Sébastien Vanhouche

21 FEB 2024

Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Biedt de JCW-versie van de nieuwe Countryman nog evenveel fun, ondanks het toegenomen formaat van de derde generatie ‘compacte’ SUV van Mini?

De meest sportieve versie van de derde generatie Countryman werd in november voorgesteld en is de eerste waarvan Mini ons de sleutel heeft gegeven. Een model dat over de generaties heen fors is gegroeid: hoewel de tweede Countryman 18 cm langer en 3 cm breder was dan zijn voorganger, is hij wel... 15 cm korter, 2 cm smaller en 9 cm lager dan deze derde iteratie die net is onthuld!



(Veel) extra cm’s en fun voor de Mini Countryman JCW

Het grootste model van Mini is dus nog groter geworden. De Countryman JCW meet voortaan 4,45 m lang, 1,84 m breed en 1,65 m hoog. Heel ‘Mini’ kan je dat niet meer noemen... Toch moeten we toegeven dat de look van de compacte SUV sympathiek, vrolijk en dynamisch oogt, vooral als direct herkenbare JCW. Naast enkele specifieke logo’s onderscheidt de meest sportieve Countryman zich onder meer met zijn 4 uitlaatpijpen, zijn kleine geblokte vlaggen die in de grille en op de velgen zijn verstopt, en zijn specifieke lichtsignatuur. Die is personaliseerbaar en kan op elk moment worden aangepast, met 3 verschillende opties om uit te kiezen, waaronder een JCW-modus.



Origineel interieur

Aan boord zijn de presentatie en de materialen best ongebruikelijk in een auto. De afwerking is echter voorbeeldig, terwijl de hitsige JCW natuurlijk ook een specifieke bekleding krijgt met een sportievere look. Alleen jammer dat er nog veel harde plastics zijn te vinden onderaan het interieur... Maar nu zijn we aan het muggenziften, want het interieur van deze nieuwe Countryman is echt origineel en aangenaam om in te zitten. Een welkome afwisseling van de sombere, koude en soms zelfs kale interieurs van sommige andere premium compacte SUV’s. Goed werk van Mini!



Het pièce de résistance van deze nieuwe cabine is natuurlijk het gloednieuwe centrale display van 24 cm in diameter (9,5 inch). Het is het enige scherm aan boord, op het kleine head-up display na, dat standaard wordt meegeleverd op de JCW. En het is zowat de enige manier om deze SUV te bedienen! Dat kan met je stem via Spike, de stemassistent van Mini, of via het aanraakgevoelige OLED-scherm van het nieuwste infotainmentsysteem van Mini.

Een systeem dat het merk nog vrolijker en meer personaliseerbaar heeft proberen maken dan de rest van de auto dankzij de 7 verschillende modi, of zelfs 8 voor de versies met vierwielaandrijving. ‘Experiences’ die zowel de look van het systeem als het rijgedrag van de Countryman aanpassen. Vier van die modi geven hem zelfs een specifiek motorgeluid! Gelukkig kan je dat altijd uitzetten en in stilte rijden, want hoewel deze gadgets gedurende enkele sconden leuk zijn, worden ze ook al snel vervelend. Voor liefhebbers van Android Auto en Apple CarPlay worden beide systemen draadloos ondersteund en werken ze goed samen met het ronde scherm van de constructeur. Als we tenslotte nog iets hebben om op te merken aan het interieur, is dat er geen fysieke bedieningselementen zijn om snel de temperatuur of de ventilatie van de klimaatcontrole aan te passen.

Meer dan ooit een Mini voor het gezin

De afmetingen van de Countryman blijven maar toenemen, en hetzelfde geldt voor zijn wielbasis. Die is deze generatie met 2 cm gegroeid en meet voortaan 2,69 m lang. Op de achterbank zou je echter denken dat het nog veel meer is, want er is heel wat beenruimte te vinden! De achterbank kan bovendien standaard over 13 cm worden verschoven op de JCW-variant en beschikt zelfs over instelbare rugsteunen om de passagiers achterin zich comfortabel te laten installeren. De koffer blijft echter niet achter, met een volume van 505 tot 1.530 liter met de achterbank neergeklapt. De Countryman is dus zowel van buiten als van binnen groot geworden, en over dat laatste klagen we niet.

Meer van alles, behalve vermogen...

Het interieur van de Countryman JCW is dus een aangename verrassing, maar onder de motorkap is het eerder een teleurstelling. Zijn 2 liter-viercilinder turbobenzine ontwikkelt voortaan namelijk 221 kW (300 pk) en 400 Nm, of toch in Europa. De Amerikanen krijgen 12 pk meer. En zelfs de vorige generatie had 6 pk en 50 Nm extra om mee te spelen! En omdat hij langer, breder, hoger maar minder krachtig is geworden, spreekt het voor zich dat de nieuwe Countryman John Cooper Works ook wat langzamer is dan zijn voorganger. Ondanks zijn vierwielaandrijving en zijn 7-trapsautomaat met dubbele koppeling heeft hij 5,4 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te sprinten, met een topsnelheid van 250 km/u. Dat is knap, maar toch 0,3 seconden trager dan zijn voorganger... En omdat slecht nieuws nooit alleen komt, weet dat Mini een gemiddeld verbruik belooft van 8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 181 g/km. Reken in de praktijk echter op een tiental liter per 100 km. Gelukkig is het niet allemaal slecht nieuws...

Dynamisch en efficiënt, op één detail na...

Zodra je in de derde generatie Mini Countryman stapt, kan je zijn lage rijpositie voor een SUV van dit formaat waarderen, net als zijn kleine stuurtje dat zeer goed in de hand ligt. Dat belooft veel goeds voor het rijplezier. En inderdaad, het chassis van de John Cooper Works is perfect in balans en duivels efficiënt. De meest sportieve Countryman slingert opmerkelijk goed van bocht naar bocht, draait bijna volledig vlak en duikt en steigert totaal niet tijdens het optrekken en remmen. Hij lijkt zelfs kleiner en lichter dan hij in werkelijkheid is. Want hij is niet enkel groter geworden, maar ook zwaarder, met voortaan een gewicht van 1,7 ton! Het enige echte probleem voor sportief rijden is de versnellingsbak, die aan reactievermogen mist ondanks zijn dubbele koppeling. Het duurt net iets te lang voor hij de goede versnelling vindt. Jammer, zeker gezien de uitstekende dynamiek van de rest van de auto.

Maar om de Countryman een dergelijk sportief karakter te geven, heeft Mini hem moeten uitrusten met een adaptieve demping die wel heel stevig staat afgesteld. Misschien wel te stevig? Gelukkig compenseert de SUV dit qua comfort met een goede geluiddemping wanneer je de motor niet belast. Hij heeft ook de uitstekende rijhulp van BMW waarmee je (optioneel) zelfs autonoom van rijstrook kan wisselen op de snelweg, of zelfs het stuur los kan laten in de file aan snelheden van minder dan 60 km/u. Het stuur is daarnaast capacitief en herkent dus elke aanraking om de rijhulpmiddelen ingeschakeld te laten. Het resultaat is een Mini Countryman JCW ALL4 die liever de kilometers afmaalt op glad asfalt of op het circuit dan tussen de verkeersdrempels, kasseien en putdeksels van de stad.

Prijs Mini Countryman JCW ALL4 2024

De Mini Countryman JCW ALL4 is beschikbaar vanaf 54.950 euro. Dat is absoluut niet goedkoop, maar SUV’s met 300 pk die zowel dynamisch als ruim zijn, zijn dan ook niet goedkoop! Bovendien is hij standaard vrij goed uitgerust, hoewel je natuurlijk nog altijd enkele duizenden euro’s aan het prijskaartje kan toevoegen. En terwijl je in het zuiden van het land 511,24 euro wegenbelasting en 5.332 euro BIV betaalt, is dat in Vlaanderen respectievelijk 483,64 euro en 1.904,90 euro.



Ons verdict

Zijn harde demping en het gebrek aan reactievermogen van zijn versnellingsbak zijn zonder twijfel de grootste zwaktepunten van de Mini Countryman JCW ALL4. Toch als je het door de vingers ziet dat er ‘Mini’ op de kofferklep en de neus staat van deze, laten we wel wezen, niet meer zo kleine SUV. Voor de rest heeft de constructeur uitstekend werk geleverd en heeft het zijn SUV leuker en ruimer, maar ook efficiënter dan ooit gemaakt, vooral in deze John Cooper Works-versie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie