Ben je in de tijd blijven steken toen de SUV's van Renault Kadjar en Koleos heetten, de Scénic en Espace monovolumes waren en er zelfs een pick-up was van het Franse merk met de naam Alaskan? Dan is het hoog tijd om je bij te scholen over de nieuwe SUV-familie van Renault! Het Franse merk heeft dan ook zijn commerciële strategie aangepast om maximaal in te zetten op het SUV-segment met een aanbod in alle groottes en met alle soorten motorisaties.

1. Renault Captur: 4,24 m, vanaf 20.250 euro

Bij Renault is er geen mini-SUV in het A-segment met een lengte van ongeveer 4 meter te vinden. De 4,24 m lange Captur dient dus als instapmodel in de SUV-familie van het Franse merk. Hij onderscheidt zich met zijn ideale verhouding tussen formaat, binnenruimte en koffervolume. Een eigenschap die hij mede te danken heeft aan zijn verschuifbare achterbank, waarmee je meer zitruimte of net een grotere koffer kan scheppen, afhankelijk van je noden en wensen. Qua design heeft Renault net een grote update doorgevoerd op het model, die de Captur het nieuwe, hoekige merkgezicht heeft opgeleverd.

Op motorisch vlak blijft de Captur 2024 beschikbaar met verbrandingsmotoren of een hybride aandrijflijn. Diesel is echter niet meer te vinden in het gamma. De Captur op benzine (TCe 90) heeft een vanafprijs van 20.250 euro, de mildhybride 160 EDC is er vanaf 26.200 euro en de 'full hybrid' E-Tech 145 is verkrijgbaar vanaf 28.500 euro.

2. Renault Arkana: 4,57 m, vanaf 27.450 euro

De Arkana is het tweede lid van de SUV-familie van Renault en is de stijlvolle broer van de Captur. Hij deelt namelijk zijn technische basis met het model hierboven, maar dan in de hippe vorm van een SUV-coupé. Dat maakt hem ook een pak langer, met een silhouet dat flirt met de grens van 4,60 m. De Arkana werd in 2021 gelanceerd en kreeg in 2023 een kleine cosmetische update, met onder meer het nieuwe Renault-logo en de sportief-chique uitvoering Esprit Alpine.

Qua techniek is de Arkana enkel beschikbaar met geëlektrificeerde benzinemotoren: mildhybride (140 of 160 pk) vanaf 27.450 euro of als E-Tech Full Hybrid 145 vanaf 30.350 euro.

3. Renault Symbioz: 4,41 m, vanaf 32.000 euro

De Symbioz is de nieuwste telg binnen de SUV-familie van Renault. Hij neemt ook de technische basis over van de Captur, maar positioneert zich als het familiale alternatief dankzij een tot 4,41 m uitgerokken koetswerk. Ook de over 16 cm verschuifbare achterbank is aanwezig om het koffervolume te kunnen moduleren (van 492 tot 624 liter). De Symbioz zou je kunnen beschouwen als de onrechtstreekse afstammeling van de vorige generatie Scenic met verbrandingsmotor, of natuurlijk het hybride equivalent van de nieuwe elektrische Scenic (zie hieronder). Onder de motorkap zit voorlopig enkel de E-Tech Full Hybrid-motorisatie van 145 pk. De lancering staat gepland voor september 2024, met een vanafprijs van 32.000 euro. Maar merk op dat er later nog goedkopere mildhybride motorisaties zouden moeten volgen.

4. Renault Scenic E-Tech Electric: 4,47 m, vanaf 39.950 euro

We wisselen het geweer van schouder met de Scenic. Voor zijn nieuwste generatie is de populaire monovolume van Renault niet enkel getransformeerd tot een SUV, maar is hij ook overgeschakeld naar elektrische mobiliteit. Deze nieuwe Scenic kan je daarmee beschouwen als de meer gezinsgerichte tegenhanger van de Megane E-Tech Electric. De elektrische Scenic maakt van zijn specifieke EV-platform gebruik door heel wat zitruimte op de achterbank te bieden, ondanks een lengte die beperkt blijft tot minder dan 4,50 m. Zijn modulariteit kan niet tippen aan die van de vorige generaties Scenic (vaste achterbank, geen instelbare rugleuning achteraan, enkel als 5-zitter, enz.). Maar het blijft wel een aangename wagen voor het hele gezin.

Renault verkoopt de Scenic in twee technische versies: 'Comfort Range' (420 km WLTP) met een batterij van 60 kWh en een motor van 170 pk, of 'Long Range' (625 km WLTP) met een batterij van 87 kWh en een motor van 220 pk. De eerste wordt aangeboden vanaf 39.950 euro, tegenover 46.950 euro voor de tweede.

5. Renault Austral: 4,51 m, vanaf 35.700 euro

De Austral is al sinds 2022 op de markt en markeerde toen het nieuwe SUV-offensief van Renault. Hij neemt het stokje over van de Kadjar en Koleos, met niet enkel een hoogwaardigere uitstraling voor zijn exterieur, maar ook voor zijn interieur. De Austral was ook het eerste model met het nieuwe Android Automotive-infotainmentsysteem binnen de SUV-familie van Renault. Zijn verschuifbare achterbank garandeert voldoende binnenruimte, terwijl zijn dynamiek eveneens van hoog allooi is (vooral met de 4Control-vierwielsturing die hem nog snediger doet insturen).

Op mechanisch vlak wordt de Austral altijd aangeboden met een geêlektrificeerde benzinemotor: ofwel als mildhybride met 160 pk (vanaf 35.700 euro), ofwel als E-Tech Full Hybrid met 200 pk (vanaf 36.800 euro).

6. Renault Espace: 4,72 m, vanaf 43.900 euro

Net als de Scenic is de Espace van team veranderd. Het is geen monovolume meer, maar wel een SUV. Je zou de nieuwste generatie Espace kunnen beschouwen als een verlengde versie van de Austral. Ten opzichte van zijn kleine broer is de Espace 21 cm langer geworden. Dat levert hem twee extra zitjes op in de koffer, die standaard worden meegeleverd. De Espace is dus de enige SUV van Renault met 7 zitplaatsen (al kan je hem ook kosteloos met 5 zitplaatsen laten uitvoeren). Maar de passagiers op de derde zitrij zitten niet zo gemakkelijk als in de volwaardige zetels van de vorige Espaces uit het MPV-tijdperk.

Qua motoren wordt de 7e generatie Espace enkel geleverd met een hybride aandrijflijn van 200 pk. De Espace E-Tech Full Hybrid 200 heeft een vanafprijs van 43.900 euro.

7. Renault Rafale: 4,71 m, vanaf 44.000 euro

We ronden dit overzicht af met het nieuwe SUV-vlaggenschip van Renault, de Rafale. Dit model wil de concurrentie aangaan met de SUV's van de premiummerken dankzij een verzorgd design (waarmee hij zelfs de Franse president Macron wist te verleiden!). Daarmee is het net als de Arkana een SUV-coupé geworden. Maar dan met een flink groter formaat, want hij meet 4,71 m lang, waarmee hij bijna net zo groot is als de Espace. Al krijg je hier natuurlijk geen 7 zitplaatsen. Ondanks zijn aflopende daklijn krijg je wel nog steeds een grote koffer van 530 liter.

Op mechanisch vlak is de Rafale, net als de Espace, voorlopig enkel beschikbaar met de zelfladende hybride aandrijflijn van 200 pk (vanaf 44.000 euro)à. Maar binnenkort krijgt hij ook de nieuwe plug-inhybride motorisatie van Renault, de E-Tech 4x4 300. Die krijgt, zoals zijn naam aangeeft, een piekvermogen van 300 pk en vierwielaandrijving. Zijn oplaadbare batterij van 22 kWh geeft hem ook een elektrische autonomie van 100 km.