twee en drie met een simpele druk kunnen worden neergeklapt. Nog een positief element: de perfect vlakke laadvloer met neergeklapte zetels en de doordachte dubbele kofferbodem. Verschillende opbergvakken in het interieur voegen 38,5 liter extra volume toe.
Uitrusting
De Scénic en Grand Scénic kunnen ruim profiteren van de laatste technologie van het merk: noodremhulp met voetgangerdetectie, rijstrookassistentie, vermoeidheidswaarschuwing, automatische grootlichten, handenvrij parkeren, verticaal R-Link 2-multimediasysteem van 8,7 duim, head-up kleurendisplay, adaptieve snelheidsregelaar en “MultiSense”, een systeem met vijf rijmodi. Het chassis met vierwielsturing, de elektrische kofferklep en de gestuurde ophanging van de Espace staan echter niet op het programma.
Motoren
Natuurlijk biedt Renault de gekende motoren: de 1.5 en 1.6 dCi in vier vermogensversies, namelijk 95, 110, 130 en 160 pk. Opvallend is de dCi 110 Hybrid Assist (92 g CO2/km, 3,5 l/100 km) die zich door een elektromotor laat helpen wanneer je de motor aanspreekt. Je kunt er weliswaar niet volledig elektrisch mee rijden. Ook goed om weten: de dCi 110 kan worden gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten.
Het aanbod aan benzinemotoren is (te) beperkt: een TCe met 115 en 130 pk. Die laatste kan worden gekoppeld aan een zestrapsautomaat (eveneens met dubbele koppeling).
Hoe rijdt hij?
Met zijn grote twintigduimsvelgen verwachtten we ons aan een eerder stevig comfort. Goed nieuws: Renault wist het comfort te bewaren, ook al laat slechter wegdek zich duidelijker voelen dan voordien. Maar dat is verre van erg, want de uitstekende zetels garanderen een uitstekend comfort over lange afstanden. Het weggedrag van de nieuwe Scénic en Grand Scénic blijft op topniveau binnen hun categorie, met een aangename levendigheid en snedigheid op bochtige wegen. Een monovolume hoeft dus zeker niet te rijden als een boot!
Overtuigende Hybrid Assist
Het goede nieuws qua motoren komt van de Hybrid Assist. De kleine elektromotor voegt wat welgekomen koppel toe in lage toerentalen en zorgt voor aangenaam rijden. Volgens de cijfers herneemt hij even goed als de dCi 130, voor grotendeels dezelfde prijs maar vooral lagere taksen en verzekeringen! Weet wel dat wanneer je vooral snelwegen doet, de meerwaarde ten opzichte van de gewone dCi 110 bijzonder beperkt is, op het fiscale voordeel na.
Stille TCe
De dCi 160 werkt relatief stil, maar lijkt in goede vorm. De samenwerking met de automaat is efficiënt, maar niet indrukwekkend. Een minder sterke motor is dus zeker geen verkeerde keuze. We probeerden ook de TCe 130 met manuele zesbak. Die is stil en gewillig, maar biedt weliswaar niet dezelfde romigheid als de diesels. Enthousiasme is er daarentegen genoeg!
Prijs
De Scénic heeft een breed aanbod met vier uitrustingsversies. De prijzen beginnen vanaf € 21.500 voor de Scénic Life TCe 115, en vanaf € 24.600 voor de Grand Scénic Zen TCe 115. De versie Intens, die in combinatie met de dCi 110 het vaakst verkocht zal worden, kost € 27.050 voor de Scénic en € 28.550 voor de Grand Scénic.
Besluit
Renault wijzigt het bekende recept een beetje. De stijl is vandaag belangrijker dan voordien en zorgt voor wat opofferingen op vlak van interieurruimte en moduleerbaarheid. Vandaag kan je dus een Scénic kopen omdat je hem mooi vindt. En de Grand Scénic doet het op dat vlak waarschijnlijk het best, want diens stijl heeft nauwelijks een invloed op zijn interieurruimte. Wie de vorige kocht omdat het een aangename metgezel was, zal ook niet ontgoocheld zijn: hij rijdt aangenaam en maakt het dagelijkse leven nog steeds makkelijker!