Advertentie
Advertentie

2.100 km is een heel eind. Je zou in één keer van Brussel naar Lissabon kunnen rijden zonder te moeten tanken – met zelfs nog meer dan 50 km op overschot om de buurt te verkennen. Of, als je naar het oosten trekt, zou je helemaal tot in Kiev kunnen uitkomen voor het brandstoflampje begint te branden. Maar dat zouden we nu niet meteen aanraden.

Om maar te zeggen dat het een bijzonder knappe prestatie is van de Chery Fulwin T10, de nieuwste plug-inhybride SUV van het Chinese concern, die zonder bij te tanken of te laden van Shangri-La City (Yunnan) naar Zhuhai (Guandong) is gereden in China, een totale afstand van maar liefst 2.169,641 km! Een nieuw Guinness-wereldrecord, met een marge van maar liefst 300 km ten opzichte van de vorige recordhouder.

Grote batterij, grote benzinetank

Hoe hij daarin is geslaagd? Ten eerste dankzij zijn grote batterij, want dat pakket van 34,5 kWh (afkomstig van CATL) levert al een elektrische actieradius op van 200 km volgens de CLTC-cyclus. Is die leeg, dan springt een 1,5 liter-viercilinder turbobenzine tot leven, met een bijzonder hoge thermische efficiëntie van 44,5%. Het gecombineerde vermogen bedraagt 381 pk, of zelfs 619 pk als je voor Dual Motor-vierwielaandrijving kiest. Een benzinetank van 70 liter levert een totaal theoretisch rijbereik op van meer dan 1.400 km, waar deze recordpoging dus met meer dan 50% over is gegaan!

Ook naar Europa?

En het is nu niet dat de Chery Fulwin T10 een kleine jongen is. De 4,85 m lange, 1,93 m brede en 1,71 m hoge SUV biedt tot 6 zitplaatsen en weegt ook ongeveer twee ton. De Chinese merken staan dus niet enkel sterk qua elektrische aandrijflijnen, ook de door de Europese merken zo geliefde plug-inhybrides lopen duidelijk gevaar. Want hoewel de Fulwin T10 niet meteen de oversteek zal maken naar Europa, zou de Chery-groep wel zijn hyperefficiënte plug-inhybride aandrijflijn introduceren in de modellen van Jaecoo en Omoda, die wel al zijn geïntroduceerd op ons continent. Iemand zin in een roadtrip?