Na een bescheiden start met sportievere varianten van de Seat Ateca en de Leon berline en break, heeft Cupra nu een indrukwekkend momentum bereikt. Wat ooit begon als een sportief label van het Spaanse merk binnen de Volkswagen-groep, is uitgegroeid tot een volwaardige, zelfstandige merknaam. Vanuit een marketingperspectief positioneert Cupra zich als de andere premiumspeler van de Duitse groep, naast Audi, maar dan met een meer ‘rebelse’ inslag. Wat aanvankelijk leek op een marketingpraatje, begint dus echt vorm te krijgen. De catalogus is uitgebreid met volledig eigen modellen met een opvallend design: de elektrische hatchback Born en de SUV's Formentor (benzine) en Tavascan (elektrisch). De nieuwe Terramar (benzine) zet deze lijn verder voort. Daarnaast is Cupra het merk dat de eer krijgt om het compacte elektrische model van de Volkswagen-groep als eerste te lanceren. Als bewijs van Cupra’s groeiende belang binnen de groep zal de Cupra Raval in 2025 worden geïntroduceerd, nog vóór zijn zustermodellen Volkswagen ID.2(all) en Skoda Epiq.
Design Cupra Terramar
Audi-fabriek, maar Spaanse naam
In tegenstelling tot zijn elektrische broer, de Tavascan, die in China wordt geproduceerd, blijft de Terramar een Europees product. De nieuwe SUV van Cupra, die technisch gerelateerd is aan de Audi Q3, rolt van de lijnen in de Audi-fabriek van Györ in Hongarije. Voor de liefhebbers: zijn naam is onmiskenbaar Spaans. Hij verwijst naar het oude Spaanse circuit Terramar, bekend om zijn indrukwekkende hellende bochten, waar de eerste sportieve Cupra-modellen uit het Seat-tijdperk zijn ontstaan.
Tiguan coupé?
De Terramar valt in het echt meer op dan je zou denken. We hadden eerder een wat sportievere versie verwacht van het recente duo Volkswagen Tiguan (4,54 m) / Skoda Kodiaq (4,76 m). Maar de Terramar oogt veel gespierder en compacter. Hij blijft met zijn 4,52 m weliswaar dicht bij de Tiguan in lengte, maar hij is duidelijk lager (1,58 m versus 1,66 m) en heeft een meer gespierde uitstraling; een sportieve, geaccentueerde motorkap en een aflopende daklijn. We vragen ons zelfs af of hij niet te veel in het vaarwater komt van zijn kleine broer, de Formentor, die met zijn 4,45 m quasi even groot is.
Opvallend genoeg komt de recent gelanceerde Tavascan ook dicht in de buurt qua formaat (4,64 m), maar als volledig elektrisch model richt die zich op een andere doelgroep. Toch, met vier SUV's in het assortiment, zou je verwachten dat Cupra kiest voor meer uiteenlopende formaten. Maar tussen de Cupra Ateca, Formentor, Tavascan en Terramar blijft het merk spelen met hetzelfde concept van een atletische vijfzits-SUV van ongeveer 4,50 meter lang. De Belgische invoerder heeft trouwens wel beslist om de verkoop van de Cupra Ateca, die recent nog een facelift kreeg, stop te zetten bij de introductie van de Terramar op onze markt.
Gedurfd ontwerp
Hoewel hij een iets minder sportieve uitstraling heeft dan de Formentor, met name door een minder gespierde achterkant en een meer afgeronde daklijn, behoudt de Terramar toch een uitgesproken identiteit. Zoals vaak met een opvallend ontwerp, zijn de lijnen van de Terramar polariserend: je houdt ervan of niet. Maar het is wel duidelijk dat dit model zich onderscheidt in de overvolle SUV-markt. Hij heeft een echte persoonlijkheid en slaagt erin om zijn sterke esthetische kenmerken te combineren met een praktische veelzijdigheid.
Lichtsignatuur en matte lak
Zijn onderscheidende stijl komt ook tot uiting in zijn uitgekiende lichtsignatuur, zoals de ‘driehoeken’ die zijn scherpe blik creëren als je kiest voor de optionele hoogwaardige Cupra Matrix LED Ultra-koplampen. Aan de achterzijde pronkt hij met een grote lichtbalk, voorzien van het Cupra-logo, die de achterzijde visueel verbreedt. Tenslotte zet de Terramar ook in op de twee favoriete kenmerken van Cupra om zich te onderscheiden van klassiekere modellen: een aanbod van matte lakken (Century Bronze Matt of Enceladus Grey Matt) en koperkleurige details.
Beleving Cupra Terramar
Met 12,9 inch kan je alles
Je voelt je meteen thuis aan boord van de Terramar. Het is een model ontworpen voor echte ‘chauffeurs’. Dus voor mensen die nog graag zelf rijden en niet zomaar een vervoersmiddel zoeken. Je zit relatief laag, stevig ondersteund in de mooie sportstoelen, en de ergonomie van het dashboard weet te overtuigen. Al is er hier natuurlijk ook een overheersend aanraakscherm dat alle functies centraliseert.
Het goede nieuws is dat dit grote 12,9-inch display bovenop het dashboard tal van sneltoetsen heeft die altijd zichtbaar zijn. Je hoeft dus niet door submenu’s te bladeren om de klimaatregeling, rijmodus of instellingen van de plug-in hybride aandrijflijn te wijzigen. De tablet draait op de nieuwste generatie van Volkswagen’s infotainmentsysteem (MIB4) en biedt uitgebreide connectiviteit (draadloos Apple CarPlay en Android Auto), snelle reacties en logisch gestructureerde menu’s.
Cockpitgevoel, maar niet overdreven
Om zijn sportieve positionering te benadrukken, heeft de Terramar een interieur dat is ingericht als een cockpit. De grote middenconsole scheidt duidelijk de zones voor de inzittenden vooraan. Er zijn praktische opbergvakken in te vinden, hoewel ze niet heel ruim zijn. Voor de bestuurder zit er een instelbaar digitaal tellerscherm van 10,25 inch en, afhankelijk van de uitrusting, een groot head-up display. Extra handig is de geventileerde draadloze oplaadzone, die voorkomt dat je smartphone te warm wordt tijdens het snelladen (15 W).
Verschuifbare achterbank
Als je op de achterbank plaatsneemt, snap je waarom de Terramar als meer gezinsgericht wordt gepositioneerd dan zijn kleine broer, de Formentor, die slechts beperkt modulair is. Ondanks zijn sportieve lijnen is de leefruimte achterin verrassend royaal. De hoofdruimte is voldoende en de beenruimte is comfortabel, met een verschuifbare achterbank die nog naar voren kan om de bagageruimte te vergroten indien nodig. De twee delen (40/60) kan je onafhankelijk verschuiven over 15 cm. Bovendien zijn de rugleuningen ook verstelbaar, wat de Terramar een veelzijdigere SUV maakt dan zijn rebelse uiterlijk op het eerste gezicht doet vermoeden.
Ruime koffer, maar…
Zoals gezegd: deze nieuwe SUV van Cupra deelt zijn technische basis met de andere recente middelgrote SUV’s van Volkswagen. Met zijn MQB Evo-platform biedt hij zowel benzine- als plug-inhybride motoren. Wie voor de plug-inhybride kiest, met een ruime elektrische actieradius dankzij een grote batterij, moet het echter doen met een minder grote koffer. Omdat de batterij onder de koffervloer zit, is de ruimte er beperkt, waardoor het koffervolume van de Terramar PHEV slechts 400 liter bedraagt (490 liter met de bank maximaal naar voren geschoven). Dit is in de praktijk voldoende, maar niet meer dan dat. De benzineversies zijn ruimer en bieden 540 tot 630 liter, wat duidelijk meer comfort biedt om de bagage tijdens gezinsuitstapjes in kwijt te kunnen.