Maar duiken we eerst even in de tijd. In Brighton en enkele andere Engelse kuststeden woedde een kleine oorlog tussen de rockers en de mods. Terwijl de rockers kozen voor snelle motoren raasden de mods rond op knetterende en met spiegels en lichtjes getooide Lambretta’s en Vespa’s. De beruchte rockgroep ‘The Who’ vond er hun inspiratie voor hun legendarische album ‘Quadrophenia’.

Die tijden zijn ondertussen al weer lang voorbij, maar de nostalgie maakt dat beide merknamen met die tijdspanne verbonden blijven. Liefhebbers van scooters zagen zich tot voor kort beperkt tot een Vespa. Maar de groep die de rechten opkocht op de naam Lambretta is niet van plan dit zomaar te laten gebeuren en wil het oude en sterke imago van het merk uitspelen. Piaggio is meteen gewaarschuwd.

Nostalgie

Terwijl Vespa nooit met de productie stopte, heeft de Lambretta van vandaag weinig te zien met zijn beruchte voorouder. Enkel de naam en het desig verwijzen naar het verleden. Toch trekt de constructeur volop de kaart van de nostalgie en het lage en gestrekte silhouet dompelt je in de stijl van weleer. Ontwerper Allessandro Tartarini heeft goed naar de vroegere Lambretta gekeken en je herkent die lijnen dan ook dadelijk in de nieuwe LN 125. Tijdens een rechtstreekse vergelijking met het model uit de jaren vijftig valt op dat die heel wat kleiner is. Net als bij de Vespa overigens.

Lambretta vs Vespa

Het is jullie zeker niet ontgaan dat de naam Vespa geregeld valt. De enige valabele concurrent van de Lambretta LN 125 is immers de Vespa LX 125. Een vergelijking kan dan ook onmogelijk uitblijven. Beide merken zijn fier op hun DNA en zoals te verwachten was barst de strijd uit het verleden ook nu weer los, zelfs op technisch gebied. Vespa houdt vast aan zijn monocoque-chassis met daar rond heel wat kunststof.

Lambretta houdt het wat eenvoudiger met een klassiek kader en metalen bekleding. Toch vertrok de constructeur niet van en leeg blad en werkt het samen met een gekende naam in de scooterwereld: Sym. Kader en motor stammen dan ook van de gekende ‘Fiddle’. De stevige reputatie die Sym door de jaren heen opbouwde is graag meegenomen. Maar de Italianen zorgden voor een eigen karakter en dankzij een nieuwe uitlaat klinkt de motor erg aangenaam. Veel aangenamer dan die van de Vespa LX.

Rijgedrag: 1. Lambretta, 2. Vespa

Ook op het dynamische vlak scoort de Lambretta goed en tijdens het rijden voelt hij stabieler aan dan de Vespa. Met dank aan een lange wielbasis en 12-duims wielen. Bovendien zijn de remmen erg efficiënt, ook al heeft de Lambretta achteraan, net als de Vespa, enkel een trommelrem. Zelfs op het gebied van handigheid moet de LN niets toegeven aan de LX.

Enkel de vooras van de Vespa LX overtuigt meer. BMW-rijders kennen maar al te goed de voordelen van de Telelever-constructie en ook de simpele balans-as van de Vespa LX 125 weet te overtuigen. Wat zitpositie betreft scoren beide rivalen even sterk. Je zit mooi rechtop en het comfort is behoorlijk. Met een licht voordeel voor het wat zachtere zadel van de Lambretta.

Afwerking: 1. Vespa, 2. Lambretta

De Vespa slaat dan weer terug op het praktische vlak. Zo start hij enkel met een gecodeerde sleutel, wat voor minder aantrekkingskracht moet zorgen bij bepaalde onverlaten. In de bagageruimte onder het zadel kan je een helm kwijt. Daar gaat de Lambretta even in de mist, maar de invoerder wist ons te vertellen dat de constructeur aan een oplossing werkt en dat je binnenkort ook in de Lambretta een helm kwijt kan. Bovendien kunnen de klanten die al een LN 125 kochten deze gratis laten ombouwen.

In ieder geval trekt de Vespa LX 125 hier het laken naar zich toe. In de bagageruimte is er immers nog wat plaats voor bijvoorbeeld een regenbroek en andere kleine voorwerpen. Maar vooral op het vlak van afwerking is het verschil opvallend. Betere spiegels, beter aansluitend kunststof, onzichtbare montage van het beenschild en weggewerkte gaskabel: het verschil is duidelijk.

Details

Daarnaast maakt Lambretta nog enkele foutjes tegen de goede smaak die we bij een dergelijk merk niet verwachtten: de armtierige richtingaanwijzers achteraan, het grijze plastic rond de lichten, het instrumentenbord en de laterale sierstrips, de drie zwarte strips op het achterspatbord of nog de zwarte afdekkapjes over de bevestigingsschroeven van het beenschild: dit kan beter! Jammer, want de Lambretta heeft heel wat kwaliteiten: een naam met geschiedenis, een erg mooie lijn en een uitstekend rijgedrag. De Lambretta LX gaat voor dezelfde prijs (3.799 euro) als de betrouwbare Vespa van de hand, maar voor die prijs verwacht je toch een betere afwerking.

We hadden het erover met de dynamische invoerder van het merk in België. Het bleek dat de constructeur zich bewust is van de problemen en er alles aan doet om die tekortkomingen weg te werken. We hopen dan ook dat deze details gauw van de baan zijn, want vanaf dan komen het uitstekende onderstel en de mooie lijn nog meer tot hun recht. Binnenkort kan je dankzij een uitgebreid gamma accessoires de LX meer aankleden. Ondermeer drie verschillende windschermen, een bagagedrager en een top-case staan ter beschikking.