20191212001431vwgolf8.jpg

Volkswagen heeft meer dan 35 miljoen exemplaren van de Golf gebouwd sinds de eerste in 1974 van de band liep. Dat betekent dat er wereldwijd een halve eeuw lang onafgebroken elke 40 seconden een Golf is gebouwd. Dus zelfs nu Volkswagen aan een nieuw tijdperk wil beginnen met zijn elektrische ID.3, kon het zijn vaandeldrager niet zomaar de rug toekeren. Daarom is deze achtste generatie klaar om de zaken te blijven waarnemen in afwachting van de elektrische vloedgolf.

20191212001430vwgolf82.jpg

Uiterlijke evolutie

De Golf 8 staat op hetzelfde MQB-platform als de Golf 7 en heeft ook identieke proporties als zijn voorganger. Met zijn lengte van 4,28 meter blijft hij relatief compact voor zijn segment en heeft hij nog steeds een ‘gemiddelde’ koffer van 380 liter. De verhouding afmetingen-binnenruimte blijft echter even knap als voordien. Uiterlijk bouwt zijn stijl verder op die van zijn recente voorvaders. Vooral dan in profiel. Het front van deze achtste generatie onderscheidt zich echter door een sterker aflopende motorkap en fijnere ledkoplampen. Dankzij die kenmerken kan de Golf 8 zijn luchtweerstandscoëfficiënt duidelijk verlagen, van 0,3 naar 0,275.

20191212001435vwgolf83.jpg

20191212001434vwgolf84.jpg
20191212001434vwgolf85.jpg

Innerlijke revolutie

De generatiesprong is veel beter voelbaar wanneer je instapt. De Golf bekeert zich tot het digitale tijdperk en krijgt standaard de 10 duim grote en personaliseerbare Digital Cockpit. Die wordt aangevuld met een aanraakscherm voor het infotainment. Dat laatste is naar de bestuurder gericht en is 8,5 of 10 duim groot in functie van de opties. Volkswagen heeft daarbij meteen zowat alle klassieke knoppen en schakelaars van het dashboard geschrapt en ze vervangen door kleine aanraakvlakken. Zo moet je om de temperatuur aan boord te verhogen je vinger naar rechts bewegen op een specifieke zone. Hetzelfde geldt voor de volumeregeling van de radio, het openen van het panoramadak enzovoort.

De logica van het infotainmentsysteem is uitgedacht zoals die van een smartphone. Een kleine, vierkante virtuele knop links op het scherm roept het hoofdmenu op. Van daar uit navigeer je verder met je vingertoppen.

20191212001437vwgolf86.jpg

20191212001437vwgolf87.jpg

Hallo Volkswagen

De Golf wil ook de intuïtieve spraaksturing veralgemenen. Net zoals in de Mercedes A-Klasse kan je de auto gewoon aanspreken met eenvoudige commando’s. Je begint met “Hallo Volkswagen”, gevolgd door “ik heb het te warm” als je wil dat de klimaatregeling wat frisser wordt afgesteld. Voor wie het wil biedt de Golf ook toegang tot de stemassistent Alexa van Amazon voor meer uitgebreide interactiemogelijkheden. Bovendien kan je (of een van je vrienden) ook toegang krijgen tot de Golf 8 via een virtuele sleutel op je smartphone. Kortom: hij wil hypergeconnecteerd zijn.

20191212001614vwgolf88.jpg

Een Golf, met de ogen dicht

Al van bij de eerste meters vind je al snel je draai. Los van al zijn digitale en geconnecteerde inborst blijft de Golf 8 in de eerste plaats een Golf. Aan het stuur vind je goed afgestelde bedieningselementen en een foutloze rijhouding. De afwerking is Duits en de materialen doorgaans van goede kwaliteit, ondanks wat harde kunststoffen op de onderste delen van het interieur. De geluiddemping is ook zeer verzorgd. Aan boord van deze Golf ben je klaar om kilometers te verslinden, zeker wanneer je op de ErgoActive-stoelen zit.

20191212001438vwgolf89.jpg

Car2X

Beetje bij beetje wennen we aan de nieuwe bestuurderspost. Het geheel blijft in grote lijnen intuïtief. De navigatiesystemen van de auto’s die we aan de tand konden voelen bleken daarentegen wat kuren te vertonen. Daar staat tegenover dat de Golf 8 de eerste Volkswagen is die het communicatiesysteem Car2X integreert, waarmee hij informatie over het verkeer kan uitwisselen met andere voertuigen of met de weginfrastructuur. Dat zou dit communicatieprotocol een stevige duw in de rug moeten geven, want tot op heden vond je het vooral in premiummodellen.

20191212001439vwgolf810.jpg

Foutloze efficiëntie

Technisch gezien houdt de Golf 8 vast aan de halfstarre achteras voor de minder krachtige versies en behoudt hij net zoals de Golf 7 de meerarmige achterwielophanging voor aan varianten met minstens 150 pk (of vierwielaandrijving). In beide gevallen blijft het rijgedrag zeer overtuigend. De Golf is niet uitgesproken speels of opwindend om snel mee te rijden. Maar we kunnen niet ontkennen dat de grenzen zeer ver liggen en dat hij voorbeeldig sereen rijdt, zelfs wanneer je er sportief me omgaat. En dat alles zonder ooit te stug te worden, of toch niet met de gestuurde schokdemping DCC.

20191212001439vwgolf811.jpg

48 volt

Onder de motorkap van de nieuwe Golf wordt een breed motorengamma verwacht, van plug-inhybrides tot de sportieve varianten GTI, GTD en R, met daartussen nog een versie die aardgas drinkt. Aanvankelijk start de Golf zijn carrière met de 1.5 TSI-benzinemotor met naar keuze 130 of 150 pk. Die is vol, stil en gewillig (zonder een uitgesproken karakter te vertonen) en biedt in zijn basisversie al mooie prestaties. De tweede is echter uitgerust met een microhybridisering van 48 volt als je hem bestelt met de DSG-7-versnellingsbak. Hij heet dan 1.5 eTSI en krijgt dan via een alternator-starter een kleine boost van 12 pk terwijl hij bij het vertragen bovendien op efficiëntere wijze energie kan recupereren. Volkswagen zal later ook een 2.0 TDI-diesel aanbieden met 115 of 150 pk, maar de 1.6 TDI keert niet meer terug.

20191212001441vwgolf813.jpg
20191212001440vwgolf812.jpg

Ons verdict

De prijzen van de Golf 8 zijn helaas nog niet gekend. We weten echter al wel dat deze achtste generatie alle kaarten handen heeft om de referentie van het C-segment te blijven.

20191212001443vwgolf814.jpg