De Kuga is inmiddels een vaste waarde in Fords SUV-line-up, en eigenlijk de enige die oorspronkelijk voor de Europese markt bedoeld was: de EcoSport was ontworpen voor Latijns-Amerika, de Edge voor Noord-Amerika. Maar vandaag vind je ze alle drie bij ons in de showroom.
Wat is deze instapversie precies?
Een vervanger voor de instap-2.0 TDCi van voordien. Deze is met 1,5 liter iets kleiner, maar produceert evenwel 120 pk bij 3.600 tpm en 270 Nm (in overboost 300 Nm) tussen 1.500 en 2.000 tpm. Ford biedt hem aan met manuele zesversnellingsbak – zoals wij hem reden – of met PowerShift-automaat met dubbele koppeling. De 1.5 TDCi is alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving.
In combinatie met de manuele versnellingsbak geeft Ford voor deze 1.5 TDCi een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-cijfer van 115 g/km. Wij klokten na een weekje testen af op een dikke twee liter meer: 6,6 l/100 km.
Wat was er ook alweer veranderd aan de Kuga?
De opvallendste verandering is natuurlijk de voorkant, die dezelfde “Superman grille” krijgt als de grotere Edge en die ook hertekende koplampen krijgt. Daarnaast boog Ford zich vooral over het interieur, en meer bepaald het dashboard. De soms onoverzichtelijk ogende knoppenzee op de middenconsole werd opgeruimd en veel logischer ingedeeld.
Kreeg het multimediasysteem ook geen update?
Dat klopt: Ford ruilde SYNC 2 in voor versie 3, dat op zijn beurt ook logischer en eenvoudiger werd ingedeeld. Je bedient het ook veel handiger met aanraakbewegingen die je ook voor een smartphone gebruikt. Bovendien kan je je smartphone ook koppelen via Android Auto of Apple CarPlay. Een hele stap vooruit dus. Alleen jammer dat het systeem tijdens onze testweek na enkele dagen resoluut weigerde om onze smartphone nog te herkennen via een Bluetooth-verbinding…
Hoe zit het met de veiligheid aan boord?
Die is eveneens up-to-date. Ford breidde zijn parkeerassistentie uit met de mogelijkheid om parallel te parkeren, en voorziet voortaan ook een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto wanneer je een parkeerplaats uitrijdt. Daarnaast knutselde het merk verder aan zijn actieve noodremhulp voor in de stad, die nu ook bij hogere snelheden reageert. Leuk om weten: Ford biedt ook MyKey aan, een programmeerbare sleutel die onder meer de topsnelheid, het audiovolume en binnenkomende telefoontjes beperkt wanneer je kroost met je Kuga op pad is.
Hoe groot is de Kuga precies?
4,53 meter om precies te zijn. 1,84 meter breed en 1,70 meter hoog. De koffer, optioneel te openen via een voetzwaai onder de bumper, biedt 456 liter met de achterbank rechtop. Met de achterbank neergeklapt maak je 1.603 liter vrij. Geen uitzonderlijke cijfers, maar belangrijker om weten is dat de Kuga royaal ruimte biedt aan zijn passagiers: zowel vooraan als achteraan zitten ook grotere passagiers voldoende comfortabel.
Hoe rijdt de 1.5 TDCi?
Met een cijfer van 0 tot 100 km/u in 12,7 seconden en een topsnelheid van 173 km/u lijkt deze dieselmotor op papier geen snelheidswonder te zijn. Maar wanneer je hem laat samenspelen met de manuele zesbak kan je hem toch een dynamisch tempo voor de dag laten leggen. En diezelfde dynamiek geldt voor het chassis. Maar dat is natuurlijk iets wat je de ingenieurs bij Ford niet moet uitleggen… Toch voelt deze 1.5 TDCi zich het best in zijn sas bij een comfortabelere rijstijl. De dieselmotor klinkt daarbij prima gedempt, de schokdemping keurig filterend.
Wat moet ik verder nog weten?
Dat de Kuga ook Ford Vignale-behandeling ondergaat. Die zorgt niet alleen voor een luxueuzere afwerking, met specifieke velgen, chromen accenten en koetswerkkleuren en een lederen interieur, maar ook voor een uitgebreidere aftersalesdienst. Alleen vind je deze 1.5 TDCi niet met het Vignale-logo terug.
Hoeveel kost de 1.5 TDCi?
De Ford Kuga staat met zijn instapdiesel in de catalogus vanaf € 26.600. Daarbij zit je in het uitrustingsniveau Trend. De iets rijkelijker uitgeruste Titanium-versie kost € 29.400 (€ 31.200 voor de versie met PowerShift-automaat). Er is ook nog een sportiever aangeklede ST-Line-versie voor de 1.5 TDCi, die voor € 31.900 de showroom verlaat. De Kuga biedt een correcte standaarduitrusting zonder evenwel gul te zijn, maar gelukkig houdt Ford de optielijst beperkt en betaalbaar.
Besluit?
Deze facelift zorgt ervoor dat de Kuga zijn positie in het peloton opnieuw kan verstevigen. En terecht, want in een steeds drukker bevolkt SUV-segment zijn vaste waardes zoals deze Kuga nog steeds een weloverwogen keuze. De 1.5 TDCi is een instapdiesel die hem als gegoten zit: comfortabel, stil en zuinig. Maar geen snelheidswonder.