Arnaud Henckaerts

3 MRT 2023

30 jaar Mercedes 500 GE V8: AMG avant la lettre

De grondlegger van de krachtige G-Klasses van vandaag werd exact 30 jaar geleden voorgesteld op het Salon van Genève.

Terwijl het wachten is op een 100% elektrische EQG en misschien zelfs een baby-G, kennen we de Mercedes G-Klasse vandaag als een luxueuze offroader met krachtige motoren (zeker in AMG- of Brabus-uitvoering) die zich zowel op zijn gemak voelt voor de deur van een sterrenrestaurant als op zwaar terrein. Maar hij begon zijn leven in 1979 als capabele, maar eerder ruwe en rustieke 4x4 die in een aantal landen zelfs een tijd dienst deed als legervoertuig. Deze 500 GE V8 legde echter de basis voor wat de Mercedes G-klasse vandaag is.

Gebouwd door AMG

Mercedes wilde hoger mikken met zijn G-Klasse, die op dat moment 14 jaar op de markt was, en besloot een model met V8 te bouwen op basis van de lange versie van de W 463 modelreeks die in 1989 op de markt kwam. Daarvoor schakelde het AMG in, dat vandaag heel wat potente versies bouwt van de G. Deze speciale versie werd klaargestoomd voor het Salon van Genève in 1993, dat zijn deuren opende op 4 maart.


Voor de 500 GE V8 haalde Mercedes een beproefde achtcilinder uit de rekken, de 4.973 cc grote M 117. Verwacht je echter niet aan de cijfers die je vandaag associeert aan een G-Klasse met V8: het blok met twee kleppen per cilinder leverde een vermogen van 240 pk en een koppel van 375 Nm, genoeg voor een 0 naar 100-sprint in 11,4 seconden en een top van 180 km/u. Niet snel, maar ongezien voor een ‘G’. De rest van de techniek werd dan ook aangepast, met een specifieke ophanging, geventileerde schrijven vooraan, ABS en aluminium velgen met breder rubber. Ook het interieur werd herwerkt met het oog op meer comfort.

Duur speelgoed


Aan dat alles hing natuurlijk ook een prijskaartje… de Mercedes 500 GE kostte in die tijd 178.250 Duitse Mark. Om dat in perspectief te plaatsen: dat was meer dan dubbel zoveel als de G320 met zescilinder (88.500 DM) en bijna 50.000 DM meer dan een S-Klasse met dezelfde motor (129.030 DM). Veel exemplaren werden er dan ook niet verkocht, al heeft het aantal van 446 stuks volgens Mercedes zelf meer te maken met het beperkte aantal voorradige exemplaren van de M 117 V8, die vervangen werd door de M 119 met vier kleppen. En die paste niet onder de motorkap van de G-Klasse...

Advertentie
Advertentie
Advertentie