Enkele maanden na de komst van de bijzonder krachtige S E Performance krijgt de Mercedes-AMG GT 63  ter gelegenheid van het Festival of Speed de Goodwood een ‘Pro’-uitvoering. Maar wat betekent dat precies?

Onder de motorkap van de Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+ zit geen extra batterij en ook geen elektromotor. De krachtigste versie van de coupé uit Affalterbach doet immers voor 100 % een beroep op zijn verbrandingsmotor! Het vermogen van zijn 4 liter grote biturbo V8 stijgt daarbij van 430 kW (585 pk) en 850 Nm koppel naar 450 kW (612 pk) en 850 Nm koppel. Een vermogenstoename van 20 kW (27 pk) en 50 Nm, maar dat levert een topsnelheid op die amper 2 km/u hoger ligt… De ‘Pro’-versie van de Mercedes-AMG GT 63 houdt het voor bekeken aan 317 km/u en doet nog steeds 3,2 seconden over de traditionele 0-100 km/u. Maar het was niet die extra pk’s waar de ingenieurs van het merk met de ster naar op zoek waren, maar wel meer efficiëntie en standvastigheid op het circuit.

Frisse lucht

Om ronde na ronde te blijven presteren op het circuit verbeterde Mercedes-AMG de koeling van verschillende mechanische onderdelen van zijn GT 63 aanzienlijk. Deze ‘Pro’-versie beschikt onder andere over extra luchtinlaten in de bumper vooraan. Die voorzien twee nieuwe radiatoren van lucht om zo de versnellingsbak beter te koelen. Ook de differentiëlen voor- en achteraan en de tussenbak van de 4Matic+ aandrijving worden beter gekoeld dankzij elektrische waterpompen. Tot slot werden ook de ankerplaten van de remmen vooraan herzien om meer frisse lucht naar de koolstof-keramische remschijven van 420 mm en de remklauwen met zes zuigers te geleiden.

Hij plakt nog meer aan de grond

De nieuwe bumper vooraan zorgt niet alleen voor een betere koeling van de transmissie, hij is ook voorzien van nieuwe aerodynamische elementen in koolstofvezel om de neerwaartse druk te verhogen. De ‘Pro’-variant krijgt ook standaard alle actieve aerodynamische elementen en de vaste vleugel achteraan die al beschikbaar waren op de Mercedes-AMG GT 63 4Matic+. En dat is nog niet alles, want er is ook een nieuwe en meer aerodynamische bodem die geïnspireerd is door die van de Mercedes-AMG One! Het resultaat is dat het gewicht op de vooras met meer dan 30 kg daalt terwijl de druk op de achteras met zo’n 15 kg toeneemt. Om de rondes op het circuit nog vlotter te laten verlopen, kan de Mercedes-AMG GT 63 Pro ook rekenen op gesmede velgen in maatje 21 duim met daarrond Michelin Pilot Sport 5’s of zelfs de Pilot Sport Cup 2R! Die laatste zijn natuurlijk optioneel, maar dan wel zonder meerkost. Dankzij de semislicks en de extra aerodynamische druk zou deze Mercedes-AMG GT 63 Pro aan het asfalt moeten kleven.