Na de lancering van de nieuwe E-Klasse als Berline, Break en de avontuurlijke All-Terrain, heeft Mercedes nu een nog wulpsere tenue voor zijn zakenmodel: een tweedeurs coupé. Deze elegante creatie heeft meteen ook een nieuwe modellijn geschept binnen het gamma van Mercedes: CLE. En terwijl we hem eerst als CLE Coupé kunnen ontdekken, mogen openluchtliefhebbers al uitkijken naar volgend jaar, wanneer de CLE Cabrio op de markt komt.
Nieuwe afmetingen
Deze nieuwkomer binnen het Mercedes-gamma neemt de fakkel over van de vorige E-Klasse Coupé en C-Klasse Coupé, met daarbij ook nieuwe proporties. De nieuwe coupé van Mercedes strekt zich uit over een lengte van 4.850 mm en is daarmee een stuk groter dan de oude C-Klasse Coupé (+ 164 mm), maar ook een haar langer (+ 15 mm) dan de E-Klasse Coupé, al blijven de geringe hoogte (- 2 mm) en de breedte bewaard.
Nieuwe proporties die niet enkel meer binnenruimte (met bijvoorbeeld 72 mm meer knieruimte achterin) en een grotere koffer scheppen (+ 60 l, nu 420 l) ten opzichte van de C-Klasse Coupé, maar die ook de atletische stijl versterken van deze nieuwe luxecoupé van het Duitse merk.
Haaienneus
Met zijn lage silhouet (1.428 mm), zijn lange wielbasis (2.865 mm), zijn korte overhangen voor- (888 mm) en achteraan (1.097 mm) en zijn gespierde schouders heeft de CLE een onmiskenbaar charisma. Vooral omdat hij de typische trekjes van een coupé behoudt, zoals een lange motorkap, een zeer schuine voorruit en een lange, aflopende dakijn. De sportieve look wordt nog wat versterkt door de haaienneus en de dubbele bult op de motorkap.
Sportieve luxe
Hoewel de sportieve kant van de CLE ook aan boord subtiel naar voren komt, zien we vooral een luxueuze behandeling van het interieur. Naast de verzorgde afwerking en de hoogwaardige materialen, krijgt de bestuurder ook een groot instrumentendisplay van 12,3 inch voor zijn neus. Dat wordt aangevuld door een centraal aanraakscherm van 11,9 inch dat lichtjes naar de bestuurder is gekanteld (6 graden). Natuurlijk zijn de talloze functies van de nieuwste generatie van Mercedes' MBUX-infotainmentsysteem ook beschikbaar, waaronder de 'routines' die door kunstmatige intelligentie worden aangeleerd en voorgesteld. Concreet kan de auto onthouden welke comfortsystemen de bestuurder herhaaldelijk gebruikt, om ze vervolgens op het juiste moment automatisch in te schakelen.
Wendbaarheid gegarandeerd
Wie coupé zegt, zegt ook een dynamisch wegedrag. En ook op dit vlak stelt de CLE nieuwe normen. Afhankelijk van je wensen, kan je kiezen voor verschillende onderstellen, die in alle gevallen 15 mm zijn verlaagd ten opzichte van de E-Klasse Berline. De sportophanging met adaptieve dempers wordt standaard aangeboden op de CLE AMG Line.
Om het rijgedrag naar een nog hoger niveau te tillen, biedt Mercedes desgewenst ook zijn Dynamic Body Control aan als optie. Een uitrusting die een traploos instelbare demping biedt voor elk wiel. In combinatie met de meesturende achteras, waarbij de achterwielen licht meesturen, zorgt dit duo voor een dynamisch en tegelijkertijd comfortabel weggedrag. En deze meesturende achterwielen verbeteren niet enkel de rijdynamiek van de CLE, maar ze zorgen ook voor een 50 cm kleinere draaicirkel tijdens manoeuvres. Ondanks zijn grotere formaat heeft de CLE daarmee een kleinere draaicirkel dan de oude C-Klasse Coupé (10,7 m in plaats van 11,2 m).
Geëlektrificeerde kracht
Laten we deze rondleiding van de nieuwe CLE afsluiten met een blik op zijn motoren. Die zijn allemaal geëlektrificeerd dankzij een milde hybridisering op 48 volt. Als instapmotor zijn er twee mild hybride viercilinders te krijgen: een 2.0 diesel van 197 pk + 23 pk voor de elektromotor in het geval van de CLE 220 d (vanaf 66.550 euro) en een 2.0 benzine van 204 + 23 pk voor de CLE 200 (vanaf 64.130 euro). Merk op dat die laatste motor ook gekoppeld kan worden aan de 4Matic-vierwielaandrijving van Mercedes, voor een meerprijs van 2.420 euro.
Deze vierwielaandrijving is standaard aanwezig op de twee krachtigste motorisaties in het gamma. De CLE 300 4Matic tilt het vermogen van zijn mild hybride 2 liter-viercilinder turbobenzine naar 258 pk + 23 elektrische pk's (vanaf 70.785 euro). De huidige topversie van het gamma (CLE 450 4Matic) krijgt dan weer een 3 liter-zescilinder. Ook die is geëlektrificeerd en ontwikkelt 381 pk + 23 pk (vanaf 82.885 euro).
Voor de volledigheid heeft Mercedes al bevestigd dat de CLE Coupé eveneens zal worden aangeboden als plug-inhybride vanaf een later stadium.
Bovendien hebben we net de Mercedes-AMG-sportversie van de CLE Coupé te zien gekregen. Deze CLE 53 4Matic+ Coupé is nog gespierder en krijgt een opgevoerde 3 liter-zescilinder-in-lijn op benzine die wordt opgepept door een dubbele drukvoeding (klassieke turbo + elektrische compressor) en een milde hybridisering. Het resultaat is een vermogen van 330 kW (449 pk) en een maximaal koppel van 600 Nm in overboost.