Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford TAlfa Romeo GiuliettaPeugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404De Tomaso PanteraCitroën BXDeLoren DMC-12« Big Healey »Lancia Stratos en de Renault 12, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ferrari Daytona.


    1. 1. Hij heet niet Daytona

Dit is ongetwijfeld het meest verrassende weetje, maar de officiële naam van de Daytona is "365 GTB/4": "365" verwijst naar de longcapaciteit van één enkele cilinder (vermenigvuldig die met het aantal cilinders - 12 - en je krijgt een totale cilinderinhoud van 4,4 liter), GTB voor Gran Turismo Berlinetta en 4 voor... het aantal nokkenassen! Een weinig praktische benaming, en daardoor kreeg hij al snel de bijnaam "Daytona", een verwijzing naar de 1-2-3 van Ferrari tijdens de 24 uren van Daytona in 1967. Maar weet dat het bedrijf de naam niet officieel erkent. 

  1. 2. Een verrassend antwoord op de Miura

Wanneer Lamborghini in 1966 de Miura lanceert, is elke vorm van concurrentie op slag verouderd en op achtervolgen aangewezen. Met zijn dwars geplaatste motor centraal achterin en zijn sensationele lijn toont de Miura het pad van de toekomst. En toch blijft Enzo Ferrari zijn twijfels hebben over de architectuur en verkiest hij om trouw te blijven aan de vooraan geplaatste motor. Pininfarina wordt daarom gevraagd om een klassiek koetswerk te tekenen om het op te nemen tegen de exuberante Miura. Het antwoord van Ferrari is dus traditioneel, maar wel efficiënt: er worden meer exemplaren verkocht dan van de Miura: meer dan 1.400 auto's, waarvan 122 als Spider! Een heel mooi succes!

  1. 3. Ongelooflijk solide…

Dacht je dat klassieke Ferrari's fragiel zijn? De Daytona is dat allesbehalve en dat is ook zijn grote voordeel ten opzichte van de Miura. Zo'n zorgenkind die laatste was, zo solide is de Daytona! Sommige eigenaars hebben trouwens meer dan 150.000 km afgelegd met hun wagen zonder dat de motor ooit gereviseerd moest worden! Voor een blok uit de jaren '60 dat bijna 8.000 toeren per minuut kan draaien, is dat eerder uitzonderlijk!

  1. 4. Een vrachtwagen

Net zoals automatische versnellingsbakken en ABS, werd de stuurbekrachtiging lang beschouwd als onverenigbaar met sportief rijden. Hoewel het 2+2 van Ferrari (365 GT 2+2) in die tijd wel stuurbekrachtiging kreeg om de bestuurder het leven wat makkelijker te maken, deed de Daytona daar niet aan mee... Hij kreeg daarom al snel de reputatie van een kleine "vrachtwagen" te zijn, ook al omdat de rest van de bedieningselementen eerder zwaar aanvoelden! Vandaag zijn veel exmplaren uitgerust met een 'retrofit' stuurbekrachtiging om het rijden aangenamer te maken, zeker in de stad. 

  1. 5. Een waarde die jojo speelt en een geliefkoosde replica

De Daytona, die plaats maakte voor berlinettes met achterin een horizontale twaalfcilinder, wekt al snel interesse bij verzamelaars. Voordat de 550 Maranello op het toneel verscheen, was het immers de ultieme berlinette met een V12 voorin! Aan het einde van de jaren '80 werd Ferrari beschouwd als het rode goud en de waarde van de Daytona schoot naar ongekende hoogtes... om in het daaropvolgende decennium terug in te storten. Vervolgens steeg de waarde stukje bij beetje, van 300.000 in 2005 naar meer dan een miljoen in 2015, om terug te zakken tot ongeveer 600.000 euro vandaag. De eerste 'plexiglas'-versies, verwijzend naar de overkapping van de koplampen, zijn iets meer waard. 

Voor een echte Spider-uitvoering moet je rekenen op 2,5 miljoen euro. Weet dat in de beroemde reeks 'Miami Vice' de agenten geen gebruik maakten van een authentieke Daytona Spider... maar wel een replica!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: