Vroom

19 JAN 2021

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

De Toyota Highlander is al 20 jaar op de markt in de VS en wordt daar ook gebouwd. Nu steekt hij de Oceaan over om zich op het Oude Continent te wagen. Heeft hij de nodige wapens om Europese klanten te verleiden?

Advertentie
Advertentie


20210118210020toyotahighlander(5).jpg

De Toyota Highlander, een dikke 7-zits SUV van bijna 5 meter lang, is voor het eerst beschikbaar bij Europese dealers. Toch is het geen nieuw model, want hij is al aan zijn vierde generatie toe. Het Japanse merk verkoopt hem namelijk al sinds begin de jaren 2000 in de Verenigde Staten. Kan de Highlander met zijn 7 zitplaatsen en hybride motorisering ook in Europa meespelen?

Groot maar niet intimiderend

20210118210019toyotahighlander(6).jpg

Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,93 meter en een hoogte van 1,75 meter maakt deze Highlander indruk. Toch lijkt hij niet massief. Zijn design verwijst naar de overige modellen van het Japanse merk, met een groot radiatorrooster en fijne koplampen. Deze Japanner heeft een Amerikaanse uitstraling. Dat is ook logisch aangezien hij daar wordt gebouwd.

7 plaatsen en een koffer

20210118210014toyotahighlander(3).jpg

Dankzij de grote wielbasis is er ruimte in deze Highlander, vooral voor de mensen op de tweede zitrij. Deze SUV heeft 7 zitplaatsen en is enkel in die configuratie beschikbaar. Toyota belooft dat elk van de zeven stoelen geschikt is voor een volwassene. En hoewel het klopt dat iedereen op de plaatsen in de koffer kan gaan zitten, zal een volwassene er niet graag lang blijven zitten. De knieruimte is er aanvaardbaar, maar zodra je zit, staan je knieën wel heel hoog. En voor wat de hoofdruimte betreft: laat ons zeggen dat je beter niet al te groot bent om comfortabel plaats te vinden.

Wanneer alle stoelen neergeklapt zijn, is de laadvloer vlak en de koffer gewoonweg immens: de langste in zijn segment, zo beweert Toyota. Omgekeerd is de koffer met alle 7 stoelen op hun plek (veel) kleiner, maar hij is er toch. Goed gedaan, Toyota.

Kwaliteit, maar niet echt premium

20210118210019toyotahighlander(4).jpg

Eens je achter het stuur zit kan je niet naast het grote centrale scherm van 12,3 duim kijken. Het reageert snel, de scherpte is goed en het oogt aangenaam. Het is opgedeeld in twee aparte delen, maar slechts één ervan kan op het hele scherm worden getoond. Helaas gaat het niet om het nuttigste van de twee. Je kan namelijk enkel de gegevens van de klimaatregeling of het rijden in het groot tonen, maar niet de kaart of de multimedia. Jammer. Dit centrale scherm neemt plaats op een dashboard met kwalitatieve materialen, zoals in de rest van het interieur: leder, hout, zachte kunststoffen enzovoort. Toch hangt hier geen premiumsfeer. Misschien als gevolg van het algemene design, dat zeer druk is…

Er zijn ook luxefuncties: verwarmde en geventileerde stoelen, semizelfstandig rijden, een 360-gradencamera enzovoort. Na een druk op een knop verandert de binnenspiegel in een scherm dat is gekoppeld aan een camera achterop. Dat detail is meer dan aangenaam wanneer alle 7 stoelen bezet zijn of de koffer vol zit. Praktisch.

Rustig rijden, graag

20210118210020toyotahighlander(7).jpg

Om de grote SUV in beweging te brengen, biedt Toyota slechts één enkele motor aan: een niet-oplaadbare hybride 2.5 van 248 pk. Dit blok laat de Highlander naar 100 km/u optrekken in 8,3 seconden, maar maakt er niet bepaald een renpaard van. Hij is wel meer dan voldoende sterk om comfortabel met het verkeer mee te stromen.

De Japanse autobouwer zegt veel werk te hebben gemaakt van de geluiddemping in deze dikke SUV. Bij het rijden hoor je nagenoeg geen wind- of stroomlijngeluiden. Ook de motor toont zich heel discreet wanneer hij bij lage snelheden werkt. Zodra hij echter wordt aangesproken en toeren maakt laat de 2.5 van zich horen. Door zijn formaat, zijn gewicht, zijn motor die luidruchtig wordt bij hoge toerentallen en zijn ophanging die de weg goed filtert geeft deze SUV je meer zin om hem rustig te gebruiken, zoals een goede (kroostrijke) gezinsvader. Deze Highlander is een vierwielaandrijver, maar enkel dankzij een elektromotor. Enkel die laatste drijft namelijk de achterwielen aan, terwijl de vooras door de verbrandingsmotor wordt aangedreven.

Beheerst verbruik

20210118210019toyotahighlander(2).jpg

Zoals in de meeste recente Toyota’s staat op de middenconsole een EV-knop waarmee je puur elektrisch kunt rijden. En zoals in de meeste recente Toyota’s geraak je dan maar een paar honderd meter ver, net genoeg om in stilte van je woning weg te rijden. Het Japanse merk is een meester in het bouwen van niet-herlaadbare hybrides en dat blijkt ook in deze Highlander. Toyota kondigt een WLTP-normverbruik aan van 6,6 l/100 km. Het traject van deze eerste test bracht ons door kleine dorpjes en door het platteland van België eerder dan op onze snelwegen. Toch hebben we niet geaarzeld om deze Highlander wat te ‘misbruiken’ om zijn dynamiek en zijn prestaties uit te proberen. Het resultaat? Een mooi beheerst verbruik van 7 l/100 km. A priori verbruikt deze SUV dus vrij weinig gezien zijn formaat.

Welke concurrenten?

20210118210020toyotahighlander(8).jpg

Hoeveel moet je uitgeven om deze 7-zits SUV te kopen? De prijzen beginnen bij 56.460 euro voor de basisversie en gaan tot 66.490 euro voor onze testvariant Premium Plus. De twee plaatsen in de koffer zijn standaard, ongeacht de versie, dus je moet er nooit voor bijbetalen. Ook de basisuitrusting is genereus. We kunnen dus moeilijk klagen over deze 7-zits SUV.

Ons verdict

20210118210013toyotahighlander(1).jpg

Deze vierde generatie van de Highlander, die voor het eerst in Europa op de markt komt, is een goede auto. De achterste stoelenrij is misschien niet ideaal voor lange trajecten, maar een volwassene kan er perfect plaats nemen. En de motor, die wat luidruchtig is bij hoge toerentallen, lijkt zijn dorst heel goed onder controle te houden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie