Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404, De Tomaso Pantera, Citroën BX, DeLoren DMC-12, « Big Healey », Lancia Stratos en de Renault 12, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ferrari Daytona.
1. Hij heet niet Daytona
Dit is ongetwijfeld het meest verrassende weetje, maar de officiële naam van de Daytona is "365 GTB/4": "365" verwijst naar de longcapaciteit van één enkele cilinder (vermenigvuldig die met het aantal cilinders - 12 - en je krijgt een totale cilinderinhoud van 4,4 liter), GTB voor Gran Turismo Berlinetta en 4 voor... het aantal nokkenassen! Een weinig praktische benaming, en daardoor kreeg hij al snel de bijnaam "Daytona", een verwijzing naar de 1-2-3 van Ferrari tijdens de 24 uren van Daytona in 1967. Maar weet dat het bedrijf de naam niet officieel erkent.
2. Een verrassend antwoord op de Miura
Wanneer Lamborghini in 1966 de Miura lanceert, is elke vorm van concurrentie op slag verouderd en op achtervolgen aangewezen. Met zijn dwars geplaatste motor centraal achterin en zijn sensationele lijn toont de Miura het pad van de toekomst. En toch blijft Enzo Ferrari zijn twijfels hebben over de architectuur en verkiest hij om trouw te blijven aan de vooraan geplaatste motor. Pininfarina wordt daarom gevraagd om een klassiek koetswerk te tekenen om het op te nemen tegen de exuberante Miura. Het antwoord van Ferrari is dus traditioneel, maar wel efficiënt: er worden meer exemplaren verkocht dan van de Miura: meer dan 1.400 auto's, waarvan 122 als Spider! Een heel mooi succes!
3. Ongelooflijk solide…
Dacht je dat klassieke Ferrari's fragiel zijn? De Daytona is dat allesbehalve en dat is ook zijn grote voordeel ten opzichte van de Miura. Zo'n zorgenkind die laatste was, zo solide is de Daytona! Sommige eigenaars hebben trouwens meer dan 150.000 km afgelegd met hun wagen zonder dat de motor ooit gereviseerd moest worden! Voor een blok uit de jaren '60 dat bijna 8.000 toeren per minuut kan draaien, is dat eerder uitzonderlijk!
4. Een vrachtwagen
Net zoals automatische versnellingsbakken en ABS, werd de stuurbekrachtiging lang beschouwd als onverenigbaar met sportief rijden. Hoewel het 2+2 van Ferrari (365 GT 2+2) in die tijd wel stuurbekrachtiging kreeg om de bestuurder het leven wat makkelijker te maken, deed de Daytona daar niet aan mee... Hij kreeg daarom al snel de reputatie van een kleine "vrachtwagen" te zijn, ook al omdat de rest van de bedieningselementen eerder zwaar aanvoelden! Vandaag zijn veel exmplaren uitgerust met een 'retrofit' stuurbekrachtiging om het rijden aangenamer te maken, zeker in de stad.
5. Een waarde die jojo speelt en een geliefkoosde replica
De Daytona, die plaats maakte voor berlinettes met achterin een horizontale twaalfcilinder, wekt al snel interesse bij verzamelaars. Voordat de 550 Maranello op het toneel verscheen, was het immers de ultieme berlinette met een V12 voorin! Aan het einde van de jaren '80 werd Ferrari beschouwd als het rode goud en de waarde van de Daytona schoot naar ongekende hoogtes... om in het daaropvolgende decennium terug in te storten. Vervolgens steeg de waarde stukje bij beetje, van 300.000 in 2005 naar meer dan een miljoen in 2015, om terug te zakken tot ongeveer 600.000 euro vandaag. De eerste 'plexiglas'-versies, verwijzend naar de overkapping van de koplampen, zijn iets meer waard.
Voor een echte Spider-uitvoering moet je rekenen op 2,5 miljoen euro. Weet dat in de beroemde reeks 'Miami Vice' de agenten geen gebruik maakten van een authentieke Daytona Spider... maar wel een replica!
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: