Yeelen Möller

6 DEC 2023

Nieuwe Suzuki Swift kijkt een beetje treuriger

De vierde generatie Suzuki Swift is officieel voorgesteld voor Europa. Het model is vooral een evolutie wat de techniek betreft, maar qua design zijn er wel grote verschillen op te merken. Al is het vrolijke van vroeger er wel een beetje uit...

De Suzuki Swift is al sinds de jaren ’80 op de markt in Europa, maar in Japan wordt er pas geteld vanaf de generatie die in 2005 op de markt kwam. Die was meer op Europa gericht en werd dan ook een bescheiden succes op onze markt, met een plezierig rijgedrag (vooral als Swift Sport) voor een schappelijke prijs. Deze nieuwste generatie wordt dan ook als de vierde beschouwd en baseert zich op technisch vlak grotendeels op zijn voorganger. De lengte van 3,89 m en de wielbasis van 2,45 m blijven dan ook identiek. 

Stompe neus

Waar de Swift wel evolueert, is op vlak van design en technologie. Het nieuwe model heeft een wat lagere en meer stompe neus, die moderner oogt, maar ook wat minder vrolijk dan zijn voorgangers. Het contrasterende dak is gebleven, maar de C-stijl loopt niet langer visueel op. Achteraan is er een dikkere achterbumper en zijn er lichtblokken met 3D-effect te zien. Er zijn negen kleuren om uit te kiezen, waarvan twee nieuw (Frontier Blue Metallic en Cool Yellow Metallic) en met vier two-tone combinaties.

Volledig nieuw dashboard

Aan boord is de cockpit duidelijk gemoderniseerd. Het infotainmentscherm is volledig nieuw, meet 9 inch in diameter en staat nu boven de luchtroosters geplaatst. Apple CarPlay en Android Auto worden ondersteund en er is ook Wi-Fi aan boord. Verder zien we een volledig nieuw dashboard met contrasterende elementen en een verbeterde ergonomie. De tellers zijn nog steeds analoog. Verder werd ook de veiligheidstechnologie gevoelig verbeterd, met een noodremhulp, rijstrookassistent, aandachtsmonitor, verkeersbordherkenning, dodehoekmonitor en meer. 

Mild hybride en... vierwielaandrijving!

Qua techniek behoudt de Swift zijn atmosferische 1,2 liter-driecilinder van 81 pk en 110 Nm die wordt ondersteund door een mild hybride systeem op 12 V, met een elektromotor van 3 pk, al zou die motor wel nog iets zuinger moeten zijn dan op het huidige model. Schakelen kan middels een manuele vijfbak of een CVT-automaat, en je hebt zelfs de mogelijkheid om te kiezen voor vierwielaandrijving, zowat een unicum in dit segment. Op de prijs is het nog even wachten, de nieuwe Suzuki Swift zou vanaf de lente van 2024 bij de dealer moeten staan.

Advertentie
Advertentie
Advertentie