Sébastien Vanhouche

4 JUL 2024

Test: Toyota GR Yaris 2024, nog beter meesterwerk!

De Toyota GR Yaris, het onbetwiste meesterwerk van 2020, maakt zijn comeback in 2024. Maar wat viel er nog te verbeteren ten opzichte van het oude model?

"De Toyota GR Yaris 2024 is een ongelooflijk instrument, misschien wel het beste van allemaal, om plezier mee te maken en het gedrag en de dynamiek van een auto in alle veiligheid te leren kennen."

Advertentie
Advertentie

De meest sportieve, maar vooral de gekse Toyota Yaris van allemaal is terug! Of toch min of meer, maar dat leggen we later nog uit. De sportafdeling Gazoo Racing, die achtereenvolgende wereldtitels heeft behaald in zowel het WRC als het WEC, is weer helemaal terug en is er in geslaagd om zijn meesterwerk uit 2020 nog verder te verbeteren! Maar hoe? Het antwoord van achter het stuur van de nieuwe GR Yaris 2024, die we konden testen op het circuit van Laquais en de kleine bergwegen die leiden naar de Col du Granier by Lyon. Het zou een understatement zijn om te zeggen dat we ons flink hebben geamuseerd...

Design

Volledig functioneel, maar erg begeerlijk!

We beginnen met de verschillen tussen een GR en een gewone Yaris. Maar het is misschien gemakkelijker om op te sommen wat er niet is veranderd: de twee koplampen, de buitenspiegels en de dakantenne. Vijf kleine details, dat is alles! Zelfs zijn lengte van 3,995 m, zijn breedte van 1,805 m en zijn hoogte van 1,455 m zijn anders dan de afmetingen van elke andere Yaris. Het is amper nog een Toyota! De logo's van het merk zijn dan ook zeldzaam te vinden: eentje vooraan, eentje op het stuur en eentje op elke naafdop. De Japanse constructeur probeert namelijk zijn GR-producten te onderscheiden van zijn klassieke gamma, alsof ze deel uitmaken van een apart merk.

Net als bij een racewagen zijn alle aanpassingen die Gazoo Racing heeft toegepast puur functioneel. De nieuwe voorbumper heeft bijvoorbeeld als voornaamste doel de motor beter koelen. Hij is zelfs in verschillende delen opgesplitst om kleine herstellingen te vergemakkelijken. Achteraan geldt hetzelfde principe: de mist- en achteruitrijlichten zijn uit de bumper verwijderd, terwijl het derde remlicht is weggehaald van de spoiler. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te vervangen of personaliseren.

Eenmaal aan boord leek het interieur van de vorige GR Yaris tenminste nog op de meer gewone varianten van de Japanse stadswagen. Vandaag is dat niet meer het geval! Gazoo Racing heeft namelijk een nieuw dashboard ontworpen dat 5 cm lager zit en volledig naar de bestuurder is gericht. De middenspiegel werd ook verhoogd, terwijl de kuipzetels nu 2,5 cm lager gemonteerd zijn om het zicht naar buiten en de sensaties achter het stuur te verbeteren. Toegegeven, bijna alles is van hard plastic, maar het zit goed in elkaar en het is bijzonder functioneel!

Beleving

Geen poespas of tierlantijntjes

Voor de bestuurder vinden we een digitaal instrumentenpaneel terug van 12,3 inch, dat volledig personaliseerbaar is. Centraal op het dashboard prijkt een aanraakscherm van 8 inch dat draadloos met Apple CarPlay en Android Auto kan verbinden, boven de nog steeds fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole. Net daaronder zit de versnellingspook en enkele knoppen waarmee je de verschillende rijmodi kan instellen. Alles zit altijd binnen handbereik van de bestuurder, zonder dat die zich moet bukken of uitstrekken. Geen poespas of tierlantijntjes, alleen het essentiële en daarmee uit.

De GR Yaris beschikt ook over twee zitplaatsen op de achterbank en een koffer van 174 liter die net groot genoeg is voor de wekelijkse boodschappen. Maar dit is dan ook niet het soort auto om mee te gaan shoppen of om met het gezin mee op vakantie te trekken, toch? Het is eerder een auto om mee te rijden, om te genieten van zijn ongelooflijke chassis en zijn onvermoeibare driecilinder!

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Geweldige driecilinder van 206 kW (280 pk) en 390 Nm!

Op 4 jaar tijd heeft de 1,6 liter-driecilinder turbo van de GR Yaris 14 kW (19 pk) en 30 Nm gewonnen. Zijn vermogen is namelijk toegenomen van 192 kW (261 pk) en 360 Nm naar 206 kW (280 pk) en 390 Nm! Daarmee knalt het 1,3 ton zware bommetje van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden en haalt hij een topsnelheid van 230 km/u.

Dit toegenomen vermogen wordt nog steeds over de vier wielen verdeeld via een manuele zesversnellingsbak, maar niet alleen meer. De GR Yaris is nu namelijk ook beschikbaar met een optionele DAT-automaat (Direct Automatic Transmission) met 8 versnellingen, waarvan de bediening zelfs is omgedraaid ten opzichte van de meeste automaten, zodat je moet duwen op de pook om terug te schakelen en trekken om op te schakelen. Net als in een racewagen!

Uitzonderlijk en onvermoeibaar precisie-instrument

Je hebt maar een paar bochten in de nieuwe Toyota GR Yaris nodig om te begrijpen dat het niet de snelste auto is op een trackday, maar dat hij wel zijn piloot in staat zal stellen om de hele dag de meeste vooruitgang te boeken. Ten eerste omdat hij je snel vertrouwen geeft, maar vooral omdat je alles wat er achter het stuur gebeurt duidelijk kan voelen: lastwissels, onder- en overstuur, ... En dat om een enorm progressieve manier. Zijn chassis is dan ook perfect in balans en toont zich nooit verraderlijk. Toegegeven, de nieuwe GR Yaris is misschien niet zo speels als het oude model, maar hij is nog makkelijker te temmen, en dat door iedereen! Toyota heeft de opdracht goed begrepen, net als met de iMT-functie, die de perfecte dot tussengas geeft bij het terugschakelen met de manuele versnellingsbak. Handig!

Als je de auto eenmaal onder de knie hebt, wat niet lang duurt, kan je beginnen spelen met de nieuwe rijmodi: Normal, Gravel en Track. Die eerste is niet verandert en stuurt nog steeds 60% van het vermogen naar de voorwielen en 40% naar achteren. De tweede geeft een meer evenredige verdeling van het vermogen in de Japanse hot hatch (53:47), terwijl de laatste variabel is en tot 70% van het koppel naar de achterwielen stuurt voor een maximale efficiëntie. Er zijn ook andere parameters die veranderen, vooral bij de versnellingsbak en de differentiëlen, waardoor je echt een duidelijk verschil voelt tussen de verschillende rijmodi, zonder dat het de auto vreemd doet aanvoelen.

En als je echt zelfvertrouwen hebt gekregen, kan je met een simpele druk op de knop werkelijk alle rijhulpmiddelen uitschakelen! Maar opnieuw verandert het karakter van de GR Yaris daar niet echt door. Het stelt je gewoon in staat zijn grenzen gemakkelijker te benaderen, ze beter te begrijpen en nog verder te gaan.

De automatische versnellingsbak is eigenlijk net zo interessant als de manuele. Hij is natuurlijk iets minder leuk, maar wel verduiveld efficiënt. De schakelmomenten zijn bijna onbestaande. Met zijn 8 versnellingen in plaats van 6 is de automaat ook iets preciezer en kom je nooit tussen twee versnellingen te zitten bij het ingaan of uitkomen van een bocht.

Koffiemolen op anabolen

Tenslotte is de driecilinder van de GR Yaris simpelweg onvermoeibaar. Toegegeven, het is niet de meest nobele motor, maar hij houdt nooit op met duwen! Je geeft plankgas en de toeren blijven maar toenemen, terwijl de uitlaat steeds luider klinkt. En dat is nog maar het begin, want elke keer als je schakelt begint het feest opnieuw! Wij klagen in ieder geval niet, want achter het stuur willen we nooit dat het stopt. Maar op een bepaald moment moet je je rechtervoet optillen en terug neer laten dalen op het rempedaal bij het naderen van een bocht. Een rempedaal dat gelukkig nooit zacht wordt. De nieuwe Toyota GR Yaris lijkt zowat alles te kunnen incasseren, en dat overal. Toch zolang je niet te snel stopt. Bij de eerste pauze na de afdaling van de Col du Granier waren onze remmen namelijk nog steeds erg warm, zonder dat we het hadden gevoeld in het pedaal. Trouwens, zoals elke Toyota, wordt deze kleine raket gedekt door 10 jaar of 185.000 km garantie!

Als we echt een gebrek moeten vinden, dan zouden stoelen met meer zijdelingse steun niet misstaan. Toyota en Gazoo Racing, jullie weten wat jullie te doen staat. En moest het al mogelijk zijn om al een exemplaar van jullie volgende creatie te reserveren voor ons, dan zouden we daar dankbaar voor zijn. Want het moeilijkste aan de nieuwe GR Yaris is misschien wel om een exemplaar te kunnen bemachtigen...

Prijs

De nieuwe Toyota GR Yaris had een vanafprijs moeten krijgen van 48.630 euro met een manuele versnellingsbak en 51.270 euro met een automaat. Waarom "had"? Omdat, zoals wel vaker met de producten van Gazoo Racing, alle exemplaren veel te snel uitgedeeld waren. De volledige productie voor België was namelijk in minder dan twee uur uitverkocht! Om maar een indicatie te geven van hoe gewild dit kleine bommetje is. Je bent dus genoodzaakt om de tweedehandsmarkt op te zoeken, waar er ongetwijfeld ongebruikte exemplaren met een flinke marge zullen worden aangeboden...

Verdict

We weten niet welk mirakel er heeft geschied, maar Toyota Gazoo Racing is erin geslaagd zijn meesterwerk uit 2020 nog verder te verbeteren. De nieuwe GR Yaris is meer dan ooit een geweldig instrument, misschien wel het beste, om plezier mee te maken en het rijgedrag en de fysica van een auto in alle veiligheid te leren kennen. Zijn grootste gebrek is misschien wel dat alle exemplaren al lang en breed uitverkocht zijn...

Advertentie
Advertentie
Advertentie