Naast de plug-inhybride S90 van 390 pk kan je tegenwoordig ook rekenen op de S90 B4. Voor wie daar nog aan zou twijfelen bewijst dit duo dat Volvo meer dan ooit toegewijd is aan de grote revolutie die de autosector vandaag doormaakt. De operatie begon met het droogweg schrappen van alle dieselmotoren. Vandaag gaat ze verder met de hybridisering en op termijn de elektrificatie van het gamma. Dat laatste is nu al begonnen met de SUV XC40.
‘Discrete’ hybridisering
Technisch gezien gebruikt de S90 B4 een benzineviercilinder van 1.969 cc met drukvoeding, die 197 pk en een koppel van 300 Nm ontwikkelt. Zijn kracht wordt aan de vooras doorgegeven via een achttrapsautomaat. Daar komt nog een alternator-starter bij die de motor ondersteunt om hem vloeiender te laten rijden en tegelijk het verbruik en de uitstoot aan de uitlaat te verminderen. De tandem werkt behoorlijk goed en helpt deze grote berline aan een normverbruik van zo’n 6 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 136 g/km.
Het mildhybride systeem van Volvo recupereert energie bij het remmen om een batterij van 48V op te laden. De alternator-starter gebruikt die energie vervolgens om de verbrandingsmotor een duwtje in de rug te geven bij het hernemen. Voor de bestuurder maakt dit systeem de auto zachter, met hernemingen die krachtiger maar niet brutaler verlopen, een beetje alsof je wat meer koppel ter beschikking hebt bij lage toerentallen. En omdat de benzinemotor hulp krijgt, verbruikt hij uiteraard wat minder, waardoor het rijbereik van dezelfde tank benzine iets toeneemt.
Meer comfort dan sport
Liefhebbers van een sportieve rijstijl gaan beter ergens anders kijken. Onze S90 en zijn zeer tamme automatische versnellingsbak houden er namelijk niet van om te worden opgejaagd. Deze Volvo heeft ambities die mijlenver verwijderd zijn van die van zijn Duitse rivalen, met een heel sereen karakter dat van nature aanzet tot een ‘zen’ rijstijl.
Zoals een echte Volvo schittert de S90 door zijn uitzonderlijke comfort. Dat dankt hij vooral aan de ophanging, die oneffenheden perfect verteert, zelfs met de 20-duimsvelgen. Ook de stoelen van de berline zijn van topniveau, met een foutloze ondersteuning en tegelijk een zacht gevoel voor zijn inzittenden. Een compromis dat de perfectie benadert.
Luxe, rust en sereniteit
Nog steeds in het interieur vinden we typische Volvo-stoelen, die zowel minimalistisch als functioneel zijn. Alles valt op natuurlijke wijze in de hand en lijkt op de juiste plaats te staan. De middenconsole wordt gedomineerd door een groot verticaal aanraakscherm, een beetje zoals een tablet. Ook hier verloopt de bediening zeer eenvoudig en intuïtief. In de optiecatalogus vind je voor het infotainmentsysteem navigatie, Android Auto en Apple CarPlay, DAB-radio en, kers op de taart, een uitmuntend audiosysteem ontwikkeld in samenwerking met het Britse Bowers & Wilkins. Als we in deze perfecte wereld een minpunt zouden moeten aanduiden, dan is het de afwezigheid van fysieke knoppen voor de bediening van de airco en de ventilatie. Het audiosysteem beschikt daarentegen over zeer praktische fysieke sneltoetsen net onder het scherm.
Aan de top qua veiligheid
Op het vlak van veiligheid stippen we de botswaarschuwing aan, die ’s nachts even goed werkt als overdag en die zelfs voetgangers en fietsers herkent, maar ook grote dieren. Deze Volvo S90 krijgt ook het Pilot Assist mee, dat goed is voor semizelfstandig rijden. Een laatste ingebouwde element is de efficiënte parkeerassistent dankzij een 360-gradencamera en een automatische parkeerfunctie. Praktisch gezien het formaat van dit gevaarte.
Hoeveel kost hij?
In België is de Volvo S90 verkrijgbaar vanaf 55.750 euro. Vervolgens kan je kiezen tussen de versies Inscription (55.750 euro) en R-Design (56.100 euro). Daarna is er nog een reeks opties die te maken hebben met comfort, uitrusting en ‘look’ voor deze Scandinavische berline. Zijn tarieven zijn vrij redelijk in vergelijking met bij de Duitse concurrentie, en dat terwijl Volvo duidelijk inzet op originaliteit en kwaliteit.