Bij Fiat heb je tegenwoordig de keuze tussen de 500 en de... 500e. Die eerste heeft een mild hybride benzinemotor, de tweede is een volledig elektrisch model dat mee is met zijn tijd en waarmee je de stad kan doorkruisen zonder lawaai of rook. Je kan hem ook als extra sportieve en dikke Abarth 500e krijgen. De concurrentie van deze kleine stadswagen met een stekker bestaat uit onder meer de Mini Electric, de Smart Fortwo EQ en de aanstaande Renault 5 Electric.

3-deurs, ‘3+1’ of Cabrio

Twee grote ronde koplampen, gewelfde flanken en een ronde achterzijde: het design van de Fiat 500 uit 1957 (het bolletje) staat in het collectief geheugen gegrift. Vooral omdat Fiat ons eraan heeft herinnerd met de 500 van de 21e eeuw uit 2007, die designtechnisch veel inspiratie heeft gehaald bij zijn voorvader. Deze 500 zit nog steeds in het gamma met zijn mild hybride benzinemotor. Maar hij heeft nu ook een broertje die mee is met zijn tijd: een bolletje met een stekker. Hoewel het uiterlijk maar weinig lijkt te veranderen, is de structuur wel volledig anders en een pak stijver. En deze 500 op batterijen is ook een pak breder dan zijn tegenhanger op benzine, wat goed is voor de elleboogruimte van de inzittenden vooraan. De 500e is er als 3-deurs met een vast dak, een ‘C’-cabrioversie met een stoffen schuifdak en ook als originele ‘3+1’ met een extra zijdeur achteraan om gemakkelijker op de achterbank te kunnen plaatsnemen. Voor sportieve chauffeurs is de 500e er ook als Abarth met een opgefokte carrosserie en elektromotor. Er is dus een Fiat 500e voor iedereen...

Charmant, maar niet ruim

Het interieur is al net zo stijlvol als de carrosserie. Zo valt onder meer het stuurwiel met twee spijlen op, dat doet denken aan het stuur van de Fiat 500 uit 1957. We waarderen ook zijn mooi vormgegeven meubilair en de afwerkingskwaliteit, die een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt ten opzichte van de 500 met benzinemotor. De zetels van deze Fiat op batterijen zijn trouwens gemaakt uit Seaqual-stof, die wordt vervaardigd uit gerecycleerd zeeafval. 

Het interieur is echter niet de sterkte van de 500e, die nog altijd maar plaats biedt voor 4 personen, en dus geen middelste zitplaats heeft achterin. Vooraan heb je voldoende zitruimte, maar op de achterbank is het een pak krapper, en hetzelfde geldt voor het koffervolume. De rugleuning van de achterbank kan gelukkig worden neergeklapt, ook in de cabrioversie. Maar er is geen ‘frunk’ om wat spullen vooraan te kunnen leggen: de ruimte onder de motorkap wordt volledig ingenomen door de elektromotor.



Bolletje 2.0

Zoals het een moderne wagen betaamt, is deze 500e uitgerust met een geconnecteerd infotainmentsysteem dat zich laat bedienen via een centraal aanraakscherm van 10,25 inch met een zeer mooie resolutie. De ingebouwde navigatie maakt gebruik van accurate TomTom-kaarten. En natuurlijk kan je ook verbinden met Android Auto of Apple CarPlay om je smartphone-apps te projecteren op het centrale display, met of zonder kabel. Ook achter het stuur zit een digitaal multifunctioneel scherm.

Twee vermogens, twee batterijen

Fiat biedt twee motorversies aan van de elektrische 500: 95 pk (batterij van 24 kWh bruto en 21,3 kWh netto, officieel rijbereik van 190 km) of 118 pk (batterij van 42 kWh bruto en 37,3 kWh netto, officieel rijbereik tot zo’n 320 km). Wij konden de tweede versie uittesten. Zijn elektromotor is pittig en maakt natuurlijk geen geluid, wat voor een zeer aangename rijervaring zorgt. Het kleine elektrische karretje dartelt levendig en wendbaar door de stadsjungle, maar is ook niet bang om de snelheid op te voeren dankzij een stabiele wegligging en goed gecontroleerde koetswerkbewegingen in de bochten. Een zeer aangenaam rijdend autootje, gezien zijn formaat.

De actieradius in de praktijk van deze versie met de ‘grote’ batterij is behoorlijk: wij konden zo’n 250 km afleggen met een volle batterij tijdens onze testperiode. Het rijbereik schommelt van 210 km op de snelweg tot zo’n 275 km met meer stadsverkeer. Het stroomverbruik varieerde dus van 13,7 tot 17,7 kWh tijdens onze test. Een redelijke dorst.

En deze ‘grote’ batterij kan ook op elke manier worden opgeladen: via wisselstroom (gewoon stopcontact of laadpaal tot 11 kW, 4 uur laadtijd) en via gelijkstroom, met een snellaadvermogen tot 85 kW voor de grote batterij (tegenover slechts 50 kW voor de kleine batterij). Reken daarbij op zo’n 35 minuten om tot 80% bij te laden.

Prijs Fiat 500e

Met de kleine batterij beginnen de Belgische prijzen van de Fiat 500e al bij 24.164 euro als hatchback voor de matig uitgeruste Action, of bij 29.869 euro voor de beter uitgeruste cabrio als Red. Voor de 500e met grote batterij moet je minstens 30.449 rekenen voor de hatchback en 33.350 euro voor de cabrio, maar in dit geval krijg je het vrij complete uitrustingsniveau Icon. De prijzen lijken vrij hoog gezien het formaat van het model, maar de elektrische Fiat 500 biedt toch een beter prijs/prestatieniveau dan de Smart Fortwo en de huidige elektrische Mini.



Ons verdict

Ben je op zoek naar een chique elektrische stadswagen met een eigen persoonlijkheid, dan is deze Fiat 500e echt iets voor jou! Hij zit boordevol charme en is ook een vrij geslaagd totaalpakket, hoewel de binnenruimte beperkt blijft. Als kers op de taart kan je hem in drie verschillende koetswerkversies krijgen (hatchback, 3+1-deurs of cabrio), of zelfs in een sportpak (Abarth 500e). Natuurlijk is het geen goedkope auto, zoals de meeste elektrische wagens. Ben je op zoek naar een goedkoper model, dan is er nog de 500 Hybrid, die net zo charmant is, maar wel benzine drinkt en nog minder ruimte biedt.