Bert Troubleyn

18 MRT 2021

Toyota laat de Aygo nog niet vallen

Al bezwijkt ook de kleine stadswagen voor de lokroep van de SUV’s.

20210318153057aygo.jpg

Van het A-segment (kleine stadsauto’s) wordt regelmatig voorspeld dat het einde nabij is. Deze kleine autootjes met lage prijzen bieden hun constructeurs zo’n beperkte winstmarge dat het bijna niet meer te doen is om ze nog op een financieel haalbare manier te laten voldoen aan de nieuwste uitstootnormen. Toch lijkt Toyota nog een toekomst te zien voor zijn Aygo.

20210318152856aygo.jpg

De Japanners hebben namelijk net de conceptcar Aygo X Prologue onthuld. Hoewel het karretje niet veel groter zou zijn dan de huidige Aygo, heeft een veel stoerdere uitstraling dankzij allerlei SUV-attributen. Zo zijn de wielkasten heel breed uitgezet en lijkt de auto ook wat hoger op de poten te staan. Zwarte wielkastranden moeten de musculatuur van het model nog versterken. Vooraan wordt de Aygo X gekenmerkt door een onconventioneel koplampdesign, waarbij de lichtblokken met een led-strip over de hele breedte van de neus met elkaar verbonden zijn.

20210318153043aygo.jpg

Achteraan oogt hij wat conventioneler en doet hij zelfs nog vrij sterk aan de huidige Aygo denken, als die laatste plots een intensieve fitnesskuur was gaan volgen. Onofficiële bronnen beweren dat een productieversie van de Aygo X al in de eerste helft van 2022 op de markt zou komen. Over de mechaniek laat Toyota niets anders los dan dat hij op het GA-B-platform staat waar ook de Yaris op is ontwikkeld, maar we verwachten daarom geen hybride aandrijflijn of sportieve GR-versie.

20210318152857aygo.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie