Wim Bervoets

24 MEI 2019

Rijtest: Ford Mustang Bullitt, filmisch eerbetoon

Er zijn van die filmauto’s die tot de verbeelding blijven spreken. Herbie de Kever bijvoorbeeld, of de DeLorean uit Back To The Future. Of de Ford Mustang uit de legendarische achtervolgingsscène in Bullitt. Die film uit 1968 katapulteerde niet alleen Steve McQueen tot een filmicoon, maar ook de Ford Mustang. Vandaag, ruim vijftig jaar later, brengt Ford een eerbetoon aan de film met de Mustang Bullitt. Is de ‘Stang met atmosferische V8 en manuele versnellingsbak een auto met borsthaar?

Advertentie
Advertentie

201905240710112018fordmustangbullit008.jpg

De tekentafel

De Ford Mustang Bullitt is uiteraard gebaseerd op de Mustang die in 2015 zijn grote rentree maakte in Europa en die begin 2018 een facelift kreeg. Toch is het niet de eerste Mustang Bullitt: in 2001 en 2008 bouwde Ford ook al speciale Bullitts, maar die werden toen bij ons niet ingevoerd.

201905240710172018fordmustangbullit014.jpg

Vandaag is dat anders, en herken je de Bullitt aan zijn totale afwezigheid van Mustang-logo’s. Geen galopperend paard, maar een clean radiatorrooster vooraan en een Bullitt-logo op de achterklep. De benzinedop werd ook aangepast, en de Mustang krijgt specifieke zwarte 19-duimsvelgen en rode Brembo-remmen. Hij is maar in twee kleuren verkrijgbaar: Shadow Black en Dark Highland Green.

201905240710572018fordmustangbullit068.jpg
201905240710442018fordmustangbullit064.jpg

201905240710552018fordmustangbullit067.jpg
201905240710562018fordmustangbullit070.jpg

Ook binnenin springen de verwijzingen naar de film meteen in het oog: op het stuur is het Mustang-logo vervangen door een Bullitt-logo, en de top van de pook van de manuele versnellingsbak – de Mustang Bullitt is alleen verkrijgbaar met de manuele bak – werd vervangen door een witte biljartbal. Verder keert de koetswerkkleur terug in het interieur, prijkt er een aangepast modelplaatje op het dashboard aan de passagierskant en werd het welkomstscherm aangepast.

201905240710202018fordmustangbullit029.jpg

Voor de rest krijg je de klassieke Ford Mustang-elementen in het interieur, met optioneel uit de kluiten gewassen Recaro-sportzetels die een fractie te hoog opgesteld staan maar wel goed steunen, en tuimelschakelaars op de middenconsole. Een aangename omgeving om in te vertoeven, tenminste: als je voorbij de wat goedkopere kwaliteit van sommige materialen kijkt. Al gaat die er wel op vooruit vergeleken met de versie van voor de facelift.

201905240710352018fordmustangbullit032.jpg
201905240710222018fordmustangbullit031.jpg

De testbank

Duw je de startknop in, dan vergeet je de kleinere kantjes van deze Mustang Bullitt al snel. De 5 liter grote V8 komt met een intimiderende grol tot leven. Hij werd trouwens aangepast ten opzichte van de ‘gewone’ Mustang: de V8 ademt vrijer in en krijgt het motormanagement van de Shelby GT350. Resultaat: 10 pk extra, terwijl het koppel ongewijzigd blijft (460 pk en 529 Nm). In combinatie met de manuele zesbak en achterwielaandrijving zorgt dat ervoor dat de Mustang Bullitt 100 km/u aantikt in 4,6 seconden en doorraast tot 263 km/u.

201905240710152018fordmustangbullit012.jpg

Die sprint vanuit stilstand kun je trouwens perfect controleren via de verschillende rijmodi. De atmosferische V8 ontplooit zijn volle macht pas hoger in de toeren, waardoor je in de ‘Drag Strip’-modus bijvoorbeeld niet noodzakelijk met gierende banden uit de startblokken schiet. Al is dat met de ‘Burnout’-modus wel perfect mogelijk… Nog controleerbaar: de uitlaat. Die heeft een stille modus om je buren niet te irriteren, maar evengoed een racemodus, die in theorie voorbehouden is voor circuit maar met een simpele druk op de knop valt te omzeilen. In dat geval klinkt deze Mustang Bullitt als een diepe, bassige Spitfire.

201905240710192018fordmustangbullit027.jpg

Verder verschilt het rijgedrag van de Bullitt niet zoveel van dat van de gewone Mustang met V8. De neus is zwaar en het gewicht ligt hoog, maar al bij al laat de Ford zich gewillig dirigeren. De brede achterbanden geven grip en vertrouwen in de bochten, maar blijven natuurlijk provoceerbaar. Sturen doet de Mustang Bullitt zwaar, schakelen en ontkoppelen vergen ook de nodige spierkracht. Maar dat heeft in deze auto zijn charmes. De adaptieve MagneRide-dempers reageren in de sportiefste setting stug, maar bewaren verder mooi het comfort.

201905240710172018fordmustangbullit019.jpg

De rekening

De prijs die Ford vraagt voor deze Mustang Bullitt? € 52.850, oftewel € 6.000 meer dan een ‘gewone’ Mustang met V8. Aangezien de aanpassingen aan de Bullitt vooral cosmetisch van aard zijn, lijkt dat wat aan de prijzige kant. Maar dat neemt niet weg dat een ‘gewone’ Mustang V8 met enkele opties qua prijskaartje in de buurt komt, en dat dit al bij al nog een vrij aanvaardbare catalogusprijs blijft voor een atmosferische V8 met manuele bak. En dat compenseert natuurlijk de hoge taksen die je op zo’n motor betaalt…

201905240710182018fordmustangbullit024.jpg

Het verdict

Is de Ford Mustang Bullitt een absoluut hebbeding? Voor Mustang-fans wellicht wel. En toegegeven, de Bullitt klinkt net dat ietsje beter en heeft net dat ietsje meer borsthaar dan de ‘gewone’ Mustang V8. Maar die laatste rijdt bijzonder gelijkaardig en bespaart je nog een kleine slok op de catalogusprijsborrel. En dat geld kan je gebruiken als vadertje staat komt aankloppen voor die V8. De Mustang Bullitt? Een versie voor de fans dus. Maar wat voor een…

201905240710112018fordmustangbullit007.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie