De BMW X2 gaat zijn tweede generatie in! Voor de gelegenheid is hij aanzienlijk verlengd en heeft hij nu ook de vorm van een SUV-coupé. En met 'aanzienlijk' bedoelen we ook dat hij echt een stuk groter geworden is. Hij wint 19,4 cm in de lengte, 2,1 cm in de breedte en 6,4 cm in de hoogte en is nu 4,55 m lang, 1,85 m breed en 1,59 m hoog. En als je vindt dat deze tweede generatie nog niet genoeg opvalt, kan het model nu voor de eerste keer worden uitgerust met een verlichte grille.



BMW X2, tegenhanger van de X1

Het interieur is dan weer identiek aan dat van de nieuwe X1. We zien hetzelfde dubbele digitale schermpaneel van 10,7 en 10,25 inch met het nieuwste BMW-besturingssysteem generatie 9, terwijl ook de zwevende middenarmsteun wordt overgenomen. Merk op dat de standaarduitrusting flink is verbeterd ten opzichte van de vorige X2. De SUV wordt vanaf de fabriek uitgerust met automatische airco in twee zones, navigatie, een lederen sportstuur en zelfs een elektrisch openende koffer. Die laatste is ook een stuk gegroeid en meet voortaan 560 tot 1.470 liter.



Benzine, diesel en sportief

Onder de motorkap van de X2 vinden we een deel van de motorisaties terug die al in de X1 aanwezig zijn, inclusief de krachtige M35i xDrive met een 2 liter-viercilinder van 221 kW (300 pk) en 400 Nm. Een cavalerie waarmee de SUV-coupé in 5,4 seconden naar 100 km/u sprint. De bravere sDrive20i heeft dan weer een mild hybride 1,5 liter-driecilinder die 125 kW (170 pk) ontwikkelt. Tenslotte kan de X2 nog genieten van een 2 liter-viercilinder diesel van 110 kW (150 pk) in het geval van de sDrive18d. Al deze motoren worden standaard gekoppeld aan dezelfde Steptronic-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen.



iX2 met 230 kW (313 kW), 64,8 kWh en 449 km rijbereik

BMW maakt van de lancering van deze tweede generatie gebruik door ook een elektrische versie aan het gamma van de X2 toe te voegen. Deze iX2 is technisch gelijk aan de iX1 xDrive30 en geniet van twee elektromotoren die samen tot 230 kW (313 pk) en 494 Nm opwekken. Daarmee haalt hij de 100 km/u in 5,6 seconden, met een topsnelheid van 180 km/u. De Beierse SUV wordt gevoed door een batterij van 64,8 kWh waarmee hij 417 tot 449 km rijbereik haalt. De koffer van deze elektrische versie is echter een fractie kleiner, met 525 tot 1.400 liter.



Vanaf maart 2024 en (waarschijnlijk) niet goedkoop

Deze nieuwe BMW X2 en iX2 zijn beschikbaar vanaf maart 2024. BMW kondigt daarnaast aan dat er nog een tweede elektrische versie en nog een dieselmotor in het gamma komen vanaf de zomer van 2024. Dan blijft enkel nog de prijs over, maar we hebben al een vermoeden dat deze nieuwe SUV-coupé niet goedkoop zal zijn. Hij wordt duidelijk een trapje hoger in het gamma geplaatst dan de X1 en zou dan ook iets duurder moeten worden. Ter info: de prijzen van de X1 beginnen bij 40.350 euro voor de sDrive20i, 41.455 euro voor de sDrive18d, 57.950 euro voor de iX1 xDrive30 en zelfs 60.300 euro voor de M35i xDrive!