Jean-Francois Christiaens

13 JAN 2022

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

1. Een weinig praktische cabrio!

De naam “Pluriel” werd niet toevallig gekozen, deze atypische C3 heeft verschillende persoonlijkheden. Eerst is hij een brave vierdeurs, tweezits berline. Plooi het dak op tot aan de achterruit en het wordt een open auto, net zoals de Citroën 2CV! Liefhebbers van nog wat meer lucht kunnen ook de achterruit laten verdwijnen voor extra turbulentie! Wie een maximum aan open gevoel wil, kan ook de dakbogen wegnemen, waardoor de C3 Pluriel een echte cabrio wordt. Dan moet je enkel nog die dakbogen ergens zien op te bergen... en duimen dat het niet regent terwijl de onderweg bent!


2. Neem je tijd!

Met bijna 110.000 gebouwde exemplaren tussen 2003 en 2010, was de C3 Pluriel redelijk succesvol. Bijgevolg is het niet echt een zeldzaamheid op de tweedehandsmarkt ! Neem dus je tijd om een goed exemplaar te vinden en haast je vooral niet om te gaan voor de eerste die je tegenkomt!

3. Te vermijden modellen

3 motoren stonden op het programma: een 1.4 en 1.6 benzine (75 en 110 pk) en een 1.4 diesel (70 pk). Die laatste mag de stad niet meer binnen wegens te vervuilend, en is vandaag dus nog maar weinig interessant. Wat de versnellingsbakken betreft, bood Citroën een handgeschakelde variant aan en een gerobotiseerd exemplaar, beiden met 5 versnellingen. Die laatste is niet echt aangenaam, wegens traag en soms brutaal. Volgens ons vermijd je hem dan ook beter...

4. Te checken

Op technisch vlak zorgt de C3 Pluriel niet echt voor grote verrassingen en zijn onderhoud is eenvoudig en betaalbaar. Check daarentegen wel of de kap goed werkt en of die waterdicht is: het systeem is complex en kan slecht verouderen! 

5. Hoeveel?

Voor zo’n ‘origineel’ model, is hij bijzonder goedkoop! Reken tussen de 2.000 en 5.000 euro, waarbij de gemiddelde prijzen schommelen rond de 2.500 tot 3.000 euro. Gezien de prijzen, ga je best voor de mooiste exemplaren op de markt. 


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie