De Mini Countryman maakt van zijn overgang naar de derde generatie gebruik om niet één, maar twee verschillende elektrische versies in zijn gamma op te nemen. En na eerst achter het stuur te zijn gekropen van de meest pittige John Cooper Works op benzine, is het nu aan de krachtigste batterijversie Countryman SE. Een SUV die over de generaties heen fors is gegroeid: hoewel de tweede Countryman 18 cm langer en 3 cm breder was dan zijn voorganger, is hij wel... 15 cm korter, 2 cm smaller en 9 cm lager dan deze derde iteratie die net is onthuld!
Design undefined undefined
Mini Countryman is groter, maar oogt nog steeds sympathiek
Het grootste model van Mini is dus nog groter geworden. De derde generatie Countryman meet voortaan 4,45 m lang, 1,84 m breed en 1,65 m hoog. Heel ‘Mini’ kan je dat niet meer noemen... Toch moeten we toegeven dat de look van de compacte SUV nog steeds aantrekkelijk oogt, al is hij iets braver dan voordien. De meest felle kleurtjes zijn bijvoorbeeld uit de configurator verdwenen, maar het is nog steeds mogelijk om het dak en de spiegelkappen in een afwijkende tint te laten spuiten. Zijn lichtsignatuur is dan weer personaliseerbaar en kan op elk moment worden aangepast met drie verschillende keuzes. Leuk!
Beleving undefined undefined
Meer fun aan boord
Aan boord zijn de presentatie en de materialen best ongebruikelijk voor een ‘gewone’ auto. De afwerking is wel voorbeeldig, op de harde plastics aan de onderkant van het interieur na. Maar nu zijn we aan het muggenziften, want het interieur van deze nieuwe Countryman is echt origineel en aangenaam om in te zitten. Een welkome afwisseling van de sombere, koude en soms zelfs kale interieurs van sommige andere premium compacte SUV’s. Goed werk van Mini!
Het pièce de résistance van deze nieuwe cabine is natuurlijk het gloednieuwe centrale display van 24 cm in diameter (9,5 inch). Het is het enige scherm aan boord, op het kleine (en optionele) head-up display na, dat standaard wordt meegeleverd op de Countryman. En het is zowat de enige manier om deze SUV te bedienen! Dat kan met je stem via Spike, de stemassistent van Mini, of via het aanraakgevoelige OLED-scherm van het nieuwste infotainmentsysteem van Mini.
Een systeem dat het merk nog vrolijker en meer personaliseerbaar heeft proberen maken dan de rest van de auto dankzij de 7 verschillende modi, of zelfs 8 voor de versies met vierwielaandrijving. ‘Experiences’ die zowel de look van het systeem als het rijgedrag van de Countryman aanpassen. Vier van die modi geven hem zelfs een specifiek motorgeluid! Gelukkig kan je dat altijd uitzetten en in stilte rijden, want hoewel deze gadgets gedurende enkele sconden leuk zijn, worden ze ook al snel vervelend. Voor liefhebbers van Android Auto en Apple CarPlay worden beide systemen draadloos ondersteund en werken ze goed samen met het ronde scherm van de constructeur. Als we tenslotte nog iets hebben om op te merken aan het interieur, is dat er geen fysieke bedieningselementen zijn om snel de temperatuur of de ventilatie van de klimaatcontrole aan te passen.
Meer dan ooit een Mini voor het gezin
De afmetingen van de Countryman blijven maar toenemen, en hetzelfde geldt voor zijn wielbasis. Die is deze generatie met 2 cm gegroeid en meet voortaan 2,69 m lang. Op de achterbank zou je echter denken dat het nog veel meer is, want er is heel wat beenruimte te vinden! Helaas is de achterbank niet verschuifbaar op de elektrische versies. De rugleuningen zijn er wel nog steeds instelbaar om de passagiers meer comfort te bieden. De koffer blijft echter niet achter, met een volume van 460 tot 1.450 liter met de achterbank neergeklapt. Merk op dat er geen extra opbergruimte is onder de motorkap. De laadkabels moet je dus onder de dubbele bodem van de koffer wegsteken. De Countryman is dus zowel van buiten als van binnen groot geworden, en over dat laatste klagen we niet.