Een grote verrassing is deze nieuwe Maserati GranCabrio niet: al bij de lancering van de tweede generatie GranTurismo eind 2022 was het duidelijk dat er spoedig een open versie zou volgen, net als bij het vorige model. We kregen zelfs al beelden van het gecamoufleerde prototype te zien, en niet veel later wisten onze spionagefotografen het model te spotten tijdens testwerk in het hoge noorden. Vandaag schudt de Italiaanse schone eindelijk haar verpakking af en krijgen we ze in vol ornaat te zien!
Vijf kleuren voor de softtop
Over het design kunnen we kort zijn: de elegante lijnen van de GranTurismo zijn zo goed als ongewijzigd gebleven op de GranCabrio. Het model krijgt een stoffen dak, dat je in vijf verschillende kleuren kan krijgen en dat in 14 seconden open- en dichtklapt, wat je tot aan een snelheid van 50 km/u kan doen. Ook de vier zitplaatsen zijn nog steeds aanwezig, al moet je er twee van opofferen als je het (manuele) windscherm installeert. Maserati zegt zelfs te hebben “geinnoveerd” met een nekverwarming, al weten wij dat Mercedes deze technologie al 20 jaar aanbiedt op zijn cabrio’s...
Eerst als Trofeo, later ook Folgore en Modena
Onder de kap van de nieuwe Maserati GranCabrio is bij zijn lancering enkel de Nettuno-V6 te vinden in zijn meest krachtige Trofeo-uitvoering, die zijn 550 pk verdeelt over de vier wielen. Voldoende om de cabrio in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u te doen sprinten, voor een topsnelheid van 316 km/u, wat slechts een fractie trager is dan de coupe (0-100 km/u in 3,5 s, 320 km/u). Later volgt ook nog de 762 pk sterke Folgore, die in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 moet kunnen sprinten, en waarschijnlijk ook nog de iets meer bescheiden Modena, met zijn 490 pk sterke V6.
De prijzen en een concrete lanceringsdatum zijn we je nog verschuldigd, maar reken op een hogere instapprijs dan de 182.600 euro die Maserati vraagt voor de GranTurismo.