De elektrische versie van de Hyundai Casper komt naar Europa als de Inster om de strijd aan te gaan met de Dacia Spring, Citroën ë-C3 en de Renault 5 E-Tech!

De Hyundai Inster is een kleine stads-SUV voor het A-segment met een lengte van 3,825 m, een breedte van 1,61 m en een hoogte van 1,575 m. Hij heeft natuurlijk dezelfde robuuste en rechthoekige look als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor, maar er zijn toch verschillen. De Inster krijgt onder meer een eigen grille en lichtsignatuur, maar ook specifieke bumpers en lichtblokken voor- en achteraan.

Meer dan zomaar een elektrische Hyundai Casper

Het interieur is dan weer identiek aan dat van de Casper. We vinden er onder meer twee grote displays van 10,25 inch in terug: een voor de bestuurder en de andere in het midden van het dashboard. Zijn wielbasis is ook iets groter dan die van de Casper met 2,58 m, wat een respectabele zitruimte achterin moet opleveren van deze vierzits SUV, ondanks zijn compacte lengte. De koffer is dan weer 280 liter groot, of tot 351 liter dankzij zijn verschuifbare achterbank.

300 of 355 km autonomie

Hyundai brengt twee versies van de Inster uit in Europa. De eerste is uitgerust met een batterij van 42 kWh en een motor van 71,1 kW (97 pk) en 147 Nm voor een sprint naar 100 km/u in 11,7 seconden en een maximale autonomie van 300 km. De tweede versie krijgt een batterij van 49 kWh, die een motor van 84,5 kW (115 pk) en 147 Nm aandrijft voor een 0-100 km/u in 10,6 seconden. Deze versie zou ook een WLTP-autonomie tot 355 km moeten halen dankzij een geschat WLTP-verbruik van 15,3 kWh/100 km. Een realistisch gemiddelde, gezien het formaat van het autootje. Om de batterij op te laden, accepteert de Inster tot 11 kW wisselstroom of tot 120 kW gelijkstroom, waarmee je van 10 tot 80% kan bijladen in minstens 30 minuten.

Inster Cross op komst?

Zoals alle elektrische Hyundais en Kia’s, beschikt de Inster ook over een handige V2L-functie om externe elektrische apparaten aan te drijven (110/220 V). Hij komt eerst op de markt in Zuid-Korea als de Casper Electric, alvorens hij de oversteek maakt naar Europa. Zijn prijs kennen we echter nog niet... Maar dat is nog niet alles, want binnenkort komt er ook nog een Inster Cross met een nog stoerder design naar het gamma van Hyundai!