De nieuwe BMW 1-Reeks deelt zijn fundamenten met Mini. De concurrent van de Mercedes A-Klasse en Audi A3 schakelt daardoor over op klassiekere voorwielaandrijving. Dat moet de 1-Reeks een ruimer interieur opleveren.
Alleen vijfdeurs
De driedeursversie keert niet terug. De nieuwe 1-Reeks is er dus alleen nog als vijfdeurs. De nieuwe fundamenten leveren 3,3 centimeter meer beenruimte op voor de passagiers achteraan, hoewel de auto een halve centimeter korter is dan het uitgaande model. De hoofdruimte neemt met 1,9 centimeter toe, en om het ruimtegevoel nog meer te versterken is er een panoramadak mogelijk. De kofferruimte bedraagt nu 380 liter.
Hey BMW
De BMW 1-Reeks krijgt het infotainmentsysteem met stembediening dat je oproept via het commando “Hey BMW”. Een digitaal instrumentenpaneel is optioneel mogelijk, en voor het eerst is er ook een head-updisplay voorzien in de optielijst.
Virtuele sleutel
Een virtuele sleutel op je smartphone kan de klassieke sleutel vervangen. Die sleutel kan je op die manier delen met vrienden. De nieuwe 1-Reeks heeft ook een rijhulpfunctie bij het achteruitrijden die de laatste 50 meter die je hebt gereden bij het parkeren of in een smalle straat onthoudt en automatisch opnieuw aflegt bij het achteruitrijden.
Zwanenzang voor de zescilinder
Het achterwege laten van de achterwielaandrijving zorgt ervoor dat de zescilinders onder de motorkap van de 1-Reeks verdwijnen. Zelfs de sportieve M135i xDrive heeft voortaan een tweeliter viercilinder turbo. Die is wel goed voor 306 pk.
Vijf motoren
Bij de lancering voorziet BMW twee benzinemotoren en drie diesels: de 118i (140 pk) en M135i xDrive (306 pk), en de 116d (116 pk), 118d (150 pk) en 120d (190 pk).