Maak kennis met de nieuwe ‘baby-Ferrari’, de 296 GTB. Zijn naam verwijst naar zijn cilinderinhoud van 2,9 liter en het aantal cilinders. Want ja, centraal achterin de tweezitter ligt geen V8 of V12, maar wel een V6 met een ongebruikelijk grote blokhoek van 120 graden.
Dankzij twee turbo’s, die in het midden tussen de twee cilinderrijen liggen, ontwikkelt hij liefst 663 pk, en een elektrische assistent voert dat vermogen verder op tot 830 pk.
Daarmee is hij een pak krachtiger dan de Roma (620 pk uit een V8), de Portofino (V8, 600 pk) en zelfs de F8 Tributo (V8, 720 pk), waardoor hij dus zeker niet het ‘instapmodelletje’ van het gamma wordt – hoewel Ferrari nog geen prijzen heeft onthuld. Hij is trouwens ook liefst 150 pk sterker dan de technisch heel vergelijkbare McLaren Artura.
De 296 GTB sprint van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden en haalt een top van 330 km/u. Voor wie het zou interesseren: de batterij van het plug-inhybride systeem is nauwelijks 7,4 kWh groot, waardoor hij op papier 25 kilometer lang puur elektrisch kan rijden aan maximaal 135 km/u. Zo wordt hij als het ware een soort minder krachtige variant van de SF90, die uit zijn plug-inhybride aandrijflijn met V8 liefst 1.000 pk haalt.