Jean-Francois Christiaens

12 JUL 2024

Test: Mercedes‑AMG C 63 S E Performance, schizofrene sportieveling

Met zijn C-Klasse 63 S E Performance wil Mercedes-AMG elektrificatie en sportiviteit elkaar de hand laten reiken. Maar zorgen die uiteenlopende roepingen er niet voor dat de Duitse plug-in hybride zijn focus verliest?

"

Deze plug-in hybride Mercedes-AMG, die het midden tussen een sportieve bolide met verbrandingsmotor en een elektrisch model, blijft een optelsom van compromissen. Maar de prestaties zijn in elk geval op de afspraak! "

Advertentie
Advertentie

AMG wordt historisch gezien geassocieerd met ronkende, explosieve en monsterlijke verbrandingsmotoren die brave Mercedes-modellen vooruit katapulteren. Om de overgang te verzekeren tussen zijn klassieke modellen en zijn nieuwe, volledig elektrische modellen, ontwikkelde het huis uit Affalterbach het concept van de ‘high-performance’ hybride. De meest explosieve versie van de nieuwste generatie van de C-Klasse, die 63 S E performance gedoopt wordt, neemt dus genoegen met een ‘kleine’ 2 liter viercilinder met een elektrische turbo. Daarbovenop wordt hij ook nog eens gekoppeld aan een elektromotor op de achteras, wat zorgt voor een totaalvermogen van… 680 pk en 1.020 Nm koppel! Als je liever een conventionele verbrandingsmotor wil, dan kan je kiezen voor de C-Klasse in 43 AMG-uitvoering met een vermogen van 421 pk. Maar ook die pk’s komen uit een viercilinder. Tijden veranderen...

Design

Deze nieuwe generatie van de C-Klasse AMG biedt je de keuze uit een berline- of een breakkoetswerk. In beide gevallen wordt het plaatstaal uitvoerig aangepast door AMG. Dat spierballengerol zorgt voor toegenomen buitenafmetingen in vergelijking met de Mercedes-Benz C-Klasse met hetzelfde koetswerk. In de lengte groeien de berline en de break met 8,3 cm. Maar het is vooral de voortrein die in de breedte toeneemt en bijdraagt tot een grotere totaalbreedte (+7,6 cm) ter hoogte van de gespierde wielkasten. Al bij de eerste oogopslag weet je dat het er sportief aan toe zal gaan...

In het oog springende sportiviteit

Andere elementen die in het oog zullen springen bij specialisten: de smalle luchtuitlaat die in het midden van de motorkap gekerfd is, zijdelingse kiewen, twee dubbele trapeziumvormige uitlaten of nog een vette diffuser achteraan. De C 63 S E Performance laat zelfs geparkeerd duidelijk blijken waar het hem om te doen is...

Beleving

Om zijn elektrische gedeelte van ionen te voorzien, heeft de C 63 S E Performance een ‘kleine’ 400 volt batterij aan boord. Klein, dat slaat eerder op de stockagecapaciteit van 6,1 kWh, tegen 25,4 kWh voor de plug-in hybride varianten van de C-Klasse Berline en C-Klasse break. Wat de letterlijke omvang betreft, is het eerder omgekeerd! Het achterin ingebouwde geëlektrificeerde gedeelte van deze C-Klasse AMG slokt immers een indrukwekkend deel van het koffervolume op. De 150 kW/204 pk sterke elektromotor krijgt een plek op de achteras, samen met een tweetraps versnellingsbak en een elektronisch sperdifferentieel.

De 400 volt batterij krijgt dan weer een plak bovenop dat geheel. Resultaat: de break is niet echt een break meer, met een gekortwiekte koffer (320 liter tegen 490 liter voor de C-Klasse break met verbrandingsmotor) en een beperkte kofferbodem. De Berline moet dan weer genoegen nemen met een koffervolume van amper… 280 liter (tegen 455 liter), of zoveel als in een stadswagen!

Voor de rest behoudt de C-Klasse AMG de mooie interieurruimte, vooruitstrevende infotainmentsysteem en de verzorgde afwerking van de W206-generatie. Uiteraard krijgen de AMG-versies een aantal bijzondere details, zoals mooi ogende en goed ondersteunende kuipzetels en specifieke menu’s in het MBUX infotainmentsysteem en het head-up display (zoals bijvoorbeeld de ‘Supersport’- en ‘Race’-modi).

We zien ook een AMG-stuur met ronde draaiknoppen die zo kenmerkend geworden zijn voor de sportieve modellen van het Duitse huis. Maar toch vraagt het hier, gezien het indrukwekkende aantal rijmodi dat voorzien is (8 in het totaal, met de toevoeging van de rijmodi die samenhangen met het plug-in hybride gedeelte), de nodige draaibewegingen aan die knoppen om de gewenste modus te vinden tussen ‘Electric’, ‘Comfort’, ‘Battery Hold’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘RACE’, ‘Slippery road’ en ‘Individual’. We hebben al praktischer geweten...

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Laten we er geen doekjes om winden: deze AMG is een bom! Dat kan moeilijk anders. Want hoewel hij maar een kleine 2 liter onder de motorkap heeft (die met zijn 476 pk anderzijds wel kan uitpakken met de titel van krachtigste viercilinder ter wereld!), tikt deze C63 S E vanuit stilstand de 100 km/u aan in 3,4 seconden, waarbij hij je ruggengraat doet sidderen en beven. Bij het optrekken wanen we ons met de ‘Race Start’ geactiveerd een beetje in een dragster: de neus van de auto steigert wat terwijl je adem als bestuurder stokt. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u of 280 km/u bij de berline en 270 km/u bij de break wanneer je het optionele ‘AMG Drivers Package’ aanvinkt (€ 3.227,5).

Tot zover de cijfers. De ‘puristen’ zullen echter hun bedenkingen hebben bij de manier waarop de cavalerie van 680 pk vrijkomt. Hier is geen sprake van de progressieve en opwindende push die extra benadrukt wordt door de natuurlijk klinkende mechaniek van de vroegere versies die vooruit gekatapulteerd werden door een AMG ‘big block’. Het koppel is verschroeiend van bij de start, maar soms voel je ook schokken in de transmissie. Bovendien heb je af en toe af te rekenen met ‘gaten’ tijdens sommige acceleraties, wanneer enkel de viercilinder het volle pond lijkt te geven in afwachting van een boost van de elektromotor op de achteras. En dan hebben we het nog niet gehad over het artificiële geluid van het aandrijfgeheel, dat verspreid wordt via de audio-installatie.

Plug-in hybride… maar dan zelfopladend!

Terwijl de plug-in hybride technologie de C 63 S E Performance minder ‘nobel’ maakt voor het zwaardere werk, transformeert het deze bolide anderzijds ook niet in een stille pendelaar. In tegenstelling tot de andere plug-in hybride C-Klasses die meer dan 100 km aan puur elektrisch rijbereik bieden, geraak je met deze AMG-versie in de praktijk amper zo’n tien kilometer ver in elektrische modus. De batterij is niet gemaakt voor marathons, maar eerder voor sprints. Die is immers ontwikkeld om snel energie te kunnen afgeven en opnemen. En wat dat betreft, liggen de kaarten goed. Vanaf het moment dat je het systeem in een sportieve rijmodus zet, laadt de batterij aan een indrukwekkend tempo op. Je beschikt dan steeds over genoeg reserve om de volgende acceleratie te laten slagen. Na een twintigtal minuten sportief rijden is de batterij zelfs volledig opgeladen...

Efficiënte snufjes

Al die technische addenda zorgen er wel voor dat deze sportieveling meer dan 2.100 kg weegt (2.111 kg voor de Berline en 2.145 kg voor de Break). Toch beschikt het model over heel wat snufjes om de indruk te geven dat het danst als een ballerina: standaard vierwielaandrijving, een sperdifferentieel, een elektronisch gestuurde demping, sturende achterwielen en AMG composiet remmen met vaste remklauwen met zes zuigers vooraan. Allemaal snufjes die ervoor zorgen dat deze AMG die naam waardig is bij sportief rijden, en dat zonder steken te laten vallen. Op open wegen tenminste...

Prijs

Prijs van de Mercedes-AMG C 63 S E Performance

De meerprijs om over het geëlektrificeerde gedeelte te beschikken dat eigen is aan de C63 in vergelijking met zijn kleinere broertje, de C43, is eerder gepeperd. Mercedes-AMG biedt deze C 63 S E Performance immers aan voor een prijs vanaf € 117.007 (€ 118.459 voor de Break), tegen € 82.643 (€ 84.095 voor de Break) bij de C43. Dat is ongeveer € 10.000 meer dan een BMW M3 Touring met 530 pk (€ 108.200) of € 25.000 meer dan een Audi RS4 Avant met 450 pk (€ 94.280).

De vraag of die meerprijs echt de moeite waard is om de CO2-uitstoot van deze droombolide te doen dalen tot 156 g/km WLTP (tegen meer dan 200 g/km voor de anderen), dat moet je met je boekhouder bekijken… Maar het is in elk geval niet zeker dat die boekhouder je vraag met een grote glimlach zal beantwoorden. En dan hebben we het nog niet gehad over het verbruik van deze ‘plug-in hybride’, die recht evenredig is met hoeveel van de 680 pk’s die je aanspreekt. We noteerden een gemiddeld verbruik van 16,2 km na 405 testkilometers, al lag het ritme daarbij soms wat hoger en hebben we het systeem steeds zichzelf laten opladen...

Verdict

Explosief, dat is de AMG C 63 S E Performance zonder twijfel. Een demonstratie van technologisch vernuft ook, maar toch laat deze geëlektrificeerde sportieveling de puristen op hun honger. Als het op prestaties aankomt, is er immers een verschil tussen het kunnen en de kunst…

Advertentie
Advertentie
Advertentie